Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Teknik Gelişmeler Perspektifinde Başlangıcından Post-Fotoğrafa Fotojurnalizmde Gerçekliğin Temsiline Olan Yaklaşımlar

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 229 - 245, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.670867

Öz

Dış dünyaya ait gerçekliği olduğu gibi yansıtma özelliğine sahip olan fotoğraf, icat olduktan sonra toplumsal olayları belgelemek amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda üretilen çalışmalar, basın teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte yazılı basında yer almasıyla fotoğrafta yeni bir alan ortaya çıkmaktadır. Fotojurnalizm olarak adlandırılan bu alan, haber metninin görseller kullanılarak temellendirilmesine dayanmaktadır ve fotoğrafın doğası itibariyle, nesnel gerçeklikle kurduğu derin bağla yakinen ilişkilidir. Diğer yandan fotoğraf tekniğinde yaşanan teknolojik gelişme ve dönüşümler, fotoğrafçıların objektiflerini yönelttikleri konuları farklı yaklaşımlarla çekmelerini sağlamaktadır. Bu yaklaşımlar, fotojurnalist çalışmaların içeriğinde taşıdığı gerçeklik temsilini etkilemektedir. Bu bağlamda çalışmada; fotoğrafta yaşanan teknolojik gelişmelerin, fotojurnalist çalışmalarda yansıtılan olayların gerçeklik temsillerine olan yaklaşımlarını ortaya konulması amaçlanmaktadır. Amaca yönelik örneklem yoluyla belirlenmiş örnekler betimsel yöntem ile incelenmektedir.

Kaynakça

  • About Magnum. (t.y.). Erişim adresi: https://www.magnumphotos.com/about-magnum/overview/
  • Amar, J. P. (2009). Basın fotoğrafçılığı. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Bajac, Q. (2011). Fotoğraftan sonra: Analog fotoğraftan dijital devrime. İstanbul: Yapıkredi Yayınları.
  • Bazin, A. (1966). Çağdaş sinemanın sorunları. Ankara: Bilgi Yayın Evi.
  • Caple, H. (2013). Photojournalism a social semiotic approach. UK: Palgrave Macmillan.
  • Freund, G. (2006). Fotoğraf ve toplum. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gordon, R. (2006). Lewis Hine. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s.697-701) içinde. New York: Routledge.
  • Grundberg, A. (1987, 12 Nisan). Art; photojournalism lays claim to the realm of esthetic. The New York Times. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/1987/04/12/arts/art-photojournalism-lays-claim-to-the-realm-of-esthetics.html?rref=collection/byline/andy-grundberg
  • Hacking, J. (2015). Fotoğrafın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Harcup, T. (2014). A dictionary of journalism. Oxford: Oxford Universty.
  • Henri Cartier-Bresson. (t.y.). Erişim adresi: https://www.phillips.com/artist/10637/henri-cartier-bresson
  • Holmes, A. (2009, 6 Mayıs). Tomoko Uemura in her bath. Iconicphotos. Erişim adresi: https://iconicphotos. wordpress.com/2009/05/06/tomoko-uemura-in-her-bath/
  • Kempf, J. (2006). History of photography: Interwar years. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 731-737) içinde. New York: Routledge.
  • McDonald, S. (2006). Picture post. Lynne Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century Photography içinde (s. 1266-1268). New York: Routledge.
  • Ok, S. S. (2016). Fotoğraf belleğinde acının tasviri. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Pohlad, M. (2006). History of photography: Twentieth-century developments. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th Century Photography (s.714-723) içinde. New York: Routledge.
  • Ritchin, F. (2012). Fotoğraftan sonra. İstanbul: Espas Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2011). Fotoğrafçılık tarihinde teknik ve kültürel dönüşümler. İzmir: Ege Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2016). Post-fotoğrafçılık: Fotoğrafik gerçekliğin sınırlarının aşılması. A. Göztaş (Ed.), İletişimde Post Yazılar (s. 649-673) içinde. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Schwendener, M. (2010, 6 Ağustos). Tracking the rise of color on film. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/ 2010/08/08/nyregion/08artsnj.html
  • Senf, R. A. (2008). O’Sullivan, Timothy Henry. J. Hannavy (Ed.), Encyclopedia of 19th century photography (s. 1017-1021) içinde. New York: Routledge.
  • Shore, R. (2014). Post-photography. London: Laurence King Publishing.
  • Smith, I. H. (2018). Fotoğrafın kısa öyküsü. İstanbul: Hep Kitap.
  • Stefan Lorant. (t.y.). Erişim adresi: https://www.britannica.com/biography/Stefan-Lorant
  • Stetler, P. (2015). ABD’de toplumsal belgesel. J. Hacking (Ed.), Fotoğrafın tüm öyküsü (s. 304-311) içinde. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Stomberg, J. (2006). Life magazine. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 952-955) içinde. New York: Routledge.
  • Walden, S. (2006). Ethics and photography. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 454-457) içinde. New York: Routledge.
  • Weintraub, M. (2006). Robert Capa. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 236-240) içinde. New York: Routledge.
  • Yaman, H. (2019, 3 Eylül). Minamata: Bir kentin trajik öyküsü. Erişim adresi: https://gaiadergi.com/minamata-bir-kentin-trajik-oykusu/
  • Yaykın, M. (2010). Sanat, teknoloji, bilim ve fotoğraf. İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Approaches to the Representation of Reality in Photojournalism from The Beginning to Post Photography within The Perspective of Technical Developments

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 229 - 245, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.670867

Öz

Photography, which has the feature of reflecting the reality of the outside world as it is, has been used to document the social events after it was invented. A new field of photography has been emerged with the artworks produced for this purpose take place in the press. This field, called photojournalism, is based on the creation of news text with photographs, and in its nature is closely related to its deep connection with objective reality. On the other hand, the technological developments and transformations in the photographic technique have been allowed photographers to capture the subjects they are aiming at with different approaches. These approaches affect the representation of reality in photojournalist artworks. Thus, in the study; it is aimed to reveal the approaches of technological developments in photography to reality representations of events reflected in photojournalistic artworks. Samples determined through purposeful sampling are examined by descriptive method.

Kaynakça

  • About Magnum. (t.y.). Erişim adresi: https://www.magnumphotos.com/about-magnum/overview/
  • Amar, J. P. (2009). Basın fotoğrafçılığı. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Bajac, Q. (2011). Fotoğraftan sonra: Analog fotoğraftan dijital devrime. İstanbul: Yapıkredi Yayınları.
  • Bazin, A. (1966). Çağdaş sinemanın sorunları. Ankara: Bilgi Yayın Evi.
  • Caple, H. (2013). Photojournalism a social semiotic approach. UK: Palgrave Macmillan.
  • Freund, G. (2006). Fotoğraf ve toplum. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gordon, R. (2006). Lewis Hine. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s.697-701) içinde. New York: Routledge.
  • Grundberg, A. (1987, 12 Nisan). Art; photojournalism lays claim to the realm of esthetic. The New York Times. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/1987/04/12/arts/art-photojournalism-lays-claim-to-the-realm-of-esthetics.html?rref=collection/byline/andy-grundberg
  • Hacking, J. (2015). Fotoğrafın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Harcup, T. (2014). A dictionary of journalism. Oxford: Oxford Universty.
  • Henri Cartier-Bresson. (t.y.). Erişim adresi: https://www.phillips.com/artist/10637/henri-cartier-bresson
  • Holmes, A. (2009, 6 Mayıs). Tomoko Uemura in her bath. Iconicphotos. Erişim adresi: https://iconicphotos. wordpress.com/2009/05/06/tomoko-uemura-in-her-bath/
  • Kempf, J. (2006). History of photography: Interwar years. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 731-737) içinde. New York: Routledge.
  • McDonald, S. (2006). Picture post. Lynne Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century Photography içinde (s. 1266-1268). New York: Routledge.
  • Ok, S. S. (2016). Fotoğraf belleğinde acının tasviri. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Pohlad, M. (2006). History of photography: Twentieth-century developments. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th Century Photography (s.714-723) içinde. New York: Routledge.
  • Ritchin, F. (2012). Fotoğraftan sonra. İstanbul: Espas Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2011). Fotoğrafçılık tarihinde teknik ve kültürel dönüşümler. İzmir: Ege Yayınları.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2016). Post-fotoğrafçılık: Fotoğrafik gerçekliğin sınırlarının aşılması. A. Göztaş (Ed.), İletişimde Post Yazılar (s. 649-673) içinde. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Schwendener, M. (2010, 6 Ağustos). Tracking the rise of color on film. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/ 2010/08/08/nyregion/08artsnj.html
  • Senf, R. A. (2008). O’Sullivan, Timothy Henry. J. Hannavy (Ed.), Encyclopedia of 19th century photography (s. 1017-1021) içinde. New York: Routledge.
  • Shore, R. (2014). Post-photography. London: Laurence King Publishing.
  • Smith, I. H. (2018). Fotoğrafın kısa öyküsü. İstanbul: Hep Kitap.
  • Stefan Lorant. (t.y.). Erişim adresi: https://www.britannica.com/biography/Stefan-Lorant
  • Stetler, P. (2015). ABD’de toplumsal belgesel. J. Hacking (Ed.), Fotoğrafın tüm öyküsü (s. 304-311) içinde. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Stomberg, J. (2006). Life magazine. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 952-955) içinde. New York: Routledge.
  • Walden, S. (2006). Ethics and photography. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 454-457) içinde. New York: Routledge.
  • Weintraub, M. (2006). Robert Capa. L. Warren (Ed.), Encyclopedia of 20th century photography (s. 236-240) içinde. New York: Routledge.
  • Yaman, H. (2019, 3 Eylül). Minamata: Bir kentin trajik öyküsü. Erişim adresi: https://gaiadergi.com/minamata-bir-kentin-trajik-oykusu/
  • Yaykın, M. (2010). Sanat, teknoloji, bilim ve fotoğraf. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Tatar 0000-0003-1995-160X

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Tatar, O. (2020). Teknik Gelişmeler Perspektifinde Başlangıcından Post-Fotoğrafa Fotojurnalizmde Gerçekliğin Temsiline Olan Yaklaşımlar. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 229-245. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.670867

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.