Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göstergebilimsel Çözümleme: Sağlık Bakanlığı Meme, Rahim Ağzı ve Bağırsak Kanseri Farkındalık Afişleri

Yıl 2019, Sayı: 43, 37 - 43, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.586120

Öz

Reklamda temel koşul doğru hedef kitleye doğru zamanda, doğru
biçimde seslenebilmek, ulaşabilmektir. Afiş tasarımları ise tamda bu noktada
izleyicisiyle aracısız karşılaşan tasarım ürünleri olarak karşımıza
çıkmaktadır. Günlük yaşantımızda; yürüdüğümüz yolda, otobüs durağında kısacası
her yerde karşılaştığımız göstergelerdir. 
Göstergebilim; kendi dışındaki şeyi temsil eden ve temsil ettiği şeyin
yerini alabilecek nitelikte olan her çeşit biçim, nesne, olgu, vb. olarak
tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı T. C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel
Müdürlüğü Kanser Dairesi Başkanlığı’nın 2018 yılında hazırladığı “Meme, Rahim
Ağzı ve Bağırsak Kanseri Afişleri”nin göstergebilimsel çözümlemesinin
yapılmasıdır. Analiz Roland Barthes tarafından tanımlanmış olan, var olan ve
görünen arkasındaki ileti düzleminde gerçekleştirilmiştir.




Kaynakça

  • Becer, E. (1997). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çakar, D. B. (2010). Sportif görsel içeren reklamların göstergebilimsel çözümleme teknikleriyle incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul. YÖK tez merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 289816).
  • Dünya sağlık istatistikleri. (2018, 26 Haziran). WHO Haber Bülteni. Erişim adresi: https://Www.Tuseb.Gov.Tr/ Enstitu/Tacese/Dunya-Saglik-İstatistikleri
  • Eryentü, M. (2017). Tüketim kültürü teorisi bağlamında çocukların reklamlarda konumlandırılışı: Koton Kids reklam filmleri üzerine göstergebilimsel bir inceleme. Folklor ve Edebiyat Dergisi, 39, 31-48. doi: https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.39
  • Er, M. (2012). İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Türkbilig, 23, 115-132.
  • Gülsünler, M. E., Tosunlu, Ş., Yayla, M., & Yalçın, Y. G. (2017). 1 Kasım 2015 genel seçiminde kullanılan siyasal afişlerin göstergebilimsel analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 32-46.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş tasarımında iki dil kullanımı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(4), 2381-2405. Erişim adresi: http//dergipark.org.tr/tr/download/article-file/621657.
  • Etheredge, L. (2010, 15 September). Poster, art and advertisement. In Encyclopedia Britannica. Erişim adresi: https://www.britannica.com/topic/poster
  • Stribley, M. (t.y.). The history and psycholohy of colors. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.canva.com/ learn/color-meanings/
  • Rifat, M. (2000). XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları, 2. temel metinler. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Sinan, A. T., & Demir, S. (2010). Gösterge bilimsel yöntemler ışığında Deniz Bank reklamının okunması. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5(2), 1321-1341.
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum, Sanat ve Yayıncılık.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar tarih-tasarım-teknoloji. Ankara: Detay & Sistem Ofset.
  • Ölüm nedeni istatistikleri. (2019, 26 Nisan). Türkiye İstatistik Kurumu Haber bülteni, 30626. Erişim adresi: https://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30626
  • Yayla, H. (2014). Afiş sanatının görsel iletişim sanatlarındaki yeri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 358173).
  • Görsel 1. Meme Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur
  • Görsel 2. Rahim Ağzı Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur
  • Görsel 3. Bağırsak Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur

Semiotic Analysis: Breast, Cervical and Intestinal Cancer Awareness Posters of Ministry Of Health

Yıl 2019, Sayı: 43, 37 - 43, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.586120

Öz

The basic condition in advertising is to be able to call and reach the
right population at the right time in the right way. Poster designs, on the
other hand, come across as design products that encounter their audience
without intermediaries at this point. There are many signs in our daily life;
on the way we walk, at the bus stop, in short, in everywhere we encounter,
signs can be seen. Semiotics can be defined as all kinds of forms, objects,
phenomena, etc., which represent something other than itself and are capable of
replacing what it represents. The aim of this study is to make semiotic
analysis of the “Breast, Cervical and Intestinal Cancer Posters” prepared by
the Cancer Department of The Ministry of Health General Directorate of Public
Health in 2018. The analysis was done in the message plane behind the existing
and visible, which is based on Roland Barthes’s thoughts.




Kaynakça

  • Becer, E. (1997). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çakar, D. B. (2010). Sportif görsel içeren reklamların göstergebilimsel çözümleme teknikleriyle incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul. YÖK tez merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 289816).
  • Dünya sağlık istatistikleri. (2018, 26 Haziran). WHO Haber Bülteni. Erişim adresi: https://Www.Tuseb.Gov.Tr/ Enstitu/Tacese/Dunya-Saglik-İstatistikleri
  • Eryentü, M. (2017). Tüketim kültürü teorisi bağlamında çocukların reklamlarda konumlandırılışı: Koton Kids reklam filmleri üzerine göstergebilimsel bir inceleme. Folklor ve Edebiyat Dergisi, 39, 31-48. doi: https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.39
  • Er, M. (2012). İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Türkbilig, 23, 115-132.
  • Gülsünler, M. E., Tosunlu, Ş., Yayla, M., & Yalçın, Y. G. (2017). 1 Kasım 2015 genel seçiminde kullanılan siyasal afişlerin göstergebilimsel analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 32-46.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş tasarımında iki dil kullanımı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(4), 2381-2405. Erişim adresi: http//dergipark.org.tr/tr/download/article-file/621657.
  • Etheredge, L. (2010, 15 September). Poster, art and advertisement. In Encyclopedia Britannica. Erişim adresi: https://www.britannica.com/topic/poster
  • Stribley, M. (t.y.). The history and psycholohy of colors. [Blog yazısı]. Erişim adresi: http://www.canva.com/ learn/color-meanings/
  • Rifat, M. (2000). XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları, 2. temel metinler. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Sinan, A. T., & Demir, S. (2010). Gösterge bilimsel yöntemler ışığında Deniz Bank reklamının okunması. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5(2), 1321-1341.
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum, Sanat ve Yayıncılık.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar tarih-tasarım-teknoloji. Ankara: Detay & Sistem Ofset.
  • Ölüm nedeni istatistikleri. (2019, 26 Nisan). Türkiye İstatistik Kurumu Haber bülteni, 30626. Erişim adresi: https://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30626
  • Yayla, H. (2014). Afiş sanatının görsel iletişim sanatlarındaki yeri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 358173).
  • Görsel 1. Meme Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur
  • Görsel 2. Rahim Ağzı Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur
  • Görsel 3. Bağırsak Kanseri Afişi. Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-yayinlar/afis-brosur
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Tarlakazan 0000-0001-5381-9755

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Tarlakazan, E. (2019). Göstergebilimsel Çözümleme: Sağlık Bakanlığı Meme, Rahim Ağzı ve Bağırsak Kanseri Farkındalık Afişleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 37-43. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.586120

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.