TÜKETİM TOPLUMUNA SİNEMASAL BİR YAKLAŞIM: FIGHT CLUB
Yıl 2011,
Sayı: 1, 111 - 129, 26.11.2011
Göksel Göker
,
Polat S. Alpman
Öz
Tüketim toplumu, bugün yürürlükte olan
toplum yapısının, yapılan birçok tanımlamalarından
sadece bir tanesidir. Tüketim
toplumu denilince akla gelen ‘tüketme’
edimi bu toplumsal formasyonu açıklamakta
yetersizdir. Çünkü tüketme, salt bir
ihtiyaç karşılamadan öte kültürel bir
değer üretimini ve yeniden-üretimini de
içerimlemektedir. Dolayısıyla bireyi ve
toplumu doğrudan etkileyen ve biçimlendiren
bir yapıyı ifade etmektedir.
Tüketim toplumu ve tüketici bireye ilişkin birçok eleştirel bakış açısı geliştirilmiştir.
Bir anlatı türü olarak sinema da,
kendine özgü anlatım süreci ile eleştirel
bakış açısına katkı sağlamaktadır. Bu çalışma
kapsamında Fight Club filminin tüketim toplumuna yönelik geliştirdiği
eleştirel bakış açısı incelenmiştir. Çalışmada göstergebilimsel çözümleme yöntemi
uygulanmıştır.
Kaynakça
- BARTHES, Roland (2009), Göstergebi- limsel Serüven, Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: YKY
- BAUDRILLARD, Jean (1997), Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliçaylı, Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- BAUDRILLARD, Jean (2009), Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, Çev. Oğuz Adanır, Ali Bilgin, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
- BAUMAN, Zygmunt (1999), Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Çev. Ümit Ökten, İstanbul: Sarmal Yayınevi
- BOCOCK, Robert (1997), Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi Ya- yınları
- CHANEY, David (1999), Yaşam Tarzları, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
- DOUGLAS, Mary - ISHERWOOD, Baron (1999), Tüketimin Antropolojisi, Çev. Erdem Attila Aytekin, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
- FISKE, John (2003), İletişim Çalışmala- rına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat
- GOFFMAN, Erving (2009), Günlük Ya- şamda Benliğin Sunumu, Çev. Barış Cezar, İstanbul: Metis Yayınları
- HABERMAS, Jürgen (2002), Kamusallı- ğın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları MARX, Karl (2000), Kapital (C.I), Çev. Alaattin Bilgi, Ankara: Sol Yayınları
- MARX, Karl (2005), 1844 El Yazmaları, Çev. Kenan Somer, Ankara: Sol Yayınları MCCHESNEY, Robert W. (2003), “Kü- resel İletişimin Politik Ekonomisi”, R.W. McChesney, E.M. Wood, J.B. Foster (der.), Kapitalizm ve Enformasyon Çağı içinde, Çev. Nil Senem Çınga, Erhan Bal- tacı, Özge Yalçın, Ankara: Epos Yayınları ODABAŞI, Yavuz – BARIŞ, GülŞdan (2003), Tüketici Davranışı, İstanbul: Me- diaCat Yayınları
- PALAHNIUK, Chuck (2007), Dövüş Ku- lübü, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- PARSA, Seyide (2008), Göstergebilimsel Bir Kod Olarak Film Kurgusu, S. Parsa (der.), Film Çözümlemeleri içinde, İstan- bul: Multilingual
- RİFAT, Mehmet (2007), Homo Semioti- cus ve Genel Göstergebilim Sorunları, İs- tanbul: YKY
- RİFAT, Mehmet (2009), Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları
- WILLIS, Susan (1993), Gündelik Hayat Kılavuzu, Çev. Aksu Bora, Asuman Emre, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- http://www.imdb.com/title/tt0137523/, 10.04. 2010
- Göksel Göker - Polat S. Alpman
Yıl 2011,
Sayı: 1, 111 - 129, 26.11.2011
Göksel Göker
,
Polat S. Alpman
Kaynakça
- BARTHES, Roland (2009), Göstergebi- limsel Serüven, Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: YKY
- BAUDRILLARD, Jean (1997), Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliçaylı, Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- BAUDRILLARD, Jean (2009), Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, Çev. Oğuz Adanır, Ali Bilgin, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
- BAUMAN, Zygmunt (1999), Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Çev. Ümit Ökten, İstanbul: Sarmal Yayınevi
- BOCOCK, Robert (1997), Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi Ya- yınları
- CHANEY, David (1999), Yaşam Tarzları, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
- DOUGLAS, Mary - ISHERWOOD, Baron (1999), Tüketimin Antropolojisi, Çev. Erdem Attila Aytekin, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
- FISKE, John (2003), İletişim Çalışmala- rına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat
- GOFFMAN, Erving (2009), Günlük Ya- şamda Benliğin Sunumu, Çev. Barış Cezar, İstanbul: Metis Yayınları
- HABERMAS, Jürgen (2002), Kamusallı- ğın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları MARX, Karl (2000), Kapital (C.I), Çev. Alaattin Bilgi, Ankara: Sol Yayınları
- MARX, Karl (2005), 1844 El Yazmaları, Çev. Kenan Somer, Ankara: Sol Yayınları MCCHESNEY, Robert W. (2003), “Kü- resel İletişimin Politik Ekonomisi”, R.W. McChesney, E.M. Wood, J.B. Foster (der.), Kapitalizm ve Enformasyon Çağı içinde, Çev. Nil Senem Çınga, Erhan Bal- tacı, Özge Yalçın, Ankara: Epos Yayınları ODABAŞI, Yavuz – BARIŞ, GülŞdan (2003), Tüketici Davranışı, İstanbul: Me- diaCat Yayınları
- PALAHNIUK, Chuck (2007), Dövüş Ku- lübü, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- PARSA, Seyide (2008), Göstergebilimsel Bir Kod Olarak Film Kurgusu, S. Parsa (der.), Film Çözümlemeleri içinde, İstan- bul: Multilingual
- RİFAT, Mehmet (2007), Homo Semioti- cus ve Genel Göstergebilim Sorunları, İs- tanbul: YKY
- RİFAT, Mehmet (2009), Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları
- WILLIS, Susan (1993), Gündelik Hayat Kılavuzu, Çev. Aksu Bora, Asuman Emre, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- http://www.imdb.com/title/tt0137523/, 10.04. 2010
- Göksel Göker - Polat S. Alpman