Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Heykel Sanatında Malzemeye Dayalı Yeni Bir Kopyalama Önerisi: Oasis

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 90 - 103, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.682336

Öz

Bu araştırmanın amacı heykel sanatında bir yöntem olarak kullanılan kalıp alma ve kopya etme tekniklerine yeni bir önerme sunmaktır. Günümüz heykel sanatında çoğaltma yöntemleri, modelaj yapma, kalıp alma ve son olarak alınan kalıbın döküm işlemlerini içeren bir sırayı izlemektedir. Bu işlemler sırasında kullanılan malzemelerin pahalı olmasının yanı sıra heykeltıraş orijinal eserin kopyasını modellerken çoğu zaman yorumlamakta bu sebeple taklit edilen eser ile kopyası arasında az ya da çok farka sebep olmaktadır. Bu konuda geleneksel kopyalama yöntemlerinin dışında yer alan, çiçek süngeri olarak bilinen “Oasis”in kalıp olarak kullanılması üzerine bir deneme gerçekleştirilmiştir. Seri üretim tekniklerine ya da üç boyutlu nesne çoğaltımına zamandan ve emekten tasarruf etmek adına sanatçılara kolay malzeme üzerinde yeni bir üretme tekniği sunarak konuya katkı sağlamaktadır. Bu çalışma belli ölçekler ile sınırlandırılan iki ve üç boyutlu nesneler üzerinden temellendirilerek bulguların rapor haline getirilmesini kapsamaktadır.

Kaynakça

  • Boardman, J. (2013). Yunan heykeli klasik dönem. (G. Ergin, Çev.). İstanbul: Homer Kitapevi ve Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Bulat, M. (1999). Antik Çağ taş yontu sanatında ölçüm ve kopyalama yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. 1, 121-131. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/28784.
  • Bulat, M. (2014). Modern Sanatta Soyutlama. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Bulat, M., Bulat, S., Sabahat, S., & Aydın, B. (2014). Antik Çağdan Günümüze Yontu ve Kopya Teknikleri. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Çelik, C. (2019). Kültür endüstrisi ve sanat ilişkisi içerisinde esin, taklit, alıntı, çalıntı (Doktora Tezi). Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erişim adresi: https://acikerisim.isikun.edu.tr/xmlui/ handle/11729/2195?show=full#sthash.bpUoB4Eh.dpbs.
  • Hiçyılmaz, G. (2018). Heykel sanatında değişen malzeme tutumları bağlamında 1960 sonrası heykelde yumuşak malzemelerin ortaya koyduğu yeni olanaklar (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 506599)
  • İba, Ş. M. (2018, Ekim). Heykel tasarımı ve yapımında çağdaş bilgisayar teknolojilerinin kullanımı. Elsander I. Uluslararası Sanat ve Tasarım Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Antalya.
  • İşcanoğlu, K. (2017). Basit kömür kalem yapımı ve yeni bir medyum olarak zor silinen kömür kalem. Bartın Üniversitesi Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E Dergisi. 4(2), 49-61. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/383805
  • Kopya kelime kökeni. (t.y.). Erişim adresi: https://www.etimolojiturkce.com/kelime/kopya. Erişim Tarihi: 22.12.2019
  • Oasis çiçek süngeri. (t.y.). Erişim adresi: https://www.cicekmalzemeci.com/oasis-cicek-sungeri
  • Original sculptures and subsequent copied works. (2009, 19 Ocak). Erişim adresi: https://www.gillesperrault. com/loeuvre-originale-et-la-sculpture-dedition-2
  • Özkul, T. (2019). Disiplinlerarası süreç bağlamında çağdaş heykel sanatının plastik dil olarak kullanılması. Bartın Üniversitesi Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E Dergisi. 6(2), 60-72. doi:10.30804/cesmicihan.6448372
  • Pointing machine. (t.y.). Erişim adresi: https://www.wikiwand.com/en/Pointing_machine.
  • Poyraz, B., & Dolunay, A. (2014). Heykel sanatında ön modelleme aşaması ve üç boyutlu yazıcı uygulamaları. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2(3), 69-80. Erişim adresi: http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/ 1407507129.pdf
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(3), 213-238. Erişim adresi: https://www.academia.edu/553913/D%C4%B0J%C4%B0TAL_SANAT.
  • Turak, Ö. (2017). Eski Roma uygarlığı ve heykel: Yağma–koleksiyonculuk. Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi. 21, 135-145. Erişim adresi: http://tubaar.tuba.gov.tr/index.php/tubaar/article/view/350.
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Kopyalamak. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Yılmaz, S. (2018). Antik Çağ (Yunan-Roma) heykeltıraşlığında renk ve boya (Yüksek Lisans Seminer Çalışması). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Ana Bilim Dalı, Uşak.
Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 90 - 103, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.682336

Öz

The aim of this research is to propose a new method of molding and casting sculpture techniques. In current sculpture practice, conventional methods of reproduction follow a sequence that includes modeling, molding and finally casting. In addition, taking molds from ready-made objects and reproduction of these objects is also possible. Within this process, the material qualities of the medium generates differences between the original and the copy beyond the control of the artist. In this regard, an experiment was carried out on the sculptural use of "Oasis"- the flower sponge- an unconventional method of reproduction, depending on its material qualities. In order to save time and effort in mass production techniques or to reproduce three-dimensional objects, the method provides artists with a new production technique. This study covers the reporting of findings based on experiments with two and three dimensional objects limited by certain scales, based on empirical studies.

Kaynakça

  • Boardman, J. (2013). Yunan heykeli klasik dönem. (G. Ergin, Çev.). İstanbul: Homer Kitapevi ve Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Bulat, M. (1999). Antik Çağ taş yontu sanatında ölçüm ve kopyalama yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. 1, 121-131. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/28784.
  • Bulat, M. (2014). Modern Sanatta Soyutlama. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Bulat, M., Bulat, S., Sabahat, S., & Aydın, B. (2014). Antik Çağdan Günümüze Yontu ve Kopya Teknikleri. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Çelik, C. (2019). Kültür endüstrisi ve sanat ilişkisi içerisinde esin, taklit, alıntı, çalıntı (Doktora Tezi). Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erişim adresi: https://acikerisim.isikun.edu.tr/xmlui/ handle/11729/2195?show=full#sthash.bpUoB4Eh.dpbs.
  • Hiçyılmaz, G. (2018). Heykel sanatında değişen malzeme tutumları bağlamında 1960 sonrası heykelde yumuşak malzemelerin ortaya koyduğu yeni olanaklar (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 506599)
  • İba, Ş. M. (2018, Ekim). Heykel tasarımı ve yapımında çağdaş bilgisayar teknolojilerinin kullanımı. Elsander I. Uluslararası Sanat ve Tasarım Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Antalya.
  • İşcanoğlu, K. (2017). Basit kömür kalem yapımı ve yeni bir medyum olarak zor silinen kömür kalem. Bartın Üniversitesi Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E Dergisi. 4(2), 49-61. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/383805
  • Kopya kelime kökeni. (t.y.). Erişim adresi: https://www.etimolojiturkce.com/kelime/kopya. Erişim Tarihi: 22.12.2019
  • Oasis çiçek süngeri. (t.y.). Erişim adresi: https://www.cicekmalzemeci.com/oasis-cicek-sungeri
  • Original sculptures and subsequent copied works. (2009, 19 Ocak). Erişim adresi: https://www.gillesperrault. com/loeuvre-originale-et-la-sculpture-dedition-2
  • Özkul, T. (2019). Disiplinlerarası süreç bağlamında çağdaş heykel sanatının plastik dil olarak kullanılması. Bartın Üniversitesi Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E Dergisi. 6(2), 60-72. doi:10.30804/cesmicihan.6448372
  • Pointing machine. (t.y.). Erişim adresi: https://www.wikiwand.com/en/Pointing_machine.
  • Poyraz, B., & Dolunay, A. (2014). Heykel sanatında ön modelleme aşaması ve üç boyutlu yazıcı uygulamaları. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2(3), 69-80. Erişim adresi: http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/ 1407507129.pdf
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(3), 213-238. Erişim adresi: https://www.academia.edu/553913/D%C4%B0J%C4%B0TAL_SANAT.
  • Turak, Ö. (2017). Eski Roma uygarlığı ve heykel: Yağma–koleksiyonculuk. Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi. 21, 135-145. Erişim adresi: http://tubaar.tuba.gov.tr/index.php/tubaar/article/view/350.
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Kopyalamak. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Yılmaz, S. (2018). Antik Çağ (Yunan-Roma) heykeltıraşlığında renk ve boya (Yüksek Lisans Seminer Çalışması). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Ana Bilim Dalı, Uşak.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Döndü Tülay Özkul 0000-0003-2789-5396

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Özkul, D. T. (2020). Çağdaş Heykel Sanatında Malzemeye Dayalı Yeni Bir Kopyalama Önerisi: Oasis. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 90-103. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.682336

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.