Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GSL Müzik Bölümleri Müfredatındaki Türk ve Batı Müziği Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: Müzik Özel Sayısı, 327 - 337, 25.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.701526

Öz

Araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 60 sayı ve 19/02/2018 tarihli kararı ile 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanan Güzel Sanatlar Liseleri (GSL) Müzik Bölümleri müfredatındaki Türk Müziği ve Batı Müziği derslerine yönelik öğrenci tutumlarını belirlemek için bir tutum ölçeği geliştirmektir. Araştırma, nitel destekli olup, nicel verilere bağlı betimsel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modelinde tasarlanmış ve veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen tutum ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Erzurum GSL, Aksaray GSL, Mamak Mimar Sinan GSL, Mersin Nevit Kodallı GSL, Gaziantep Ticaret Odası GSL ve Buca Işılay Saygın GSL’de öğrenim gören 151 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada literatürdeki tutum ölçekleri incelenmiş ve GSL müfredatındaki Türk ve Batı Müziği derslerine yönelik aynı tutum ifadelerini içeren, ancak birbirinden bağımsız ve 20 maddeden oluşan iki tutum ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeklerdeki maddeler hem olumlu hem de olumsuz ifadeleri içermektedir. Ölçeklerin geçerliği için her iki ölçekteki 26 madde uzman görüşüne sunulmuş, maddelerin kapsam geçerlik oranı (KGO), kapsam geçerlik ölçütü (KGÖ) ve kapsam geçerlik indeksi elde edilerek kapsam geçerliği ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliğini tespit etmek amacıyla faktör analizi yapılmış, ölçeklerin tek faktörlü bir yapıya sahip oldukları ve yapı geçerliğini sağladıkları belirlenmiştir. Ölçeklerin güvenirliği için ise, Cronbach’s Alpha güvenirlik analizi uygulanmış ve güvenirlik katsayıları α = 0.962 ve α =965 olarak tespit edilmiş ve ölçeğin yüksek derecede güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen ölçeklerin, Güzel Sanatlar Liseleri müfredatındaki Türk Müziği ve Batı Müziği derslerine yönelik öğrenci tutumlarını belirlemek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir birer ölçme aracı oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Bakıner, A. (2004). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri ve Özel Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik öğrencilerinin müzik ön yaşantıları, müzik yetenekleri, müziğe yönelik tutumları ve eğitim programlarını değerlendirme özelliklerinin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 148825)
  • Berberoğlu, G. (1990). Kimyaya ilişkin tutumların ölçülmesi. Eğitim ve Bilim, 14(76), 16-27.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canakay, E. U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan bildiri, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Civan, K. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik bölümü öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 189792)
  • Çelenk, K. (2019). Mesleki Müzik Eğitiminde yaylı çalgılar için performans ölçeği geliştirme çalışması. M. B. Minaz (Ed.), Eğitim bilimleri alanında yeni ufuklar (s. 113-134) içinde. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çelenk, K., & Özşen, B. (2018). Yaylı çalgı eğitiminde öğrenci performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesi. M. Keha & Z. Alimgereyev (Ed.), IV. Uluslararası Mesleki ve Teknik Bilimler Kongresi Tam Metin Kitabı: Vol. 1 (s. 491-508) içinde. Gaziantep: İksad Press.
  • İnan, E. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü öğrencilerinin müziksel işitme okuma yazma dersi ile ilgili tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 264096)
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kılınçer, Ö. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 240521)
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı Güzel Sanatlar Liseleri istatistikleri (Rapor). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü web sayfasından erişildi: http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2018_09/19185304_GYzel_Sanatlar_Liseleri.pdf
  • Oskamp, S. (1977). Attitudes and opinions. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Özdamar, K. (2011). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özer, Z. (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Müzik Bölümü piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 273226)
  • Saracaloğlu, A. S. (1996). Ortaöğretim kurumlarında sosyal bilimler öğretimi. E.Ü. Edebiyat Fakültesi Coğrafya Meslek Haftası Bildiri Özetleri, İzmir.
  • Şen, Y., & Şentürk, N. (2015). Geleneksel Türk Müziği derslerine ilişkin tutum ölçeği geliştirme süreci. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 1(Özel Sayı), 261-282. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/149854
  • Tan, H. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 430496)
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü., & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında Likert ölçeği ve Likert tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 186-203. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/115904
  • Veneziano L., & Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70. Erişim adresi: https://www.scienceopen.com/document?vid=8254f3c9-3a49-4e44-b430-1643adfc84ae
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264. Doi: 10.17556/erziefd.297741

Attitude Scale Development Study for Turkish and Classical Music Courses in the Curriculum of Fine Arts High School Music Departments

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: Müzik Özel Sayısı, 327 - 337, 25.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.701526

Öz

The aim of the study is to develop an attitude scale to determine student attitudes towards Turkish Music and Classical Music courses in the Fine Arts High Schools (GSL) Music Departments curriculum which implemented numbered 60 and dated February 19, 2018 decision of the Ministry of National Education Board of Education and Discipline since 2018-2019 academic year. The study was designed as a survey model which is one of the descriptive research methods based on quantitative data, and the attitude scale developed by the researcher based on the literature survey was used as a data collection tool.
The study group consists of 151 students who is studying in Erzurum Fine Arts High School, Aksaray Fine Arts High School, Mamak Mimar Sinan Fine Arts High School, Mersin Nevit Kodallı Fine Arts High School, Gaziantep Ticaret Odası Fine Arts High School, and Buca Işılay Saygın Fine Arts High School in 2018-2019 academic year.
In the study, attitude scales in the literature were examined and two attitude scales towards Turkish and Classical Music courses in the curriculum of Fine Arts High School, which include the same attitude expressions, but are independent from each other and consisting of 20 items were developed. Items in the scales contain both positive and negative expressions. For the validity of the scales, 26 items of both scales were presented to the expert opinion, and the content validity index (CVI), scope validity criterion (SVC) and scope validity index were obtained and the content validity was tried to be determined. Factor analysis was performed to determine the construct validity of the scales, and it was determined that the scales had a single-factor structure and provided the construct validity. For the reliability of the scales, Cronbach’s Alpha reliability analysis was applied and the reliability coefficients were determined as α = 0.962 and α = 965 and it was concluded that the scale was highly reliable. It can be said that the developed scales are valid and reliable measurement tools that can be used to determine student attitudes towards Turkish Music and Classical Music courses in the curriculum of Fine Arts High School

Kaynakça

  • Bakıner, A. (2004). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri ve Özel Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik öğrencilerinin müzik ön yaşantıları, müzik yetenekleri, müziğe yönelik tutumları ve eğitim programlarını değerlendirme özelliklerinin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 148825)
  • Berberoğlu, G. (1990). Kimyaya ilişkin tutumların ölçülmesi. Eğitim ve Bilim, 14(76), 16-27.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canakay, E. U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan bildiri, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Civan, K. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki müzik bölümü öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 189792)
  • Çelenk, K. (2019). Mesleki Müzik Eğitiminde yaylı çalgılar için performans ölçeği geliştirme çalışması. M. B. Minaz (Ed.), Eğitim bilimleri alanında yeni ufuklar (s. 113-134) içinde. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çelenk, K., & Özşen, B. (2018). Yaylı çalgı eğitiminde öğrenci performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesi. M. Keha & Z. Alimgereyev (Ed.), IV. Uluslararası Mesleki ve Teknik Bilimler Kongresi Tam Metin Kitabı: Vol. 1 (s. 491-508) içinde. Gaziantep: İksad Press.
  • İnan, E. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü öğrencilerinin müziksel işitme okuma yazma dersi ile ilgili tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 264096)
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kılınçer, Ö. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 240521)
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı Güzel Sanatlar Liseleri istatistikleri (Rapor). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü web sayfasından erişildi: http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2018_09/19185304_GYzel_Sanatlar_Liseleri.pdf
  • Oskamp, S. (1977). Attitudes and opinions. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Özdamar, K. (2011). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özer, Z. (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Müzik Bölümü piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 273226)
  • Saracaloğlu, A. S. (1996). Ortaöğretim kurumlarında sosyal bilimler öğretimi. E.Ü. Edebiyat Fakültesi Coğrafya Meslek Haftası Bildiri Özetleri, İzmir.
  • Şen, Y., & Şentürk, N. (2015). Geleneksel Türk Müziği derslerine ilişkin tutum ölçeği geliştirme süreci. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 1(Özel Sayı), 261-282. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/149854
  • Tan, H. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 430496)
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü., & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında Likert ölçeği ve Likert tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 186-203. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/115904
  • Veneziano L., & Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70. Erişim adresi: https://www.scienceopen.com/document?vid=8254f3c9-3a49-4e44-b430-1643adfc84ae
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264. Doi: 10.17556/erziefd.297741
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Karakuş Bu kişi benim 0000-0002-2360-5139

Koray Çelenk 0000-0002-0580-2489

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: Müzik Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Karakuş, M., & Çelenk, K. (2020). GSL Müzik Bölümleri Müfredatındaki Türk ve Batı Müziği Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 327-337. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.701526

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.