BibTex RIS Kaynak Göster

JEAN-JACQUES ROUSSEAU'NUN NATÜRALİST EĞİTİM ANLAYIŞI

Yıl 2007, Sayı: 15, 103 - 122, 04.12.2010

Öz

Natüralizm 18. yy aydınlanma döneminde Jean-Jacques Rousseau'nun doğal bir
özgürlük ile yapılandırdığı ve doğal olanın aynı zamanda özgür olduğunu ve de
doğadan başka bir iyilik kaynağı olmadığım savunan bir düşünce akımıdır.
Rousseau'nun felsefesinin önemli bir kısmını da eğitim ile ilgili düşünceleri oluşturur.
Bu çerçevede doğal olarak onun eğitim anlayışı da natüralist, özgürlükçü, özgürlükle
bir anlam bulduğunu düşündüğü yurttaşlık bilincinin sağlanması yönündeki eğilim ile
belirginleşir. Rousseau genel olarak özgürlüğe çok önem verir ve özgürlüğün de doğada
mevcut olduğunu düşündüğünden dolayı eğitimin de doğal, özgür olmasını ve bu
karakterde yurttaşlar yetiştirmesi gerektiğini savunur. Bu çalışmada Rousseau'nun
natüralist eğitim anlayışı ele alınarak etkileri açıklanmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • AFFELDT, Steven G.; "The Force of Freedom: Rousseau on Foreing to Be Free", Political Theory, Vol. 27, No. 3. Gun., 1999).
  • AGAOGULLARI, Mehmet Ali; Ulus-Devlet ya da Halkın Egemenliği, İmge Kitabevi, Ankara. 2006.
  • AKDEMİR, Müslim; "Temel Hak ve Özgürlükler Açısından İnsan Doğası", Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi Kaygı, Sayı. 4, Bahar 2005.
  • ARNHART, Larry; Siyasi Düşünce Tarihi, çev: Alunet Kemal Bayram, Adres Yay, Ankara. 2004.
  • CAN, Nevzat; Siyaset Felsefesi Problemleri, Elis Yay, Ankara, 2005. cEvizci, Alunet; Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Ezgi Kitabevi, Bursa, 2002.
  • ÇiCDEM, Ahmet; Aydınlanma Düşüncesi, iletişim Yay, İstanbul, 2003.
  • DEWEY, John; Democracy and Education An Inlroduction to the Philosophy of Education, The Free Press, New York, 1944.
  • EBENSTEIN, William; Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri, Çev: İsmet Özel, Şule Yay, İstanbul, 2003.
  • GUTEK, Gerald. L; Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Çev: Nesrin Kale, Ütopya Yay, Ankara, 2001.
  • HAVENS, George R.; "Rousseauls Doctrine of Goodness According to Nature", PMLA, Vol. 44, No. 4. (Dec., 1929).
  • HEATER, Derek; Yurttaşlığın Kısa Tarihi, çev: Meral Delikara Üst, İmge Kitabevi, Ankara, 2007.
  • KABOGLV, İbrahim Ö.; Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi, Ankara, 2002.
  • KALE, Nesrin; Felsefiyat (Felsefeye Dair), İmaj Yay, Ankara, 1997.
  • KAUFMANN, Matthias; Aydınlanmış Anarşi, Çev: Yakup Coşar, Aynnh Yay, İstanbul, 2003.
  • KüKEN, GülnihaI; Felsefe Açısından Eğitim, Alfa Yay, İstanbul, 1996.
  • LINCOLN, Yvonna S., GUBA, Egon G.; Nahıralistic Inquiry, Sage Publications, London, 1985.
  • MARSHALL, Peter; Anarşizmin Tarihi, çev: Yavuz Alogan, İmge Kitabevi, Ankara, 2003.
  • NEIMAN, Susan; Modem Düşüncede Kötüıük, çev: Ayhan Sargüney, Aynnh Yay, İstanbul, 2006.
  • NICHOLS, Mary P.; "Rousseau's Novel Education in the Emile", Political Theory, Vol. 13, No. 4. (Nov., 1985).
  • ÖMERUSTAOGLU, Adnan; "Platon'un Felsefesinde Eğitimin Önemi", Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl:2002, Sayı:6, Erzurum.
  • PANNABECKER, John R.; "Rousseau in the Heritage of Technology Education", Journal of Technology Education, Vol. 6 No. 2, spring 1995.
  • PERKlNSON, Hemy J.; "Rousseau's Emile: Political Theory and Edueation", History of Education Quarterly, Vol. 5, No. 2. Gun., 1965).
  • PRIEST, T. A.; "Rousseau on Universal Education", History of Education Quarterly, Vol. 1, No. ı. (Mar., 1961).
  • ROSENOW, Eliyahu; "Rousseau's "Emile", an Anti-Utopia", British Journal of Educational Shıdies, Vol. 28, No. 3. (Oet., 1980).
  • ROUSSEAU, J. J., Confessions, Wordsworth, Hertfordshire, 1996.
  • _____---'; Emile ya da Çocuk Eğitimi Üzerine, Çev. Mehmet Baştürk, Yavuz Kızılçim, Babil Yay, Erzurum, 2000.
  • _____---': İlimler ve Sanatlar Hakkında Nutuk, Çev: Sabahattin Eyüboğlu, MEB Yay, İstanbul, 1997.
  • _____---'; İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, Çev: Rasih Nuri ileri, Say Yay, İstanbul, 1995.
  • _____---'; Yalnız Gezenin Düşleri, Çev: Ester Yanarocak, Bordo Siyah Klasik Yay, İstanbul, 2005.
  • _____---':Toplum Sözleşmesi, Çev: Alpagut Erenuluğ, Öteki Yayınevi, Ankara, 1999.
  • TIMUCİN, Afşar; Felsefe Bir Sevinçtir, İnsanal Yay, İstanbul, 1997.
  • TOKU, Neşet; "Türkiye İçin Alternatif Bir Model: Sivil Eğitim", Türkiye 2. Eğitim Felsefesi Kongresi 23-26 Ekim 1996 Bildiriler Müzakereler, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yay, Van. 1997.
  • TOURAINE, Alain; Modernliğin Eleştirisi, çev: Hülya Tufan, Yapı Kredi Yay, İstanbul, 2004.
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya; Eğitim Felsefesi, Ü1ken Yay, İstanbul, 2001.
  • WEST, David; Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, çev: Ahmet Cevizci, Paradigma Yay, İstanbul, 1998.
  • WILKINS, Burleigh Taylor; "The Nature of Rousseau", The Journal of Politics, Vol. 21, No. 4. (Nov., 1959).
  • WINCH, Christopher; "Rousseau on Learning: A Re-Evaluation", Educational Theory, Volume 46, Number 4, Fall 1996.
Yıl 2007, Sayı: 15, 103 - 122, 04.12.2010

Öz

Kaynakça

  • AFFELDT, Steven G.; "The Force of Freedom: Rousseau on Foreing to Be Free", Political Theory, Vol. 27, No. 3. Gun., 1999).
  • AGAOGULLARI, Mehmet Ali; Ulus-Devlet ya da Halkın Egemenliği, İmge Kitabevi, Ankara. 2006.
  • AKDEMİR, Müslim; "Temel Hak ve Özgürlükler Açısından İnsan Doğası", Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi Kaygı, Sayı. 4, Bahar 2005.
  • ARNHART, Larry; Siyasi Düşünce Tarihi, çev: Alunet Kemal Bayram, Adres Yay, Ankara. 2004.
  • CAN, Nevzat; Siyaset Felsefesi Problemleri, Elis Yay, Ankara, 2005. cEvizci, Alunet; Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Ezgi Kitabevi, Bursa, 2002.
  • ÇiCDEM, Ahmet; Aydınlanma Düşüncesi, iletişim Yay, İstanbul, 2003.
  • DEWEY, John; Democracy and Education An Inlroduction to the Philosophy of Education, The Free Press, New York, 1944.
  • EBENSTEIN, William; Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri, Çev: İsmet Özel, Şule Yay, İstanbul, 2003.
  • GUTEK, Gerald. L; Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Çev: Nesrin Kale, Ütopya Yay, Ankara, 2001.
  • HAVENS, George R.; "Rousseauls Doctrine of Goodness According to Nature", PMLA, Vol. 44, No. 4. (Dec., 1929).
  • HEATER, Derek; Yurttaşlığın Kısa Tarihi, çev: Meral Delikara Üst, İmge Kitabevi, Ankara, 2007.
  • KABOGLV, İbrahim Ö.; Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi, Ankara, 2002.
  • KALE, Nesrin; Felsefiyat (Felsefeye Dair), İmaj Yay, Ankara, 1997.
  • KAUFMANN, Matthias; Aydınlanmış Anarşi, Çev: Yakup Coşar, Aynnh Yay, İstanbul, 2003.
  • KüKEN, GülnihaI; Felsefe Açısından Eğitim, Alfa Yay, İstanbul, 1996.
  • LINCOLN, Yvonna S., GUBA, Egon G.; Nahıralistic Inquiry, Sage Publications, London, 1985.
  • MARSHALL, Peter; Anarşizmin Tarihi, çev: Yavuz Alogan, İmge Kitabevi, Ankara, 2003.
  • NEIMAN, Susan; Modem Düşüncede Kötüıük, çev: Ayhan Sargüney, Aynnh Yay, İstanbul, 2006.
  • NICHOLS, Mary P.; "Rousseau's Novel Education in the Emile", Political Theory, Vol. 13, No. 4. (Nov., 1985).
  • ÖMERUSTAOGLU, Adnan; "Platon'un Felsefesinde Eğitimin Önemi", Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl:2002, Sayı:6, Erzurum.
  • PANNABECKER, John R.; "Rousseau in the Heritage of Technology Education", Journal of Technology Education, Vol. 6 No. 2, spring 1995.
  • PERKlNSON, Hemy J.; "Rousseau's Emile: Political Theory and Edueation", History of Education Quarterly, Vol. 5, No. 2. Gun., 1965).
  • PRIEST, T. A.; "Rousseau on Universal Education", History of Education Quarterly, Vol. 1, No. ı. (Mar., 1961).
  • ROSENOW, Eliyahu; "Rousseau's "Emile", an Anti-Utopia", British Journal of Educational Shıdies, Vol. 28, No. 3. (Oet., 1980).
  • ROUSSEAU, J. J., Confessions, Wordsworth, Hertfordshire, 1996.
  • _____---'; Emile ya da Çocuk Eğitimi Üzerine, Çev. Mehmet Baştürk, Yavuz Kızılçim, Babil Yay, Erzurum, 2000.
  • _____---': İlimler ve Sanatlar Hakkında Nutuk, Çev: Sabahattin Eyüboğlu, MEB Yay, İstanbul, 1997.
  • _____---'; İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, Çev: Rasih Nuri ileri, Say Yay, İstanbul, 1995.
  • _____---'; Yalnız Gezenin Düşleri, Çev: Ester Yanarocak, Bordo Siyah Klasik Yay, İstanbul, 2005.
  • _____---':Toplum Sözleşmesi, Çev: Alpagut Erenuluğ, Öteki Yayınevi, Ankara, 1999.
  • TIMUCİN, Afşar; Felsefe Bir Sevinçtir, İnsanal Yay, İstanbul, 1997.
  • TOKU, Neşet; "Türkiye İçin Alternatif Bir Model: Sivil Eğitim", Türkiye 2. Eğitim Felsefesi Kongresi 23-26 Ekim 1996 Bildiriler Müzakereler, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yay, Van. 1997.
  • TOURAINE, Alain; Modernliğin Eleştirisi, çev: Hülya Tufan, Yapı Kredi Yay, İstanbul, 2004.
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya; Eğitim Felsefesi, Ü1ken Yay, İstanbul, 2001.
  • WEST, David; Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, çev: Ahmet Cevizci, Paradigma Yay, İstanbul, 1998.
  • WILKINS, Burleigh Taylor; "The Nature of Rousseau", The Journal of Politics, Vol. 21, No. 4. (Nov., 1959).
  • WINCH, Christopher; "Rousseau on Learning: A Re-Evaluation", Educational Theory, Volume 46, Number 4, Fall 1996.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Bakır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Aralık 2010
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Bakır, K. (2010). JEAN-JACQUES ROUSSEAU’NUN NATÜRALİST EĞİTİM ANLAYIŞI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(15), 103-122.