Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Öğrencilerinin “Tasarım” Kavramına Yönelik Metaforları

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 329 - 337, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.930294

Öz

Bu araştırma; Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi öğrencilerinin “tasarım” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları, Grafik Tasarımı, Resim ve Seramik-Cam Bölümlerinde öğrenim gören 195 öğrenci katılmıştır. Veriler öğrencilerin, “Tasarım……………………….gibidir, çünkü…………………..gibidir” cümlesini tamamlamalarıyla veriler elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni, verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi modeli kullanılmıştır. Çalışma sonunda tasarım ile ilgili olarak toplam 98 metafor üretmiştir. Öğrencilerin tasarım kavramına yönelik geliştirdiği metaforlar; alan/tür olarak tasarım, amaç olarak tasarım, bilişsel süreçler olarak tasarım, duyuşsal süreçler olarak tasarım, bilişsel ve duyuşsal süreçler olarak tasarım, doğa olarak tasarım, insana özgü olarak tasarım, iz olarak tasarım, kültür olarak tasarım, obje olarak tasarım, ölçüt olarak tasarım, özgürlük olarak tasarım, sanat olarak tasarım, yaratıcılık olarak tasarım, yaşam olarak tasarım, yer/mekân olarak tasarım, zaman olarak tasarım olmak üzere 17 kategori altında toplanmıştır. Ayrıca araştırma sonucunda öğrencilerin tasarım kavramına yönelik ürettiği metaforların bölümlere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akdeniz, A., & Çarıkçı, E. (2017). Konservatuar öğrencilerinin sanat eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40(14). 59-85. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/394615
  • Baş, T., & Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemler Nvivo 7.0 ile nitel veri analizi. Seçkin Yayıncılık.
  • Becer, E. (2009). İletişim ve grafik tasarım (7. Baskı). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23 Basım). Pegem Yayıncılık.
  • Çaydere, O. (2016). Tasarımdan çağdaş tasarıma. NWSA Fine Arts. 11(1), 46-53. http://dx.doi.org/10.12739/ NWSA.2016.11.1.D0172
  • Çevik, S. (2011). Grafikerin köşe taşı (1. basım). Marjinal Kitap.
  • Miles, M. A., & Huberman, S. M. (2019). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Akgül ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel analiz ve yorumlama. S. B. Demir (Çev. ve Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s.429-540) içinde. Pegem Yayıncılık.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 509-522. https://app.trdizin.gov.tr/makale/T0RNeE9USXk
  • Şentuna Akay, E. (2019). İçerik analizine giriş. A. Arı (Çev. ve Ed.), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (s. 343-375) içinde. Dizgi Yayıncılık. https://books.google.com.tr/books
  • Tanrıverdi, H., & Kahraman, C. (2019). Metafor Analizi. Ş. Aslan (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri nitel, nicel ve karma tasarımlar için bir rehber (s.275-286) içinde. Eğitim Yayınları. https://books.google.com.tr/books
  • TDK. (t.y). Tasarım. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. https://sozluk.gov.tr.
  • Uçar, M., Canbolat, C., & İlhan, S. (2019). Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Öğrencilerinin Sanat Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri. Sanat ve Tasarım, 23, 393–411. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/737550
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138. https://doi.org/10.1023/A:1022289113443

The Faculty of Fine Arts and Design Students’ Metaphors on the Concept of "Design"

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 329 - 337, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.930294

Öz

This research was carried out to reveal the mental images of the students of the Faculty of Fine Arts and Design regarding the concept of "design". 195 students studying at Kastamonu University Faculty of Fine Arts and Design, Traditional Turkish Arts, Graphic Design, Painting, and Ceramics-Glass Departments participated in the study. The data were obtained when the students completed the sentence “Design is like ……………………… because it is like ………………… ..”. In the study, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used, and the content analysis model was used in the evaluation of the data. At the end of the study, he produced a total of 98 metaphors regarding design. The metaphors students developed for the concept of design; design as field/genre, design as purpose, design as cognitive processes, design as affective processes, design as cognitive and affective processes, design as nature, design as human, design as trace, design as culture, design as an object, criterion design, design as freedom, design as art, design as creativity, design as life, design as place/space, and design as time. In addition, as a result of the research, it was determined that the metaphors produced by the students for the concept of design differ according to the departments.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akdeniz, A., & Çarıkçı, E. (2017). Konservatuar öğrencilerinin sanat eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40(14). 59-85. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/394615
  • Baş, T., & Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemler Nvivo 7.0 ile nitel veri analizi. Seçkin Yayıncılık.
  • Becer, E. (2009). İletişim ve grafik tasarım (7. Baskı). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23 Basım). Pegem Yayıncılık.
  • Çaydere, O. (2016). Tasarımdan çağdaş tasarıma. NWSA Fine Arts. 11(1), 46-53. http://dx.doi.org/10.12739/ NWSA.2016.11.1.D0172
  • Çevik, S. (2011). Grafikerin köşe taşı (1. basım). Marjinal Kitap.
  • Miles, M. A., & Huberman, S. M. (2019). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Akgül ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel analiz ve yorumlama. S. B. Demir (Çev. ve Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s.429-540) içinde. Pegem Yayıncılık.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 509-522. https://app.trdizin.gov.tr/makale/T0RNeE9USXk
  • Şentuna Akay, E. (2019). İçerik analizine giriş. A. Arı (Çev. ve Ed.), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (s. 343-375) içinde. Dizgi Yayıncılık. https://books.google.com.tr/books
  • Tanrıverdi, H., & Kahraman, C. (2019). Metafor Analizi. Ş. Aslan (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri nitel, nicel ve karma tasarımlar için bir rehber (s.275-286) içinde. Eğitim Yayınları. https://books.google.com.tr/books
  • TDK. (t.y). Tasarım. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. https://sozluk.gov.tr.
  • Uçar, M., Canbolat, C., & İlhan, S. (2019). Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Öğrencilerinin Sanat Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri. Sanat ve Tasarım, 23, 393–411. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/737550
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138. https://doi.org/10.1023/A:1022289113443
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cihan Canbolat 0000-0003-1837-0651

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Canbolat, C. (2021). Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Öğrencilerinin “Tasarım” Kavramına Yönelik Metaforları. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 329-337. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.930294

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.