ÖZET
Amaç: Bu
araştırmanın amacı William Li ve Lopez (2003) tarafından geliştirilen
Çocukların Duygusal Dışa Vurumunu Değerlendirme Ölçeği’ nin Türkçe geçerlik ve
güvenirlik çalışmasını yapmaktır.
Yöntem: Metodolojik tipte olan çalışmanın örneklemini Okmeydanı Eğitim ve
Araştırma Hastanesi’ ne başvuran ve ebeveynlerinden onay alınmış 60 çocuk
oluşturmuştur. Veriler, Ekim 2016- Ocak 2017 tarihleri arasında,
Tanıtıcı Bilgi Formu, Yüz, Bacaklar, Aktivite, Ağlama, Teselli Edilirlik ve
Çocukların Duygusal Dışa Vurumunu Değerlendirme Ölçeği kullanılarak
toplanılmıştır. Ölçek dil ve kapsam geçerliliği yapılmıştır. Ölçek geçerlilik
ve güvenilirliklerinin değerlendirmelerinde Keşfedici (açıklayıcı) Faktör
Analizinin uygulanabilirliğinin ölçümü için Kaiser-Meyer-Olkin yeterlilik
ölçümü ve Bartlett’s Küresellik testleri kullanılmıştır. İç tutarlılık
incelemesinde ise Cronbach Alfa Katsayısı (Alfa yöntemi) kullanılmıştır.
Doğrulayıcı faktör analizlerinde Analize Ait Uyum Ölçülerinden RMSEA; CFI; NNFI
ve א2/df incelenmiştir. Soru bazlı
gözlemciler arası uyumlarda ise Krippendorff’salpha testi kullanılmıştır.
Bulgular: Ölçeğin yüz
ifadesi, seslendirme, hareket, etkileşim ve işbirliği düzeyi boyutlarındaki tüm
soruların kapsam geçerlilik düzeylerinin bir (1) , ölçeğin kapsam geçerliliği
indeksinin de bir (1) olduğu saptanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığının
incelenmesi sonrasında güvenirlik değerinin 0.969 (yüksek derecede güvenilir)
olduğu saptanmıştır.
Sonuç: William Li ve Lopez tarafından geliştirilen ve orijinal dili İngilizce
olan Çocukların Duygusal Dışa Vurumunu Değerlendirme Ölçeği’ nin Türkçe
versiyonu sonuçlarımıza göre geçerli ve güvenilirdir.
Anahtar
Kelimeler: Çocuk; anksiyete; geçerlik; güvenirlik
ABSTRACT
Turkish
Adaptation of Children’s Emotional Manifestation Scale: Validity and
Reliability Study
Aim:
The aim of this study is to evaluate the Turkish validity and
reliability study of the Children’s Emotional Manifestation Scale developed by
William Li and Lopez(2003).
Method:
The sample of the methodological type study consisted of 60 volunteers
who applied to Okmeydani Education and Research Hospital and approved by their
parents. Data were collected using Descriptive Information Form, Face, Legs,
Activity, Crying, Consoling and the Children's Emotional Vomit Assessment
Scale. The data were collected between February and May 2016 6 using the case
report form, Face, Legs, Activity, Cry, Consolability and Children’s Emotional Manifestation
Scale. Kaiser-Meyer-Olkin proficiency measurement and Bartlett's Sphericity
tests were used to measure the applicability of Exploratory Factor Analysis in
assessing scale validity and reliability; Cronbach's Alpha coefficient (Alfa
method) was used in the internal consistency study. In confirmatory factor
analysis, RMSEA, CFI, NNFI and E2/DF were investigated. The Krippendorff's
Alpha test was used for question-based interobserver agreement.
Results:
It was determined that all questions on the scale of facial expression,
voice, movement, interaction and cooperation levels of the scale were one (1)
and that the scale's validity index was one (1). After examining the internal
consistency of the scale, it was determined that the reliability value was
0.969 (highly reliable).
Conclusion:
The Turkish version of the Children’s Emotional Manifestation Scale
developed by William Li-Lopez and originally in English is valid and reliable
according to our results.
Key
Words: Child; anxiety; validity; reliability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.