BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 30, 71 - 83, 05.05.2015

Öz

This study intends to determine prospective teachers’ -who study in Ege University Faculty of Education Turkish Education licence programme- attitudes towards reading according to their gender. In this study, 142 prospective teachers’ (94 female and 48 male) attitudes were evaluated. Opinion related subdimension of reading (likeness, habit, necessity, desire, effect, usefulness) were examined. From these subdimensions significant differences was observed on only usefulness in the favor of female prospective teachers. No significant differences were observed in other subdimensions of reading (likeness, desire, habit, necessity, effect) between male and female

Kaynakça

  • Akyol, H. (2005).Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara
  • Aslantürk, E.& Saracaloğlu, A.S. Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi Ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 /1, (2010), s.155-176.
  • Balcı, A. (2009).İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Bircan, İ.& Tekin, M. (1989). Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalma Sorunu ve Çözüm Yolları, A.Ü. Eğitim Bilimleri Dergisi, 22/1, s. 393-410.
  • Bozpolat, E (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)”, Zeitschrift für die Welt der Türken, 2/1, s. 411-428.
  • Bülbül, M. (2005). İmgesel İletişim, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Bülbül, M. (2011). Yazın Eğitimi ile Dil Eğitimi, Çizgi Kitabevi, Konya
  • Demir, T. (2009). İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4/3, (2009), s.717-745.
  • Göğüş, B. (1978)Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Gül Yayınevi, Ankara
  • Gömleksiz, M.N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14/2, s.185-195.
  • Günay, D. (2003) Metin Bilgisi, Multilingual, İstanbul.
  • Gürcan, H. İ., (1999). Okuma Alışkanlığı ile Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (7. Basım), 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara
  • Kavcar, C.& Oğuzkan, F.& Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi, Engin Yayınları, Ankara
  • Kormaz, B., (2008).Türkçe Öğretimi İlke-Yöntem-Teknikler (Okuma Eğitimi), Ed.
  • Çelenk, S.; Tazebay, A. Maya Akademi, Ankara.
  • Kuzu, T. (2013). Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2/6, s. 55-72. MEB, Çocuklarda Okuma Alışkanlığının Kazandırılması. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/01/01/724883/icerikler/cocuklardaokuma-aliskanliginin-kazandirilmasi_240136.html), (Erişim Tarihi: 20.10.2014).
  • Özbay, M.&Bağcı, H.& Uyar, Y. (2008), Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9/15, s. 117– 136.
  • Özdemir, E. (2004). Okurluk Donanımı, Varlık Dergisi, Şubat 1157, Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Yalçın, A. (2006.) Türkçe Öğretim Yöntemleri-Yeni Yaklaşımlar, Akçağ Yayınları, Ankara
  • YALINKILIÇ, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1/1, s.225-241.

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMAYA İLİŞKİN TUTUMLARI (EGE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Sayı: 30, 71 - 83, 05.05.2015

Öz

Bu çalışma, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği lisans programında okuyan öğretmen adaylarının okumaya ilişkin tutumlarını cinsiyetlerine bağlı olarak belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada 94 kız, 48 erkek olmak üzere toplam 142 öğretmen adayının tutumları değerlendirilmiştir. Okumanın sevme, alışkanlık, gereklilik, istek, etki ve yararlılık alt boyutlarına ilişkin görüşler incelenmiştir. Bu boyutlardan yalnızca yararlılık alt boyutunda kız öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Diğer alt boyutlarda (sevme, istek, alışkanlık, gereklilik, etki) cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2005).Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara
  • Aslantürk, E.& Saracaloğlu, A.S. Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi Ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 /1, (2010), s.155-176.
  • Balcı, A. (2009).İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Bircan, İ.& Tekin, M. (1989). Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalma Sorunu ve Çözüm Yolları, A.Ü. Eğitim Bilimleri Dergisi, 22/1, s. 393-410.
  • Bozpolat, E (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)”, Zeitschrift für die Welt der Türken, 2/1, s. 411-428.
  • Bülbül, M. (2005). İmgesel İletişim, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Bülbül, M. (2011). Yazın Eğitimi ile Dil Eğitimi, Çizgi Kitabevi, Konya
  • Demir, T. (2009). İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4/3, (2009), s.717-745.
  • Göğüş, B. (1978)Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Gül Yayınevi, Ankara
  • Gömleksiz, M.N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14/2, s.185-195.
  • Günay, D. (2003) Metin Bilgisi, Multilingual, İstanbul.
  • Gürcan, H. İ., (1999). Okuma Alışkanlığı ile Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (7. Basım), 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara
  • Kavcar, C.& Oğuzkan, F.& Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi, Engin Yayınları, Ankara
  • Kormaz, B., (2008).Türkçe Öğretimi İlke-Yöntem-Teknikler (Okuma Eğitimi), Ed.
  • Çelenk, S.; Tazebay, A. Maya Akademi, Ankara.
  • Kuzu, T. (2013). Öğretmen Adaylarının Okumaya Karşı Tutumları ile Genel Kültür Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2/6, s. 55-72. MEB, Çocuklarda Okuma Alışkanlığının Kazandırılması. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/01/01/724883/icerikler/cocuklardaokuma-aliskanliginin-kazandirilmasi_240136.html), (Erişim Tarihi: 20.10.2014).
  • Özbay, M.&Bağcı, H.& Uyar, Y. (2008), Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9/15, s. 117– 136.
  • Özdemir, E. (2004). Okurluk Donanımı, Varlık Dergisi, Şubat 1157, Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Yalçın, A. (2006.) Türkçe Öğretim Yöntemleri-Yeni Yaklaşımlar, Akçağ Yayınları, Ankara
  • YALINKILIÇ, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1/1, s.225-241.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Göksu Koç Bu kişi benim

Gizem Engin

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Koç, G., & Engin, G. (2015). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMAYA İLİŞKİN TUTUMLARI (EGE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 71-83.