Fiyatlandırma sürecinde, faydalı bilgilerin temelini ürününhizmetin
maliyeti ve talebi oluşturur. Yöneticiler, optimal fiyatlama kararı
almak için maliyet muhasebesi bilgi sistemine başvururlar. İşletmenin
devamlılığı açısından fiyatların maliyeti karşılaması gereklidir. Farklı maliyet
sistemleri esas alınarak fiyat belirlenebilir. Marjinal maliyet ve marjinal gelir
hesaplanabilir. Değişken maliyet sistemi esas alınarak fiyatlandırma yapılması
oldukça yaygındır. Bu yöntemde elde edilen katkı payının hem sabit maliyetleri
hem de beklenen kârı karşılaması arzulanır. Hedef kârı belirleyen diğer önemli
husus ise belirlenen fiyatın ortaya çıkaracağı talep miktarının saptanmasıdır.
Farklı maliyet fonksiyonlarına göre fiyat farklılaştırılması sonucunda oluşacak
talebe göre bölüm kârlılıkları hesaplanabilecektir.
Bu çalışmanın amacı, kısmen bilinmeyen bir talep ortamında,
maliyet fonksiyonları esas alınarak, fiyatlandırma kararlarına rasyonel ve tutarlı
bir yaklaşım önermek için nasıl bir temel oluşturulabileceğini gösterebilmektir.
Bu amaç için karar verme kuralı fiyatlarda bir değişmenin sonucu olarak kârın
değişebileceği yönünde güçlü göstergeyi yönetime sağlayabilir. Belirli koşullar
altında farklılaştırılan fiyatlar, daha fazla kârlılık sağlayabilir. Doğru maliyet
bilgisi, işletmenin fiyatlama politikalarına rehber olur ve daha güçlü rekabet için
bir temel oluşturur. İşletme, ürün / hizmet fiyatlarında değişiklik yapmak
zorunda kaldığında, gereken talep esnekliğinin belirlenmesi hususundaki
belirsizlikleri azaltabilir. Yöneticiler, özellikle piyasa dalgalanmaları
bağlamında potansiyel fiyat değişmelerini değerlendirmek için talep esnekliği
ve maliyet analizi yapmalıdırlar. Esnek olmayan talep kalıpları ve yüksek
değişken maliyetlerle yaygın olarak karşılaşacak hizmet işletmelerinde,
sürdürülebilir fiyat stratejilerinde, fiyat indirim yapılıp, yapılamayacağının
araştırılmasında rasyonel yöntemler kullanmalıdırlar. Düşük talep ve yüksek
maliyetin olduğu endüstrilerde talep esnekliğini ve maliyet ilişkisini belirlemek,
karar alıcılara fiyatlama konusunda yardımcı olabilecektir.
Birincil Dil | tr; en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 23 Sayı: 4 |