Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ceramic Applications in Wearable Art with Digital Decoration Technologies

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 410 - 423, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.962825

Öz

From prehistory to the present, ceramic has developed by preserving its indispensability in line with technical and technological possibilities, from meeting the needs of its period to reflecting the feelings and thoughts of its users. The unique structure of the clay offers new form suggestions as an alternative material in the field of wearable art with an interdisciplinary approach with a different orientation in the artistic field.
In this research, the concept of wearable art and examples of works by artists working with ceramic materials related to this concept are included. The process of creating decor by processing digital decoration technologies (CO2 gas laser and inkjet technologies) on the unglazed fired ceramic forms studied for wearable art on the surface will be explained. The applications were carried out with original ceramic forms placed on the clothes revealed by the draping technique. The study aims to open new horizons and inspire researchers by sharing the knowledge and experience that emerged as a result of the use of digital decoration technologies in practice.

Kaynakça

  • Arabalı Koşar, S. T., & Kurtuldu, E. (2017). Giyilebilir sanatta hacim öğesi ve yeni eğilimler. 2nd International Art Symposium, Version 21 (s.25-38). Muğla, Turkey.
  • Arcan, A. (2011). Lazer ışını ile metallerin kesilmesine etki eden parametrelerin incelenmesi (Tez No. 318234) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Atik, D. (2019). Giyilebilir sanat ifadesiyle moda (Tez No. 535064). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Bella, V. (t.y.). Eszter imre Vivienne Bella [Ekran Görüntüsü]. Designboom. https://www.designboom.com/ readers/eszter-imre-table-wear/
  • Bingöl, O. (2009). Arkeoloji ve sanat tarihi: Eski Anadolu uygarlıkları Helenistik dönemde Anadolu. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi. https://www.kulturportali.gov.tr/mrepo/eKitap/eb-HelenistikDonemdeAnadolu/index.html
  • Boucher, F. (1987). 20,000 years of fashion the history of costume and personal adornment. Harry N. Abrams, Inc.
  • Brix, S. (2019, 11 Kasım). Avustralyalı Tasarımcı Kirsten Fletcher’ın ‘Woven In-tent’ 2019 Supreme WOW İkincilik Ödülü [Ekran Görüntüsü]. ArtsHub. https://www.artshub.com.au/news-article/sponsored-content/grants-and-funding/sabine-brix/entries-now-open-for-2020-world-of-wearableart-awards-259178
  • Demiray, K. (1988). Temel Türkçe sözlük. İnkılap Yayınevi.
  • Dolce&Gabbana. (t.y.). Dolce & Gabbana İlkbahar-Yaz 2021 Erkek Koleksiyonu [Ekran Görüntüsü]. Dolcegabbana. https://www.dolcegabbana.com/en/spring-summer-2021-mens-campaign/
  • Gençkaya, E. (2011). Mürekkep püskürtmeli baskı sistemlerinde solvent bazlı ve uv bazlı mürekkeplerin tekstil ve branda üzerine yapılan baskılarda görüntü kalitesine etkisi (Tez No. 290351). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Geyik Değerli, N. (2019). Moda endüstrisinin giyilebilir teknoloji tasarımları. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 4(1), 50-65. https://doi.org/10.21733/ibad.500289
  • Hakan Verdu Martinez, E. (2012). Moda tasarımında sanatsal ifade önerisi olarak alternatif malzemeler: Seramik elbiseler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(3), 162-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/20647/ 220293
  • Hudd, A. (2010). Inkjet printing technologies. S. Magdassi (Ed.), The chemistry of ınkjet ınks (s. 3-18) içinde. World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.
  • Karayel Gökkaya, E. (2014). Disiplinlerarası sanatsal ifade: Ressam seramikçiler- seramikçi ressamlar. Sanat Dergisi, 0(24), 25-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2612/33627#article_cite
  • Katrantzou, M. (2012). Mary Katrantzou, 2012 ilkbahar yaz koleksiyonu [Ekran Görüntüsü]. Mary Katrantzou. https://www.marykatrantzou.com/collections/spring-summer-2012/
  • Kodaman, L., & Sarı, S. (2013). Disiplinlerarası bağlamda tuval resimlerinin, dijital baskı yöntemi kullanılarak giyilebilir sanatta uygulanmasına yönelik bir çalışma. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(4), 72-83. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/48682
  • Musei Vaticani. (t.y.) Ánfora ática con figuras negras firmada por Exequias [Ekran Görüntüsü]. MuseiVaticani. https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/es/collezioni/musei/museo-gregoriano-etrusco/sala-xix--emiciclo-inferiore--collezione-dei-vasi--ceramica-atti/anfora-attica-a-figure-nere-firmata-da-exekias.html#& gid=1&pid=1
  • Ok, M. (2016). Giyilebilir sanat bağlamında ‘Ruff Yaka’. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 0(16), 65-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/228101
  • Özay, S. (2021). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Özdoğan, M. (2014). 50 soruda Arkeoloji (4. Baskı). 7 Renk Basım Yayım ve Filmcilik Şti.
  • Pamuk, B. (2020). Çeyiz sandığını, giyilebilir sanat ile anlatmak: Sandık sarısı koleksiyonu. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5341-5358. https://doi.org/10.26466/opus.728845
  • Paret, D., & Crégo, P. (2019). Wearables, smart textiles and smart apparel. ISTE Press Ltd. and Elsevier Ltd.
  • Pendaries, M. (t.y.). Marie Panderies La Dot [Ekran Görüntüsü]. Marie Pendariès Bijoux Contemporains. http://mariependaries.blogspot.com/2009/09/description-of-image-goes-here_8335.html
  • Sani, E. (2010, 7 Temmuz). Kırmızı figürlü kylix C. MÖ. 470 Python'a (çömlekçi) [Ekran Görüntüsü]. Flickr. https://www.flickr.com/photos/69716881@N02/7255916688
  • Scott, P. (t.y.). Phoebe Scott seramik çalışması [Ekran Görüntüsü]. http://phoebe-scott-t77s.squarespace.com/ dresses/w1eiq15tmn6qovtstzoquibpb076pf
  • Sıkı, C. (2021). Inkjet ve lazer baskı için uygulama çalışmaları [Fotoğraf ve Çizim]. Ceyda Sıkı Kişisel Arşivi.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (2012). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Tarakçıoğlu, N., & Özcan, M. (2004). Lazerler ve materyal ı̇şleme uygulamaları. Atlas Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Moda. sozluk.gov.tr içinde. https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Tarih Kurumu. (1989). Eski eser tanımı ve kaçakçılığın önlenmesi semineri notları (No. A098552-A.VI/9780). T.C. Kültür Bakanlığı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Başkanlığı. https://kutuphane.ttk.gov.tr/details?id=562433&materialType=KT&query=K%C3%BClt%C3%BCr+varl%C4%B1klar%C4%B1+_+Koruma+_+T%C3%BCrkiye
  • Van der Molen, M. (t.y.). Malou van der Molen seramik elbise çalışması [Ekran Görüntüsü]. Malouvandermolen. https://malouvandermolen.com/grenswachter-in-het-tussenruim.html
  • Xiaofeng, L. (t.y.). Li Xiaofeng Porselen Malzeme ile Kostüm [Ekran Görüntüsü]. Red Gate Gallery. https://www.redgategallery.com/content/li-xiaofeng
  • Yeşilmen, N. (2018). Giyilebilir sanat örneği olarak 21. yüzyılda seramik takılar. İdil Dergisi, 7(50), 1251-1255. https://doi.org/10.7816/idil-07-50-06

Dijital Dekorasyon Teknolojileri ile Giyilebilir Sanatta Seramik Uygulamaları

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 47, 410 - 423, 28.10.2021
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.962825

Öz

Tarih öncesinden günümüze dek seramik, bulunduğu dönemin ihtiyaçlarını karşılamasından kullanıcısına duygu ve düşüncelerini yansıtmasına kadar teknik ve teknolojik imkanlar doğrultusunda vazgeçilmezliğini koruyarak gelişme göstermiştir. Kilin kendine özgü yapısı, sanatsal alanda farklı yönelimde disiplinler arası bir yaklaşım ile giyilebilir sanat (wearable art) alanında alternatif bir malzeme olarak yeni biçim önerileri sunmaktadır.
Bu araştırmada, giyilebilir sanat kavramına ve bu kavram ile ilgili seramik malzeme ile çalışmalar yapan sanatçı çalışmalarından örneklere yer verilmektedir. Giyilebilir sanata yönelik çalışılan sırsız pişmiş seramik formların üzerine sayısal ortamda geliştirilen desenlerin, dijital dekorasyon teknolojileri (CO2 gaz lazer ve inkjet teknolojileri) ile yüzey üzerine işlenerek dekor oluşturulması süreci açıklanacaktır. Uygulamalar drapaj tekniği ile ortaya çıkarılan giysiler üzerine yerleştirilen özgün seramik formlar ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmada, dijital dekorasyon teknolojilerinin uygulamada kullanılması sonucu ortaya çıkan bilgi ve tecrübenin paylaşılması ile konu özelinde araştırmacılara yeni ufuklar açıp ilham verici olması hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Arabalı Koşar, S. T., & Kurtuldu, E. (2017). Giyilebilir sanatta hacim öğesi ve yeni eğilimler. 2nd International Art Symposium, Version 21 (s.25-38). Muğla, Turkey.
  • Arcan, A. (2011). Lazer ışını ile metallerin kesilmesine etki eden parametrelerin incelenmesi (Tez No. 318234) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Atik, D. (2019). Giyilebilir sanat ifadesiyle moda (Tez No. 535064). [Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Bella, V. (t.y.). Eszter imre Vivienne Bella [Ekran Görüntüsü]. Designboom. https://www.designboom.com/ readers/eszter-imre-table-wear/
  • Bingöl, O. (2009). Arkeoloji ve sanat tarihi: Eski Anadolu uygarlıkları Helenistik dönemde Anadolu. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi. https://www.kulturportali.gov.tr/mrepo/eKitap/eb-HelenistikDonemdeAnadolu/index.html
  • Boucher, F. (1987). 20,000 years of fashion the history of costume and personal adornment. Harry N. Abrams, Inc.
  • Brix, S. (2019, 11 Kasım). Avustralyalı Tasarımcı Kirsten Fletcher’ın ‘Woven In-tent’ 2019 Supreme WOW İkincilik Ödülü [Ekran Görüntüsü]. ArtsHub. https://www.artshub.com.au/news-article/sponsored-content/grants-and-funding/sabine-brix/entries-now-open-for-2020-world-of-wearableart-awards-259178
  • Demiray, K. (1988). Temel Türkçe sözlük. İnkılap Yayınevi.
  • Dolce&Gabbana. (t.y.). Dolce & Gabbana İlkbahar-Yaz 2021 Erkek Koleksiyonu [Ekran Görüntüsü]. Dolcegabbana. https://www.dolcegabbana.com/en/spring-summer-2021-mens-campaign/
  • Gençkaya, E. (2011). Mürekkep püskürtmeli baskı sistemlerinde solvent bazlı ve uv bazlı mürekkeplerin tekstil ve branda üzerine yapılan baskılarda görüntü kalitesine etkisi (Tez No. 290351). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Geyik Değerli, N. (2019). Moda endüstrisinin giyilebilir teknoloji tasarımları. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 4(1), 50-65. https://doi.org/10.21733/ibad.500289
  • Hakan Verdu Martinez, E. (2012). Moda tasarımında sanatsal ifade önerisi olarak alternatif malzemeler: Seramik elbiseler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(3), 162-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/20647/ 220293
  • Hudd, A. (2010). Inkjet printing technologies. S. Magdassi (Ed.), The chemistry of ınkjet ınks (s. 3-18) içinde. World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.
  • Karayel Gökkaya, E. (2014). Disiplinlerarası sanatsal ifade: Ressam seramikçiler- seramikçi ressamlar. Sanat Dergisi, 0(24), 25-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2612/33627#article_cite
  • Katrantzou, M. (2012). Mary Katrantzou, 2012 ilkbahar yaz koleksiyonu [Ekran Görüntüsü]. Mary Katrantzou. https://www.marykatrantzou.com/collections/spring-summer-2012/
  • Kodaman, L., & Sarı, S. (2013). Disiplinlerarası bağlamda tuval resimlerinin, dijital baskı yöntemi kullanılarak giyilebilir sanatta uygulanmasına yönelik bir çalışma. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(4), 72-83. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/48682
  • Musei Vaticani. (t.y.) Ánfora ática con figuras negras firmada por Exequias [Ekran Görüntüsü]. MuseiVaticani. https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/es/collezioni/musei/museo-gregoriano-etrusco/sala-xix--emiciclo-inferiore--collezione-dei-vasi--ceramica-atti/anfora-attica-a-figure-nere-firmata-da-exekias.html#& gid=1&pid=1
  • Ok, M. (2016). Giyilebilir sanat bağlamında ‘Ruff Yaka’. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 0(16), 65-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/228101
  • Özay, S. (2021). Dünden bugüne dokuma resim sanatı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Özdoğan, M. (2014). 50 soruda Arkeoloji (4. Baskı). 7 Renk Basım Yayım ve Filmcilik Şti.
  • Pamuk, B. (2020). Çeyiz sandığını, giyilebilir sanat ile anlatmak: Sandık sarısı koleksiyonu. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(32), 5341-5358. https://doi.org/10.26466/opus.728845
  • Paret, D., & Crégo, P. (2019). Wearables, smart textiles and smart apparel. ISTE Press Ltd. and Elsevier Ltd.
  • Pendaries, M. (t.y.). Marie Panderies La Dot [Ekran Görüntüsü]. Marie Pendariès Bijoux Contemporains. http://mariependaries.blogspot.com/2009/09/description-of-image-goes-here_8335.html
  • Sani, E. (2010, 7 Temmuz). Kırmızı figürlü kylix C. MÖ. 470 Python'a (çömlekçi) [Ekran Görüntüsü]. Flickr. https://www.flickr.com/photos/69716881@N02/7255916688
  • Scott, P. (t.y.). Phoebe Scott seramik çalışması [Ekran Görüntüsü]. http://phoebe-scott-t77s.squarespace.com/ dresses/w1eiq15tmn6qovtstzoquibpb076pf
  • Sıkı, C. (2021). Inkjet ve lazer baskı için uygulama çalışmaları [Fotoğraf ve Çizim]. Ceyda Sıkı Kişisel Arşivi.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (2012). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Tarakçıoğlu, N., & Özcan, M. (2004). Lazerler ve materyal ı̇şleme uygulamaları. Atlas Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Moda. sozluk.gov.tr içinde. https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Tarih Kurumu. (1989). Eski eser tanımı ve kaçakçılığın önlenmesi semineri notları (No. A098552-A.VI/9780). T.C. Kültür Bakanlığı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Başkanlığı. https://kutuphane.ttk.gov.tr/details?id=562433&materialType=KT&query=K%C3%BClt%C3%BCr+varl%C4%B1klar%C4%B1+_+Koruma+_+T%C3%BCrkiye
  • Van der Molen, M. (t.y.). Malou van der Molen seramik elbise çalışması [Ekran Görüntüsü]. Malouvandermolen. https://malouvandermolen.com/grenswachter-in-het-tussenruim.html
  • Xiaofeng, L. (t.y.). Li Xiaofeng Porselen Malzeme ile Kostüm [Ekran Görüntüsü]. Red Gate Gallery. https://www.redgategallery.com/content/li-xiaofeng
  • Yeşilmen, N. (2018). Giyilebilir sanat örneği olarak 21. yüzyılda seramik takılar. İdil Dergisi, 7(50), 1251-1255. https://doi.org/10.7816/idil-07-50-06
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyda Sıkı 0000-0001-5411-1417

Kaan Canduran 0000-0003-2170-2119

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Sıkı, C., & Canduran, K. (2021). Dijital Dekorasyon Teknolojileri ile Giyilebilir Sanatta Seramik Uygulamaları. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 410-423. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.962825

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.