Özet
Eğitimle toplum arasında sürekli bir etkileşim bulunduğu bilinmektedir.
Esasen toplumsal bir kurum olan eğitimle diğer sosyal fenomenler arasındaki
sıkı etkileşim sosyal realitenin doğasından kaynaklanır. Toplumun hemen her
kesimi eğitimle içi içedir. Toplum ise antropologların iddiasına göre kültürel
bir varlıktır.. Kültür toplum hayatının ürünüdür. Onun ürünü olmakla kalmayıp,
ctynı zamanda toplumsal yaşantıyı düzenleyip şekle sokar. Okulun örgüt kültürü
açısından yöneticinin çok yönlü bir rolü vardır. İlk olarak okul kültüründe
çeşitli öğelerle ilgili yeterli bir anlayış geliştirip sürdürmek durumundadır. Bu
etmenler; Örgütün tarihi, Örgüt üyelerinin özellikleri, Şu andaki sorunlar ve
Örgüt üzerindeki dış taleplerdir.
Bu araştırmada Avrupa Birliğine girme yolunda olan Türkiye' deki Okıd
Yöneticilerinin yeni okul kültürünü oluşturmadaki rollerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır.
Nitel araştırma yöntemine göre yürütülen bu çalışmada Erzurum ili
merkez ilçe, Pasinler, Tortum, Ilıca. Horasan ilçelerinde, Kars ili merkez ilçe,
Kağızman, Selim, Sarıkamış ilçelerinden onbeş ilköğretim ve onbeş ortaöğretim
okul yöneticileri ile görüşmeler sonucunda elde edilen veriler gruplandırılarak
değerlendirilmesi yapılmıştır.
Araştırmada Okulların Avrupa Birliğine girme yolunda öğretmen, veli,
katkıda bulunabileceği düşünülen yakın çevreye yönelik sürekli bilgilendirme,
okulu öğrenen örgütler boyutunda yöneticiye yeni görevler yükleme, okıdu
rekabet edebilir bir duruma getirme, öğrenme- öğretme sürecinde çağdaş
öğretim teknoloji ve yöntemlerini kullanabilme, öğretmenler arası yeni
bilgilerin paylaşımı konularında görüş birliğine ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yönetici, okul yönetimi, kültür, rol.
Abstract
The Role Of The Administrator In Forming A New School Culture
It is widely known there is a constant interaction between education and
society. Essentially, the tight interaction between the education, which is a
social institution, and other social phenomena results from the social reality.
Almost every part of the community is in contact with the education. According
to anthropologists, society is a cultural entity. Culture is the outcome of
community's life. It is not only the output of community's life but organizes and
gives it a shape as well. School has a multi-functioned role in terms of
organizational culture. Principally, it has to develop and maintain an
understanding related to various elements in school environment. The elements;
the history of organization, the features of organization members, the current
problems and the outre demands from the organization.
The aim of this work is to determine school administrators' roles in
forming a new school culture in Turkey on the way to European Union
membership. In the work carried out in accordance with the qualitative
research method, the data gathered at the end of the meeting with the
administrators of 15 primary and junior high schools in the city of Erzurum and
Us districts; Pasinler, Tortum, Ilıca, Horasan and the city of Kars and its
districts; Kağızman, Selim, Sarıkamış are classified and evaluated.
In this research, we agree on the information teacher, parents or a milieu
which is thoguht to be of help, charging the administrator with new tasks to the
degree of organizations learning school, making the school a competitive one,
usage of contemporary education technology and methods in learning-teaching
process and exchanging new information between teachers.
Key Words: Administrator, School Administration, Culture, Method.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2010 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Sayı: 9 |