BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ DERSİNE VE PSİKİYATRİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİNE İLİŞKİN DÜŞÜNCELERİ

Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 31 - 40, 20.04.2011

Öz

Bu araştırma, hemşire öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersine ve psikiyatri hemşiresinin rollerine
yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı.
Araştırmanın evrenini 2005-2006 Öğretim Yılı Güz ve Bahar yarıyılları ile 2006-2007 Öğretim Yılı Güz
yarıyılında bir Hemşirelik Yüksekokulu’nda öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri (N=213), örneklemini ise
araştırmanın uygulandığı dönemde Psikiyatri Hemşireliği dersini tamamlayan öğrenciler oluşturdu (n=157).
Çalışmaya katılmayı kabul etmeyen öğrenciler araştırmaya dahil edilmedi (n=21). Veriler; araştırmacılar
tarafından geliştirilen anket formu ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde frekans analizi uygulandı.
Öğrencilerin Psikiyatri Hemşireliği dersi teorik ve klinik eğitiminden çok memnun oldukları, Psikiyatri
Hemşireliği dersinin öğrencilerin ruh hastaları ve hastalıklarına yönelik tutumlarını olumlu yönde değiştirdiği,
psikiyatri hemşiresinin rollerinin eğitim süreci sonunda yeterli düzeyde kavrandığı, fakat klinik uygulamalarda
yeterli rol modelleri gözleyemedikleri, öğrencilerin çoğunluğunun ruh hastalarına ve hastalıklarına yönelik ön
yargıları ve psikiyatri hemşireliği dersi klinik uygulama alanlarındaki gözlemleri nedeniyle psikiyatri
kliniklerinde çalışmak istemedikleri belirlendi.
Bu çalışma sonucunda öğrencilerin Psikiyatri Hemşireliği dersi eğitim süreci sonunda psikiyatri
hemşiresinin rollerini yeterli düzeyde kavradıkları belirlendi.

Kaynakça

  • Akbaş M, Alparslan N, Öztunç G (2001). Çukurova Üniversitesi Adana Sağlık Yüksekokulu I. Sınıf Öğrencilerinin Mesleği Tercih Etme, Okula Başlama ve Devam Etmelerine Etki Eden Faktörler ile Mesleklerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Kapadokya: 187-190.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. 5 Beşinci Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir.
  • Çam O (1992). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Psikiyatri Hemşireliği Konusunda Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(3):13-23.
  • Erdemir F (1998). Hemşirenin Rol ve İşlevleri ve Hemşirelik Eğitiminin Felsefesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(1):59-63.
  • Gözüm S (2004). Hemşirelik Öğrencilerinin Çalışmak İsedikleri Alanlara İlişkin Lisans Eğitiminin Başında ve Sonundaki Tercihleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 7(1):42-49.
  • Johnson BS (1997). Psychiatric Mental Health Nursing “Adaptation and Growth”, Fourth Edition, Lippincott, Philadelphia.
  • Kum N (1996). Giriş. Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı. Editör: Nebahat Kum, Birlik Ofset, İstanbul.
  • Küçük L, Özbaş D, Buzlu S (2009). Bir Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikiyatri Hemşireliği Dersi Uygulamasının Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumlar Üzerine Etkisi. III. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Özet Kitabı, Düzce, 148-149.
  • Öztürk H, Bahçecik N (2001). Öğrencilerin Meslek Olarak Hemşireliği Seçmelerini Etkileyen Faktörler ve Geecekteki Meslek Tercihleri. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Kapadokya, 387-392.
  • Rungapadiachy DM (2004). Mental Health Student Nurses’ Perception of the Role of the Mental Health Nurse. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 11: 714-724.
  • Stuart GW, Sundeen SJ (1991). Principles and Practice of Psychiatric Nursing, Mosby Year Book, USA.
  • Tanığ Y (1996). Psikiyatri hemşireliğinin uluslararası boyutlarda incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünal S, Saral E, Özbaş A (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 16 (63) : 179-187.
  • Varcarolis EM, Halter MJ (2009). Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing: A Communication Approach to Evidence-Based Care, Saunders Elseiver, China.
  • Velioğlu P (1985). Hemşirelikte Bilimselleşmeye Doğru, Bozak Matbaası, İstanbul.
  • Velioğlu P (1994). Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, Alaş Ofset, İstanbul.
  • Videbeck SL (2004). Psychiatric Mental Health Nursing, Second Edition, Lippincott Willliams&Wilkins, Philadelphia.
Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 31 - 40, 20.04.2011

Öz

Kaynakça

  • Akbaş M, Alparslan N, Öztunç G (2001). Çukurova Üniversitesi Adana Sağlık Yüksekokulu I. Sınıf Öğrencilerinin Mesleği Tercih Etme, Okula Başlama ve Devam Etmelerine Etki Eden Faktörler ile Mesleklerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Kapadokya: 187-190.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. 5 Beşinci Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir.
  • Çam O (1992). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Psikiyatri Hemşireliği Konusunda Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(3):13-23.
  • Erdemir F (1998). Hemşirenin Rol ve İşlevleri ve Hemşirelik Eğitiminin Felsefesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(1):59-63.
  • Gözüm S (2004). Hemşirelik Öğrencilerinin Çalışmak İsedikleri Alanlara İlişkin Lisans Eğitiminin Başında ve Sonundaki Tercihleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 7(1):42-49.
  • Johnson BS (1997). Psychiatric Mental Health Nursing “Adaptation and Growth”, Fourth Edition, Lippincott, Philadelphia.
  • Kum N (1996). Giriş. Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı. Editör: Nebahat Kum, Birlik Ofset, İstanbul.
  • Küçük L, Özbaş D, Buzlu S (2009). Bir Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikiyatri Hemşireliği Dersi Uygulamasının Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumlar Üzerine Etkisi. III. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Özet Kitabı, Düzce, 148-149.
  • Öztürk H, Bahçecik N (2001). Öğrencilerin Meslek Olarak Hemşireliği Seçmelerini Etkileyen Faktörler ve Geecekteki Meslek Tercihleri. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Kapadokya, 387-392.
  • Rungapadiachy DM (2004). Mental Health Student Nurses’ Perception of the Role of the Mental Health Nurse. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 11: 714-724.
  • Stuart GW, Sundeen SJ (1991). Principles and Practice of Psychiatric Nursing, Mosby Year Book, USA.
  • Tanığ Y (1996). Psikiyatri hemşireliğinin uluslararası boyutlarda incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünal S, Saral E, Özbaş A (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 16 (63) : 179-187.
  • Varcarolis EM, Halter MJ (2009). Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing: A Communication Approach to Evidence-Based Care, Saunders Elseiver, China.
  • Velioğlu P (1985). Hemşirelikte Bilimselleşmeye Doğru, Bozak Matbaası, İstanbul.
  • Velioğlu P (1994). Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, Alaş Ofset, İstanbul.
  • Videbeck SL (2004). Psychiatric Mental Health Nursing, Second Edition, Lippincott Willliams&Wilkins, Philadelphia.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Özbaş

Sevim Buzlu

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2011
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Özbaş D, Buzlu S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ DERSİNE VE PSİKİYATRİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİNE İLİŞKİN DÜŞÜNCELERİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(1):31-40.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.