Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ Resimleri ve Sanatın Başkalaşan Mecrası Üzerine

Yıl 2019, Sayı: 42, 231 - 242, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.516382

Öz

Yapay zekâ
(Artificial Intelligence- AI), tarafından üretilen resimler, sanat alanında
yeni tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Özellikle bu alandaki çalışmalar
2014’ten bu yana çok ciddi gelişmeler göstermektedir. Yapay zekâ resimleri,
sanatın kendi iç sorunsalları düşünüldüğünde, sanata ilişkin bir iddiada
bulunması yönüyle oldukça dikkat çekmektedir. Nitekim sanatın özgün mecrasına
değin, kendisine yeni alanlar açan yapay zekâ (AI)’nın, insanlığın bilim ve
teknolojideki olağan gelişiminin dışında, sanatın insani yanı düşünüldüğünde;
sanat ve hayat algımızda ne yönde değişim ve dönüşüm yaratacağı, önemli bir
tartışma konusu olarak karşımızda durmaktadır.




Bu makalede, yapay
zekânın (AI) algoritmik çalışma prensibi ve üretim sürecinin kavranılarak; sanat
alanının mecrası ile sanatsal yaratım arasındaki sorunsallar ortaya konularak
tartışılmıştır. Söz konusu tartışma alanları ise, sanatın gerçeklikle olan
ilişkisi ile hem geleneksel ve modern yaklaşımlar çerçevesinde, hem de ortaya
çıkan yeni durumun olanakları bağlamında değerlendirilmiştir.




Kaynakça

  • Ashton, D. (2001). Picasso konuşuyor. (M. Yılmaz ve N. Yılmaz, Çev.). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Baraniuk, C. (2018, 21 Eylül). Yapay zekâ ressamlar sanata yeni tarzlar getiriyor! (M. Can, Çev.) [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://rasyonalist.org/yazi/yapay-zeka-ressamlar-sanata-yeni-tarzlar-getiriyor/
  • Benjamin, W. (2014). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. (1987). Sanat ve Devrim. (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler nasıl düşünür? (G. Pusar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çağdaş Sanatın Mecrası: Piyasa (A. Boren, Çev.). (2015, 2 Eylül). Skop Dergi, 8. Erişim adresi: http://www.e-skop.com/skopdergi/cagdas-sanatin-mecrasi-piyasa/2607 (Orijinal kaynak: Foster, H. (2008). The medium is the message. England: London Review of Books)
  • Danto, A. C. (2017). Sanat nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ergüven, M. (1992). Yoruma doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Franchi, S. & Güzeldere, G. (2005). Mechanical bodies, computational minds: artificial ıntelligence from automata to cyborgs. London: The MIT Press.
  • Gasset, O. (1992). Tarihsel bunalım ve insan. (N. G. Işık, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Greenberg, C. (1939). Avangard and Kitsch. (A. Berberoğlu, Çev.). İstanbul: Artist Modern. Kandinsky, V. (2009). Sanatta Zihinsellik Üzerine. (T. Turan, Çev.). İstanbul: Hayalbaz Yayınları.
  • Kentridge, W. (2003). Interwiev Carolyn Christov-Bakargiev in conservation with William Kentridge (T. Kırkıl, Çev.). New York: Phaidon.
  • Kuspit, D. (2006). Sanatın sonu (Y. Tezgiden, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sayın, Z. (2009). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.

Artificial Intelligence Paintings and the Metamorphosis of Art

Yıl 2019, Sayı: 42, 231 - 242, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.516382

Öz

Yapay zekâ
(Artificial Intelligence- AI), tarafından üretilen resimler, sanat alanında
yeni tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Özellikle bu alandaki çalışmalar
2014’ten bu yana çok ciddi gelişmeler göstermektedir. Yapay zekâ resimleri,
sanatın kendi iç sorunsalları düşünüldüğünde, sanata ilişkin bir iddiada
bulunması yönüyle oldukça dikkat çekmektedir. Nitekim sanatın özgün mecrasına
değin, kendisine yeni alanlar açan yapay zekâ (AI)’nın, insanlığın bilim ve
teknolojideki olağan gelişiminin dışında, sanatın insani yanı düşünüldüğünde;
sanat ve hayat algımızda ne yönde değişim ve dönüşüm yaratacağı, önemli bir
tartışma konusu olarak karşımızda durmaktadır.



Bu makalede, yapay zekânın (AI) algoritmik
çalışma prensibi ve üretim sürecinin kavranılarak; sanat alanının mecrası ile
sanatsal yaratım arasındaki sorunsallar ortaya konularak tartışılmıştır. Söz
konusu tartışma alanları ise, sanatın gerçeklikle olan ilişkisi ile hem
geleneksel ve modern yaklaşımlar çerçevesinde, hem de ortaya çıkan yeni durumun
olanakları bağlamında değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Ashton, D. (2001). Picasso konuşuyor. (M. Yılmaz ve N. Yılmaz, Çev.). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Baraniuk, C. (2018, 21 Eylül). Yapay zekâ ressamlar sanata yeni tarzlar getiriyor! (M. Can, Çev.) [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://rasyonalist.org/yazi/yapay-zeka-ressamlar-sanata-yeni-tarzlar-getiriyor/
  • Benjamin, W. (2014). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. (1987). Sanat ve Devrim. (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler nasıl düşünür? (G. Pusar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çağdaş Sanatın Mecrası: Piyasa (A. Boren, Çev.). (2015, 2 Eylül). Skop Dergi, 8. Erişim adresi: http://www.e-skop.com/skopdergi/cagdas-sanatin-mecrasi-piyasa/2607 (Orijinal kaynak: Foster, H. (2008). The medium is the message. England: London Review of Books)
  • Danto, A. C. (2017). Sanat nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ergüven, M. (1992). Yoruma doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Franchi, S. & Güzeldere, G. (2005). Mechanical bodies, computational minds: artificial ıntelligence from automata to cyborgs. London: The MIT Press.
  • Gasset, O. (1992). Tarihsel bunalım ve insan. (N. G. Işık, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Greenberg, C. (1939). Avangard and Kitsch. (A. Berberoğlu, Çev.). İstanbul: Artist Modern. Kandinsky, V. (2009). Sanatta Zihinsellik Üzerine. (T. Turan, Çev.). İstanbul: Hayalbaz Yayınları.
  • Kentridge, W. (2003). Interwiev Carolyn Christov-Bakargiev in conservation with William Kentridge (T. Kırkıl, Çev.). New York: Phaidon.
  • Kuspit, D. (2006). Sanatın sonu (Y. Tezgiden, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sayın, Z. (2009). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Aslan 0000-0001-7838-7151

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Aslan, E. (2019). Yapay Zekâ Resimleri ve Sanatın Başkalaşan Mecrası Üzerine. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 231-242. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.516382

Cited By

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.