Türklerin gündelik yaşamında ve
kültüründe önemli bir unsur olarak sayılan tabiat ve çiçek sevgisi, geçmişten
günümüze farklı alanlardaki sanat dallarımıza esin kaynağı olmaktadır.
Üsluplaştırılmış veya tabiattan alınmış halleriyle çiçek motifleri, Türk
sanatının her döneminde önemini korumuştur ve günümüzde de sevilerek zarafetle
kullanılmaya devam etmektedir. Bu çiçek motiflerinden biri olan lale, Osmanlı
dönemi sanatında sıklıkla kullanılmış, hatta Selçuklular döneminden başlayarak
Anadolu Türk sanatının baş tacı çiçeklerinden biri olmuştur. Türk kültürünün
önemli bir parçası haline gelen lale, birçok sanat dalında olduğu gibi seramik
sanatında da yüzyıllar boyu göz önüne konan sağlam yapısı ve motif zenginliği
ile sanatçılar için geniş bir kullanım yelpazesi oluşturmuş ve vazgeçilmez bir
öğe haline gelmiştir. Türk seramiğinde dini ve sosyal nedenlerle yüzyıllardır
ön planda tutulmuş olan lale bugün de geleneksel sanatımızla, modern seramik
sanatını bir arada tutmak isteyen seramikçilerin özgün çalışmalarında
görülmektedir.
Bu çalışma, lalenin tarihsel serüveni ve kültürümüzdeki yerinden kısaca
bahsederek, lale motifinin seramik sanatında kullanımı üzerine önemli eserler
ortaya koyan sanatçılardan biri olan Zehra Çobanlı’nın “Lale Zamanı” adlı
enstalasyon çalışması örnek olarak incelenmiştir. Bu bağlamda enstalasyonu
seramik sanatına kazandıran önde gelen isimlerden biri olan sanatçının yaşam
öyküsüne değinilmiş, aynı zamanda sanatı ve anlayışı, kendisi ile yapılan
söyleşiden belirttikleri de göz önüne alınarak analiz edilmeye çalışılmıştır.
Lale Çokluk İçinde Birlik Osmanlı Türk Seramik Sanatı Zehra Çobanlı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 35 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.