Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Art and the Act of Alienation

Yıl 2019, Sayı: 42, 266 - 273, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.340621

Öz

Yabancılaşma
kavramı birçok düşünür ve sosyal bilimci tarafından özellikle modern endüstri
toplumunun eleştirisi için kullanılmıştır. Özellikle Sanayi Devrimi sonrası
insan, doğal ortamından uzaklaşarak kendi doğasına yabancılaşmıştır. Normalden
sapma olarak tanımlanan yabancılaşma, insanın kendi isteğiyle olmamaktadır.
Öznenin iradesiyle başkasına (ötekine) yer vermesi meselesi vardır ve o zaman
da insan yabancılaşmaktadır. Bu bağlamda yabancılaşan sanatçının tutumu da
kendini anlayıp ürettiği şeyi bilinçli bir etkinlikle ortaya koyduğu zaman
sanat yapıtının deşifre edilmesine yol açmıştır. Bu çalışmada, yabancılaştırma
etkinliğinin sanat üretimine etkisinin ne olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır.
Araştırmada Betimsel Yöntem kullanılmıştır. Yöntem dâhilinde yabancılaşmanın,
sanata neden oluşu ve sanatsal aktiviteyi belirleyici bir unsur oluşu ele
alınmış ve yabancılaşma kavramı, yabancılaşan sanatçının tutumu ve bu tutum
bilinçli bir etkinlik olduğunda sanat üretimine etkileri incelenmiştir.
Araştırmada sanat yapıtının deşifre edilmesi gerektiği ve sanat yapıtının
deşifre edilmesinin, ancak sanatçıların günümüz modern sanatıyla arasına bir
mesafe koyup sanatçının kendini yabancılaştırmasıyla mümkün olacağı sonucuna
varılmıştır.




Kaynakça

  • Akdeniz, E. B. (2017) J. P. Sartre’da yabancılaşma fenomeni. İstanbul: Pales Yayınları.
  • Aristoteles. (2005). Fizik (S. Babür, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bauchau, H. (2014). Antigone (S. Dolanoğlu, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dellaloğlu, B. F. (2010). Romantik muamma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Feuerbach, L. (2008). Hıristiyanlığın özü (O. Özügül, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fischer, E. (2010). Sanatın gerekliliği (C. Çapan, Çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2015). Tinin görüngübilimi (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Marx, K. (2010). Yabancılaşma (K. Somer, A. Kardam, S. Belli, A. Gelen, Y. Fincancı, A. Bilgi, Çev.). Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2016). 1844 el yazmaları (M. Belge, Çev.). İstanbul: Birikim Kitapları.
  • Ollman, B. (2015). Yabancılaşma (A. Kars, Çev.). İstanbul: Yordam Kitap.
  • Sartre, J. P. (2018). Varlık ve hiçlik (T. Ilgaz ve G. Çankaya Eksen, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sopohkles. (2016). Antigone (B. Tuncel, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Tunalı, İ. (1993). Estetik. Ankara: Remzi Kitapevi.

Sanat ve Yabancılaşma Etkinliği

Yıl 2019, Sayı: 42, 266 - 273, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.340621

Öz

Yabancılaşma
kavramı birçok düşünür ve sosyal bilimci tarafından özellikle modern endüstri
toplumunun eleştirisi için kullanılmıştır. Özellikle Sanayi Devrimi sonrası
insan, doğal ortamından uzaklaşarak kendi doğasına yabancılaşmıştır. Normalden
sapma olarak tanımlanan yabancılaşma, insanın kendi isteğiyle olmamaktadır.
Öznenin iradesiyle başkasına (ötekine) yer vermesi meselesi vardır ve o zaman
da insan yabancılaşmaktadır. Bu bağlamda yabancılaşan sanatçının tutumu da
kendini anlayıp ürettiği şeyi bilinçli bir etkinlikle ortaya koyduğu zaman
sanat yapıtının deşifre edilmesine yol açmıştır. Bu çalışmada, yabancılaştırma
etkinliğinin sanat üretimine etkisinin ne olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır.
Araştırmada Betimsel Yöntem kullanılmıştır. Yöntem dâhilinde yabancılaşmanın,
sanata neden oluşu ve sanatsal aktiviteyi belirleyici bir unsur oluşu ele
alınmış ve yabancılaşma kavramı, yabancılaşan sanatçının tutumu ve bu tutum
bilinçli bir etkinlik olduğunda sanat üretimine etkileri incelenmiştir.
Araştırmada sanat yapıtının deşifre edilmesi gerektiği ve sanat yapıtının
deşifre edilmesinin, ancak sanatçıların günümüz modern sanatıyla arasına bir
mesafe koyup sanatçının kendini yabancılaştırmasıyla mümkün olacağı sonucuna
varılmıştır.




Kaynakça

  • Akdeniz, E. B. (2017) J. P. Sartre’da yabancılaşma fenomeni. İstanbul: Pales Yayınları.
  • Aristoteles. (2005). Fizik (S. Babür, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bauchau, H. (2014). Antigone (S. Dolanoğlu, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dellaloğlu, B. F. (2010). Romantik muamma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Feuerbach, L. (2008). Hıristiyanlığın özü (O. Özügül, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fischer, E. (2010). Sanatın gerekliliği (C. Çapan, Çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2015). Tinin görüngübilimi (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Marx, K. (2010). Yabancılaşma (K. Somer, A. Kardam, S. Belli, A. Gelen, Y. Fincancı, A. Bilgi, Çev.). Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2016). 1844 el yazmaları (M. Belge, Çev.). İstanbul: Birikim Kitapları.
  • Ollman, B. (2015). Yabancılaşma (A. Kars, Çev.). İstanbul: Yordam Kitap.
  • Sartre, J. P. (2018). Varlık ve hiçlik (T. Ilgaz ve G. Çankaya Eksen, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sopohkles. (2016). Antigone (B. Tuncel, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Tunalı, İ. (1993). Estetik. Ankara: Remzi Kitapevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kemal Abacı

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Abacı, M. K. (2019). Sanat ve Yabancılaşma Etkinliği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 266-273. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.340621

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.