The assessments of the web sites of tourism establishments provide a positive result about different kinds of managements for the customers who plan to go on a holiday by using the cyber world. A web site designed effectively differs that management from others and makes it chosen. In this study, it has been aimed to determine in what size the tourism establishments in Erzurum use information technologies, which features there are in available web sites and whether the web site features change or not according to the type of the establishment. The method of the research is content analysis and it is a descriptive study. Standard Web Site Rating Scale, formed by Mills and Morrison (2002) about the use of web sites in tourism and service sector, has been benefited from. At the end of the analysis, it has been determined that the web sites of tourism establishments in Erzurum getting 107,54 point offer an average picture with a rate of %41,04. It has been put forward that essential reformations should be made especially in marketing effectiveness and travel planning categories
Turizm işletmeleri web sitelerinin değerlendirilmesi, sanal âlem
üzerinden tatil planı yapan birçok müşterinin farklı türden işletmeler ile ilgili ilk
deneyiminin olumlu sonuç vermesini sağlayabilecektir. Etkili bir şekilde
tasarlanmış web sitesi, o işletmeyi diğerlerinden ayıracak ve tercih edilmesini
kuvvetlendirecektir. Bu çalışmada, Erzurum ilindeki turizm işletmelerinin bilgi
teknolojilerini hangi ölçüde kullandığı, var olan web sitelerinde hangi
özelliklerin bulunduğu ve işletmenin türüne göre web site özelliklerinin
değişiklik gösterip göstermediğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın yöntemi içerik analizi olup, betimleyici bir çalışmadır. Mills
ve Morrison’ın (2002) turizm ve hizmet sektöründe web sitelerin kullanımı ile
ilgili oluşturduğu Standart Web Site Değerlendirme Ölçeğinden yararlanılmıştır.
Analiz sonucunda, 107,54 puan alan Erzurum ili turizm işletmeleri web
sitelerinin % 41,04’lük vasat bir görünüm sergilediği tespit edilmiştir. Özellikle
pazarlama etkinliği ve seyahat planlayıcısı kategorilerinde gerekli
iyileştirmelerin yapılması öngörülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 29 Sayı: 3 |