Öz
Bu çalışmanın amacı; Ortaöğretim kurumlarını yaratıcı örgüt kültürü
açısından değerlendirmek, bu örgütlerin kültürünü oluşturan yöneticilerin yeterlilik ve
yeteneksizliklerini belirlemek, yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinden yararlanarak çözüm
önerileri geliştirmektir. Araştırmanın evreni, 2009-2010 öğrenim yılında, Milli Eğitim Gençlik ve
Spor Bakanlığı Lefkoşa sınırları içerisinde bulunan 4 ortaöğretim okulunda görev yapan yönetici
(müdür ve müdür yardımcıları) ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 26
yönetici ve 191 öğretmen olmak üzere toplam 217 katılımcıdır. Veri toplama aracı olarak kullanılan
anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ‘cinsiyet, kıdem, öğrenim durumu, görev’
değişkenlerini içeren kişisel bilgi formu, ikinci bölümde ise, 24 maddeden oluşan ‘Yaratıcı Örgüt
Kültürünü Oluşturan Yönetici Tutumları’ ölçeği bulunmaktadır. Anket, örneklemdeki 30 ortaöğretim
okulu yöneticisine ve 270 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 13.0 (Sosyal Bilimler
için İstatistik Yazılım Paketi) kullanılarak betimsel istatistik teknikleri, t-testi, tek yönlü
varyans analizi (ANOVA), çoklu karşılaştırma (LSD), kullanılarak analiz edilmiştir. Anlamlılık
düzeyi p: 0.05 olarak alınmıştır. Ortaöğretim kurumlarımızda yaratıcı örgüt kültürünün ‘Orta’
düzeyde var olduğu, istenilen düzeye ulaşabilmesi için Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığına ve
özellikle hizmet içi eğitim müdürlüğüne önemli görevler düştüğü belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Yaratıcı, Örgüt Kültürü, Yaratıcılık.
The purpose of this research was to assess the secondary education institutions from the viewpoint
of the creative organizational culture to determine the efficient and inefficient attitudes of the
administrators through the opinions of teachers and administrators and to submit suggestions. The
population the research included the administrators, assistant administrator and teachers working
in 34 high education schools located in Nicosia of National Education during 2009-2010 Academic
Year. The sub-population of the research covered 191 teachers and 26 administrators, totally 217
participants. As a data gathering instrument, the questionnaire with two parts was used. In the
first part of the questionnaire, there was a personal information related to “sex, seniority, level
of education, duty variables”. In the second part, there was a scale called “Creative
Organizational Cultural Attitudes of Administrators” with 24 items. These two parts were applied to
26 high school administrators and 191 teachers working in the high education school as indicated
in the sub-population. The gathered data were analysed by SPSS 13.0 for Windows (Statistical
Package for Social Sciences and Statistical Procedures), t-test, one-way variance analysis, LSD
test were used and the level of significance in all of the statistical procedures were accepted as
p=0.05. The findings showed that creative organizational culture exists in moderate level in our
secondary education institutions.The National Ministry of Education, Youth and Sports and
In-service Training Directorate should have important responsibilities for improving creative
organizational culture
Key words: Creative Organizational Culture, Creativity, Administration.