Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Resim İş Öğretmenliği Lisans Derslerinin Meslek Hayatına Katkısına Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2019, Sayı: 43, 9 - 19, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.575018

Öz

Yüksek Öğretim Kurulu’nun son yayımladığı
üç programın ders ve kredi sayıları Alan Eğitimi, Meslek bilgisi ve Genel
kültür bakımından programa olan katkıları incelendiğinde alan eğitimini
oluşturan derslerin, ders sayılarının ve kredilerinin giderek azaldığını
görmekteyiz. Bu çalışma amacı Resim İş Öğretmenliği programında yer alan, Alan
Eğitimi, Meslek Bilgisi ve Genel Kültür derslerinin programdaki yükleri ve
öğretmenlik mesleğine olan katkılarını öğretmen görüşlerine göre incelemektir.
Araştırmaya Ağrı ili ve ilçelerinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında görev
yapan 104 görsel sanatlar öğretmeni katılmıştır. Çalışmada Nicel araştırma
yaklaşımlarından tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı
olarak Resim iş öğretmenliği Lisan Programını oluşturan tüm dersler,
öğretmenlere her bir dersin meslek hayatına yaptığı katkıyı soran 5’li liket
tipi bir ölçeğe dönüştürülerek elde edilmiştir. Lisans programında bulunan
dersler lisans programı kapsamında belirtilen alan eğitimi, meslek bilgisi ve
genel kültür olmak üzere üç ana bölüme ayrılmıştır. İlgili veri seti
kullanılarak her bir dersin hangi alana girdiğine yönelik faktör analizi
yapılmıştır. Faktör analizlerine göre ilgili derslerin Resim İş Öğretmenliği
lisans programında belirtildiği gibi üç bölüm altında toplandığı görülmüştür.
Bu bağlamda ilgili derslerin toplandığı bölümlerin toplam puanı alınarak
bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü ANOVA analizleri yapılmıştır. Buna
göre Resim iş Öğretmenliği lisans programında okutulan alan eğitimi, meslek
bilgisi ve genel kültür derslerinin öğretmenlerin meslek hayatına katkısının
cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülürken, görev yaptığı
okullara ve mesleki tecrübeye göre anlamlı olarak farklılaştığı ortaya
çıkmıştır. Buna göre ortaokul ve güzel sanatlar liselerinde görev yapan
öğretmenlerin ve görev süresine göre daha tecrübeli öğretmenlerin alan eğitimi
derslerinin meslek hayatına daha fazla katkı sağladığına yönelik düşünceleri
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.




Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Anonim. (2019, Şubat). Resim İş Eğitimi Lisans Programı Sorunlarına Yönelik Değerlendirme Çalıştayı Sonuç Raporu. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoğaltay, N. (2015). Eğitim fakültelerinde okutulan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri: nitel bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6(12), 51-66.
  • Dereobalı, N., & Ünver, G. (2009). Okulöncesi öğretmenliği lisans programı derslerinin öğretim elemanları tarafından genel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 161-181.
  • Doğan, N., & Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Durukan, E., & Maden, S. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Öğretmenliği Lisans Programına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 555-566.
  • Ekinci, B. (2018, Nisan). 2006 Resim iş eğitimi lisans programından çıkarılan kuramsal derslerin incelenmesi, Çukurova II. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Adana.
  • Eret, E. (2013). An assessment of pre-service teacher education in terms of preparing teacher candidates for teaching (Doktora tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No: 345158).
  • Kırkkılıç, H. A., & Maden, S. (2010). İlköğretim ve lisans programlarındaki değişiklikler sonrasında Türkçe öğretmenliği mesleğinin ve Türkçe eğitimi bölümlerinin durumu. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 477-502.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 öğretim yılında uygulanmaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
  • MEB. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, G. T. (2017). Öğretmen yetiştirme lisans programları ders içeriklerinde “eğitim programı” kavramı. İlköğretim Online, 16(3), 1301-1315.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(3), 63-82.
  • Takıl, N. B. (2016). Türkçe öğretmenlerinin lisans eğitiminde aldıkları derslerin meslek hayatına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 373-383.
  • Uğurlu, S. (2013). Türkiye’de sanat eğitiminde öğretmen yetiştirmeye genel bir bakış (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 333895).
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.

The Views of the Teachers about the Contribution of the Art Teaching Undergraduate Courses to Professional Life

Yıl 2019, Sayı: 43, 9 - 19, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.575018

Öz

When the number of courses and credits of
the three curriculums recently published by the Council of Higher Education and
their contribution to the curriculum are examined in terms of Field Education,
Professional Knowledge and General Culture, we see that the courses, the number
of the courses and credits that constitute the field education are gradually
decreasing. The aim of this study is to examine the course loads
of the field education, professional knowledge and general culture courses in
the curriculum and their contributions to the teaching profession according to
the teachers' opinions. 104 visual arts teachers working in Agrı
province and districts in 2018-2019 academic year participated in the study. In the study, survey method which is one of the
quantitative research approaches was used. In the
study, the data was obtained by transforming all the courses that constitute
the undergraduate program of Art Teaching into a 5-likert scale asking teachers
the contribution of each course to their professional life. The courses in the undergraduate program were divided
into three main sections: field education, professional knowledge and general
culture. Using the relevant data set, factor analysis was
conducted for the field in which each course included. According
to factor analysis, it was seen that the related courses are grouped under
three sections as indicated in the undergraduate program of art teaching. In
this context, independent samples t test and one-way ANOVA analysis were done
by taking the total score of the departments in which the related courses were
included. Accordingly, it was seen that the contribution of the
field education, professional knowledge and general culture courses taught in
the Bachelor of Arts Teaching program to the professional life of the teachers
was not statistically significant in terms of gender, however, it was found out
that it differs significantly in terms of the schools they work and their
professional experience. According to this, it was determined that the opinions
of the teachers working in secondary and fine arts high schools and the more
experienced teachers according to their term of duty that the field education
courses contribute more to the professional life were statistically
significant.




Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Anonim. (2019, Şubat). Resim İş Eğitimi Lisans Programı Sorunlarına Yönelik Değerlendirme Çalıştayı Sonuç Raporu. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoğaltay, N. (2015). Eğitim fakültelerinde okutulan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri: nitel bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6(12), 51-66.
  • Dereobalı, N., & Ünver, G. (2009). Okulöncesi öğretmenliği lisans programı derslerinin öğretim elemanları tarafından genel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 161-181.
  • Doğan, N., & Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Durukan, E., & Maden, S. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Öğretmenliği Lisans Programına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 555-566.
  • Ekinci, B. (2018, Nisan). 2006 Resim iş eğitimi lisans programından çıkarılan kuramsal derslerin incelenmesi, Çukurova II. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Adana.
  • Eret, E. (2013). An assessment of pre-service teacher education in terms of preparing teacher candidates for teaching (Doktora tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No: 345158).
  • Kırkkılıç, H. A., & Maden, S. (2010). İlköğretim ve lisans programlarındaki değişiklikler sonrasında Türkçe öğretmenliği mesleğinin ve Türkçe eğitimi bölümlerinin durumu. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 477-502.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 öğretim yılında uygulanmaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
  • MEB. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, G. T. (2017). Öğretmen yetiştirme lisans programları ders içeriklerinde “eğitim programı” kavramı. İlköğretim Online, 16(3), 1301-1315.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(3), 63-82.
  • Takıl, N. B. (2016). Türkçe öğretmenlerinin lisans eğitiminde aldıkları derslerin meslek hayatına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29), 373-383.
  • Uğurlu, S. (2013). Türkiye’de sanat eğitiminde öğretmen yetiştirmeye genel bir bakış (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 333895).
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Karip 0000-0002-8957-1568

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Karip, F. (2019). Resim İş Öğretmenliği Lisans Derslerinin Meslek Hayatına Katkısına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 9-19. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.575018

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.