Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2009 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı İle 2018 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Karşılaştırılmalı Kuramsal Çerçeve Analizi

Yıl 2019, Sayı: 42, 146 - 156, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.505277

Öz













Gelişmiş toplumların eğitim sistemlerine
verilen önem, hem ülkenin yaşam kalitesini artırmakta hem de gelişmekte olan
toplumlara bir çok açıdan ışık tutmaktadır. Eğitim sistemleri üzerine yapılan
araştırmalar bunların hem bir sonucu hem de bir gerekliliğidir. Öğrenci
merkezli yaklaşımlar, özellikle son yıllarda popülaritesini arttırmış, karma
sistemlerin bile omurgalarını oluşturmuştur. Ayrıca, bilimin kümülatif bir alan
olması nedeniyle, eğitim bilimleri kapsamında, bir önceki bilgileri kullanarak
yeni bilgiler ortaya koymak amacıyla eğitim sistemleri planlanmıştır.

2009 yılında uygulamaya giren ortaöğretim
müzik dersi öğretim programı, 2018 yılında yeniden ele alınarak güncellenmiş ve
yürürlüğe girmiştir. Araştırmanın amacı ise, söz konusu iki programı
karşılaştırmalı olarak incelemek ve bu incelemeler ışığında değerlendirmeler
yapmaktır. Karşılaştırmalı incelemeler ve analizler, hem program geliştirme
süreçleri esnasında hem de uygulama süresince programın yapısını ortaya koyup
uygulanabilirliğini, gerekirse daha iyi bir hale getirilmesine olanak sağlaması
yönüyle önem arz etmektedir.



Araştırma
sonucunda, elde edilen bulgular eşliğinde analizler yapılmıştır. Araştırmada,
2009 ortaöğretim müzik dersi öğretim programı ve 2018 ortaöğretim müzik dersi
öğretim programında birçok bakımdan benzerlikler ortaya konurken bazı
farklılıklar da gözlemlenmiştir. 2009 ortaöğretim müzik dersi öğretim
programında “söyleme-çalma ve dinleme” öğrenme alanları bulunmakta iken, 2018
ortaöğretim müzik dersi öğretim programında “çalma” öğrenme alanı çıkartılmış,
“söyleme-dinleme” öğrenme alanı olarak birleştirilmiştir.





Kaynakça

  • Albuz, A. (2004). Eğitim/müzik eğitiminde program değerlendirme yaklaşımına genel bir bakış. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 13-18. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/153229
  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no: 41285).
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). The Constructivist Classroom. Educational Leadship November 1999, 57, 18-24. Erişim Adresi: http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/nov99/vol57/num03/The-Courage-to-Be-Constructivist.aspx
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • MEB. (2009). 2009 ortaöğretim müzik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2018). 2018 ortaöğretim müzik dersi öğretim programı 9-12. Sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Akar, H. (1999). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Comparative Theoretical Framework Analysis of the 2009 Secondary Music Course Teaching Program and 2018 Secondary Music Course Teaching Program

Yıl 2019, Sayı: 42, 146 - 156, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.505277

Öz

The importance of the
education systems in the developed societies not only increases the quality of
life of the country but also sheds light on many aspects of developing
societies. The researches on educational systems are both the consequences and the
necessities for them. Student-centered approaches have increased their
popularity especially in recent years and have even formed backbones of the mixed
systems. In addition, due to the fact that science is a cumulative field,
within the scope of educational sciences, educational systems are planned in
order to reveal new information by using the previous information.

The secondary school
music course curriculum of 2009 has been reconsidered and introduced in 2018.
The aim of the study is to examine these two programs comparatively and to make
evaluations based on these examines. The comparative reviews and analysis
reveal the structure of the program and its applicability. It is important in
terms of allowing it to be improved during not only development and planning
process but also during application process.

As a result of the
research, the findings were analyzed. In the study, some similarities and some
differences have been observed in many respect between 2009 education
curriculum and 2018 secondary education music curriculum. “Singing, playing,
and listening” learning areas in 2009 secondary school music curriculum was
changed in 2018 secondary school music course curriculum, and “playing” taken
out and it was combined as “singing-listening” learning area.




Kaynakça

  • Albuz, A. (2004). Eğitim/müzik eğitiminde program değerlendirme yaklaşımına genel bir bakış. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 13-18. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/153229
  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no: 41285).
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). The Constructivist Classroom. Educational Leadship November 1999, 57, 18-24. Erişim Adresi: http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/nov99/vol57/num03/The-Courage-to-Be-Constructivist.aspx
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • MEB. (2009). 2009 ortaöğretim müzik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2018). 2018 ortaöğretim müzik dersi öğretim programı 9-12. Sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Akar, H. (1999). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ş., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytekin Albuz

Serkan Demirel 0000-0003-3459-2836

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Albuz, A., & Demirel, S. (2019). 2009 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı İle 2018 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Karşılaştırılmalı Kuramsal Çerçeve Analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 146-156. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.505277

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.