Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Development Study of Self-Efficacy Perception Scale Related to Harmony Course

Yıl 2019, Sayı: 43, 1 - 8, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.536930

Öz

The aim of this study is to develop
a self-efficacy scale which is valid and reliable for “Harmony Course” given in
professional music education institutions. For this purpose, the existing
literature was analyzed and the existing self-efficacy scales were examined and
a 38-item questionnaire was created. The 38-item scale was submitted to expert
opinion. As a result of the expert assessment, 10 questions which were
determined not to measure self-efficacy were excluded from the scale and the
scale was reduced to 28 items, 16 of which were positive and 12 of them were
negative. The prepared draft scale was applied to 85 students who were studying
in the 3rd and 4th class of Atatürk University Fine Arts Faculty Music Sciences
Department. As a result of the pilot application, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO)
coefficient and Bartlett sphericity test were used to determine the suitability
of the scale for factor analysis. As a result of the tests, the scale was found
to be suitable for factor analysis (p=.000
<.05). As a result of factor analysis, the scale was evaluated as single
factor. Then, for the reliability of the scale, Cronbach's Alpha reliability
test was performed and the total reliability coefficient of the scale was found
to be .965. In this respect, it was concluded that the scale is a highly
reliable scale.




Kaynakça

  • Afacan, Ş. (2008). Müzik öğretimi öz yeterlilik ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-11.
  • Arıcı, İ. (2015). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin armoni dersindeki akademik başarıları ile problem çözme becerileri algıları arasındaki ilişki. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 671-679.
  • Arıkan, R. (2017). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitime ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 191-198.
  • Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cengiz, C., & Lehimler, E. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının armoni-kontrpuan-eşlik dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, Özel Sayı, 853-871.
  • Çelenk, K. ve Şen, Y. (2016). Müzik öğretmenliği programı için Geleneksel Türk Müziği derslerine ilişkin özyeterlik algısı ölçeği geliştirme çalışması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(28), 131-150.
  • Çevik, D. B. (2011). Armoni dersine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 7-24. Eroğlu, Ö. (2015). Eğitim fakültesi mezunu müzik öğretmenlerinin armoni bilgi ve becerilerine ilişkin görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 319-330.
  • Girgin, D. (2015). Çalgı performansı özyeterlik inancı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 107-114.
  • Lehimler, E. ve Cengiz, C. (2018). Armoni dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (40), 42-55.
  • Özay, S. ve Bulut, F. (2016). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak Nurhan Cangal “armoni” kitabının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, Özel Sayı, 194-203.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 277-306.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik öğretimine yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 30-36.
  • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano İle Eşlik Alanında Yeterlik Algısı Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 111-132.
  • Say, A. (2005). Müzik sözlüğü. 2. Basım. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Semiz, M., Ocak, B. ve Aydıner, Ö. (2008). Bilgisayarda istatistik uygulamaları. Konya: Dizgi Ofset Matbaacılık.
  • Sevgi, A. (2005). Müzik öğretmenliği mesleği gerekleri doğrultusunda bir armoni eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-211.
  • Sloboda, J. A. (1985). The musical mind: The cognitive psychology of music. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Tunç, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının temel armoni bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, Özel Sayı, 218-221.
  • Williams, L. R. (2005). Effect of music training and musical complexity on focus of attention to melody or harmony. Journal of Research in Music Education, 53(3), 210-221.
  • Yağcı, U., & Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik özyeterlikleriyle öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 89-104.

Armoni Dersine İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yıl 2019, Sayı: 43, 1 - 8, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.536930

Öz

Bu çalışmanın amacı, mesleki müzik eğitimi kurumlarında verilen “Armoni
Dersi”ne ilişkin geçerlik ve güvenirliği yapılmış bir özyeterlik ölçeği
geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, ilgili literatür taraması yapılarak var
olan özyeterlik ölçekleri incelenmiş ve 38 maddelik soru havuzu
oluşturulmuştur. Oluşturulan 38 maddelik ölçek uzman görüşüne sunulmuştur.
Uzman değerlendirmesi sonucunda, özyeterliği ölçmeyeceği belirlenen 10 soru
ölçekten çıkarılmış ve ölçek, 16’sı olumlu, 12’si olumsuz olmak üzere toplam 28
maddeye düşürülmüştür. Hazırlanan taslak ölçek, Atatürk Üniversitesi Güzel
Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören ve
armoni dersinin tamamını almış toplam 85 öğrenciye uygulanmıştır. Pilot
uygulama sonucunda, ölçeğin faktör analizine uygunluğunu belirlemek için
Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı ve Bartlett küresellik (sphericity) testi
yapılmıştır. Yapılan testler sonucunda ölçeğin faktör analizine uygun olduğu
tespit edilmiştir (p=.000<.05).
Faktör analizi sonucunda ölçek tek faktörlü olarak değerlendirilmiştir. Daha
sonra, ölçeğin güvenirliği için, Cronbach’s Alpha güvenirlik testi yapılmış ve
ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı .965 olarak bulunmuştur. Bu doğrultuda,
ölçeğin yüksek derecede güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.




Kaynakça

  • Afacan, Ş. (2008). Müzik öğretimi öz yeterlilik ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-11.
  • Arıcı, İ. (2015). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin armoni dersindeki akademik başarıları ile problem çözme becerileri algıları arasındaki ilişki. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 671-679.
  • Arıkan, R. (2017). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitime ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 191-198.
  • Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cengiz, C., & Lehimler, E. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının armoni-kontrpuan-eşlik dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, Özel Sayı, 853-871.
  • Çelenk, K. ve Şen, Y. (2016). Müzik öğretmenliği programı için Geleneksel Türk Müziği derslerine ilişkin özyeterlik algısı ölçeği geliştirme çalışması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(28), 131-150.
  • Çevik, D. B. (2011). Armoni dersine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 7-24. Eroğlu, Ö. (2015). Eğitim fakültesi mezunu müzik öğretmenlerinin armoni bilgi ve becerilerine ilişkin görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 319-330.
  • Girgin, D. (2015). Çalgı performansı özyeterlik inancı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 107-114.
  • Lehimler, E. ve Cengiz, C. (2018). Armoni dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (40), 42-55.
  • Özay, S. ve Bulut, F. (2016). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak Nurhan Cangal “armoni” kitabının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, Özel Sayı, 194-203.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 277-306.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik öğretimine yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 30-36.
  • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano İle Eşlik Alanında Yeterlik Algısı Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26), 111-132.
  • Say, A. (2005). Müzik sözlüğü. 2. Basım. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Semiz, M., Ocak, B. ve Aydıner, Ö. (2008). Bilgisayarda istatistik uygulamaları. Konya: Dizgi Ofset Matbaacılık.
  • Sevgi, A. (2005). Müzik öğretmenliği mesleği gerekleri doğrultusunda bir armoni eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-211.
  • Sloboda, J. A. (1985). The musical mind: The cognitive psychology of music. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Tunç, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının temel armoni bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, Özel Sayı, 218-221.
  • Williams, L. R. (2005). Effect of music training and musical complexity on focus of attention to melody or harmony. Journal of Research in Music Education, 53(3), 210-221.
  • Yağcı, U., & Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik özyeterlikleriyle öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 89-104.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Lehimler 0000-0002-7283-638X

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Lehimler, E. (2019). Armoni Dersine İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 1-8. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.536930

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.