Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Gerçekliğin Reklam Stratejilerinde Kullanılmasına Yönelik Bir Değerlendirme

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 46, 241 - 248, 30.03.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Öz

Teknolojinin akıl almaz bir hızla gelişmesi, internetin sosyal hayatın rutinleri arasına girmesi toplumsal hayatı birçok boyutuyla etkilemiştir. Teknolojinin gelişmesine paralel olarak ortaya çıkan kavramlardan biri de sanal gerçeklik kavramıdır. Sanal gerçeklik (Virtual Reality/VR) yapay ortamlar yaratarak gerçek gibi deneyimlenip etkileşim ortamı yaratan bilgisayar destekli sayısal platformları ifade etmek için kullanılan bir kavramdır. Sanal gerçeklik uygulamaları simülasyon başta olmak üzere birçok alanda (görsel, sanatlar, mimari, askeri, sağlık, eğitim, oyun, reklam) kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı teknolojik gelişmeler sonucu ortaya çıkan sanal gerçeklik uygulamalarının reklam stratejilerinde nasıl kullanıldığını ortaya koymaktır. Bu amaçla örnek olarak seçilen reklam uygulamaları çözümlenmiş ve sanal gerçekliğin reklam stratejilerinde nasıl kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Ağca, G., & Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. https://doi.org/10.17484/yedi.731854
  • Akmeşe, E. (2017). Evrensel bir simgenin sıradışı öyküsü: Chevolution. H. Kuruoğlu ve A. F. Parsa (Ed.), Belgesel filmde zamanın ruhu: Belgesel filmde değişen anlam ve anlatım (s. 117-137) içinde. Detay Yayıncılık.
  • Akmeşe, E., & Akmeşe, Z. (2020). Mizahla estetize edilen egemen ideolojinin tezahürü: Muhsin bey. Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.355
  • Akmeşe, Z. (2020). Televizyon ana haber bültenlerinde çerçeveleme: Türk Telekom reklam filmi örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/mbsjcs/issue/53358/ 702249
  • Alkan, M. A. (2019, 16 Mart). Sanal gerçeklik (Virtual reality). Endüstrü40. https://www.endustri40.com/sanal-gerceklik-virtual-reality/
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden medya ve yerel yönetim ilişkisi. Kriter Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Beauty 2.0. (2016, 22 Temmuz). Make Up Genius uygulaması [Ekran Görüntüsü]. France24. https://www. france24.com/en/tv-shows/tech24/10/
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun teknik dönüşümünün içeriğe etkisi. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 107- 127) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. MEB Yayınları.
  • Bozat A. U., & Dedelioğlu, C. (2018, Kasım). Artırılmış gerçeklik (AR)- geleneksel ve dijitalin kâğıt üzerinde buluşması [Konferans sunumu]. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye.
  • Campaign Türkiye. (2015, 11 Mayıs). Domestos mikropları Nişantaşı'nda [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=j81nDoP20fI
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kauffman. http://digilib.stmik-banjarbaru.ac.id/data.bc/12.%20Enterprise%20Architecture/12.%20Enterprise%20Archit ecture/2013%20Understanding%20Augmented%20Reality.pdf
  • Filli Boya. (2017, 29 Mayıs). Filli boya mimar benim uygulaması [Ekran Görüntüsü]. APK-DL. https://apk-dl.com/mimar-benim/com.bos4apps.mimarbenim
  • Foto Especial. (2018, 9 Ağustos). Kullanıcının mağazada test ettiği ruj renkleri [Ekran Görüntüsü]. El Sol de Toluca. https://www.elsoldetoluca.com.mx/doble-via/loreal-se-asocia-con-facebook-ofrecera-pruebas-virtuales-de-maquillaje-1903878.html
  • Gökçearslan, A. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ve grafik tasarım alanına yansımaları. Turkish Studies, 11(21), 697-708. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11304
  • İçten, T., & Bal, G. (2017a). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • İçten T., & Bal, G. (2017b). Artırılmış gerçeklik üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.17671/gazibtd.290253
  • Kars, N. (2003). Herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • LC Waikiki. (t.y.). Wear 4+ uygulaması AR görüntüsü [Ekran Görüntüsü]. Apple. https://apps.apple.com/tr/app/ wear-4d/id1088231216?l=tr
  • Sirer, E. (2020). Zamanın ruhu: Eşzamansızlık. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 45-61) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan kadar konuş: Marka iletişimi stratejileri. MediaCat Kitapları.
  • Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal medya ve siyaset. Orion Akademi.
  • Yengi̇n, D., & Bayrak, T. (2018). Tüketimin oyunlaştırılmasıyla artırılmış gerçeklik. Etkileşim Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1, 56-77. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.10
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. A. (2014). Yüzyılı dönüştüren yaratıcılar. Literatürk Yayınevi.

An Evaluation on The Use of Virtual Reality in Advertising Strategies

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 46, 241 - 248, 30.03.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Öz

The development of technology at an unbelievable speed and the internet becoming a routine of social life have affected social life in many ways. One of the concepts that emerged in parallel with the development of technology is the concept of virtual reality. Virtual reality (VR) is a concept used to express computer-aided digital platforms that create an environment of interaction by creating artificial environments that are experienced like real. Virtual reality applications are used in many areas (visual, arts, architecture, military, health, education, games, advertising), especially simulation. The aim of this study is to analyze how virtual reality applications emerging as a result of technological developments are used in advertising strategies. The advertising applications selected as an example were analyzed and how virtual reality was used in advertising strategies was tried to be explained.

Kaynakça

  • Ağca, G., & Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. https://doi.org/10.17484/yedi.731854
  • Akmeşe, E. (2017). Evrensel bir simgenin sıradışı öyküsü: Chevolution. H. Kuruoğlu ve A. F. Parsa (Ed.), Belgesel filmde zamanın ruhu: Belgesel filmde değişen anlam ve anlatım (s. 117-137) içinde. Detay Yayıncılık.
  • Akmeşe, E., & Akmeşe, Z. (2020). Mizahla estetize edilen egemen ideolojinin tezahürü: Muhsin bey. Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.355
  • Akmeşe, Z. (2020). Televizyon ana haber bültenlerinde çerçeveleme: Türk Telekom reklam filmi örneği. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/mbsjcs/issue/53358/ 702249
  • Alkan, M. A. (2019, 16 Mart). Sanal gerçeklik (Virtual reality). Endüstrü40. https://www.endustri40.com/sanal-gerceklik-virtual-reality/
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden medya ve yerel yönetim ilişkisi. Kriter Yayınevi.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Beauty 2.0. (2016, 22 Temmuz). Make Up Genius uygulaması [Ekran Görüntüsü]. France24. https://www. france24.com/en/tv-shows/tech24/10/
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun teknik dönüşümünün içeriğe etkisi. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 107- 127) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. MEB Yayınları.
  • Bozat A. U., & Dedelioğlu, C. (2018, Kasım). Artırılmış gerçeklik (AR)- geleneksel ve dijitalin kâğıt üzerinde buluşması [Konferans sunumu]. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye.
  • Campaign Türkiye. (2015, 11 Mayıs). Domestos mikropları Nişantaşı'nda [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=j81nDoP20fI
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kauffman. http://digilib.stmik-banjarbaru.ac.id/data.bc/12.%20Enterprise%20Architecture/12.%20Enterprise%20Archit ecture/2013%20Understanding%20Augmented%20Reality.pdf
  • Filli Boya. (2017, 29 Mayıs). Filli boya mimar benim uygulaması [Ekran Görüntüsü]. APK-DL. https://apk-dl.com/mimar-benim/com.bos4apps.mimarbenim
  • Foto Especial. (2018, 9 Ağustos). Kullanıcının mağazada test ettiği ruj renkleri [Ekran Görüntüsü]. El Sol de Toluca. https://www.elsoldetoluca.com.mx/doble-via/loreal-se-asocia-con-facebook-ofrecera-pruebas-virtuales-de-maquillaje-1903878.html
  • Gökçearslan, A. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ve grafik tasarım alanına yansımaları. Turkish Studies, 11(21), 697-708. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11304
  • İçten, T., & Bal, G. (2017a). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • İçten T., & Bal, G. (2017b). Artırılmış gerçeklik üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. https://doi.org/10.17671/gazibtd.290253
  • Kars, N. (2003). Herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • LC Waikiki. (t.y.). Wear 4+ uygulaması AR görüntüsü [Ekran Görüntüsü]. Apple. https://apps.apple.com/tr/app/ wear-4d/id1088231216?l=tr
  • Sirer, E. (2020). Zamanın ruhu: Eşzamansızlık. E. Sirer (Ed.), Konya televizyon 4.0 toplum 5.0 döneminde yeni izlence yeni izler kitle (s. 45-61) içinde. Literatürk Yayınevi.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan kadar konuş: Marka iletişimi stratejileri. MediaCat Kitapları.
  • Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal medya ve siyaset. Orion Akademi.
  • Yengi̇n, D., & Bayrak, T. (2018). Tüketimin oyunlaştırılmasıyla artırılmış gerçeklik. Etkileşim Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1, 56-77. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2018.1.10
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. A. (2014). Yüzyılı dönüştüren yaratıcılar. Literatürk Yayınevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Erdem 0000-0002-3782-0147

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Erdem, S. (2021). Sanal Gerçekliğin Reklam Stratejilerinde Kullanılmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 241-248. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.836847

Cited By

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.