ÖZET
Bilindiği gibi okulöncesi eğitiminde yer alan sanat faaliyetleri, görsel
sanatlar, müzik, dans, yaratıcı drama ve edebi sanatları içermektedir. Bu faaliyetler
farklı yetenek düzeyine sahip her çocuk için "bilişsel", "motor", "dil" ve "sosyoduygusal"
gelişim açısından oldukça önemlidir. Sanatsal faaliyetlerin tamamı
çocuğun kendisini ifade ettiği bir araç olmakla birlikte öğrenmeyi güdüleme,
hafızayı uyarma ve anlamayı kolaylaştırma, sembolik iletişimi zenginleştirme ve
yetenek geliştirme gibi işlevlere de sahiptir.' Ayrıca yaratıcılığın gelişmesi ve estetik
öğretim için de eşsiz bir araç olma özelliğine sahiptirler. Aynı zamanda güzel
sanatlar sınıf yönetimine yardımcı olma gibi çok farklı amaçlar için
kullanılabilmektedir. Sanat faaliyetleri okulöncesi programların önemli bir parçası
olsalar da yalnızca "uygulama" yanının okulöncesi programlarında kabul gördüğü
söylenebilir. Oysa çocukların hem kendi hem de öteki kültürlere ait estetik
sembolleri tanıyabilmeleri, iyi bir estetik değerlendirme ölçütlerine sahip
olabilmeleri, sanat tarihine ilişkin bilgi sahibi olmaları, sanat okuryazarı olmaları
ve sanat eserleri hakkında düşüncelerini ifade edebilmeleri de göz ardı edilmemesi
gereken önemli konulardır. Yine de bu konuya ilişkin literatür incelendiğinde sanal
eğitimi kapsamında sanatsal uygulama ağırlıklı geleneksel anlayışın dışında
"Disiplin Temelli Sanat Eğitimi" kapsamında bazı örnek uygulama ve girişimlerin de yar olduğu görülmektedir. Ayrıca okulöncesindeki çocukların sanatsal ve algısal
yapabilirlikleri dikkate alındığında bu çocukların gelişim özelliklerine uygun bazı
"Disiplin Temelli Sanat Eğitimi" uygulamalarının geliştirilebileceği
düşünülmektedir.
Anahtar sözcükler: sanat eğitimi, çocuk gelişimi, okul öncesi, disiplin
ABSTRACT
Theorical Foundations of How to Discipline Based Art Education Put Into
Practice and It's Important in Preschool
As known by everybody the art activities in preschool education have been
including arts such as visual arts, music, creative drama and literary arts. All the art
activaties provide a opportunity for symbolic exposition and communication of
knowledge children's have. In addition, these activities have been becoming an unique tool to develop their creativity and to learn aesthetics. Fine arts may be used
different purposes such as management of classroom too. Although the art activities
are crucial part of preschool's programme, clearly, it's only part of artistic produce
is entegrated into preschool programs in the practice. But, it is very important to
recognize aesthetic symbols in their culture and to leam symbolic tools of aesthetic
literacy for children and this case should not ignored too. When resources about this
case are examined it is seem to there are some pilot practicies and challenges. In
addition when we consider to abilities of preschool childrens, it is possible to
develop some practicies fitting with characteristic of their age. In this research, it is
aimed to investigate whether some activities fitting with characteristic of preschool
children's age are planned in artistic disciplines such as art history, aesthetic and art
critique as well as artistic produce. Also results that it provided from handled data
will be discussed in terms of developing educational setting.
Key words: Art Education, Discipline Based Art Education, Art education
in Preschool, Children Development.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2010 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Sayı: 8 |