Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTSEL OYUNLARLA FEN DERSİNE “VAR MISIN YOK MUSUN”?

Yıl 2017, Sayı: 35, 14 - 30, 31.12.2017

Öz

Bu
çalışma, 5. sınıf Fen Bilimleri dersi Maddenin Değişimi ünitesinin eğitsel
oyunlarla desteklenerek işlenmesinin öğrenci başarısı üzerine olan etkisini
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında bir
devlet okulunda toplam 120 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama altı
hafta sürmüş olup öğretim programına ek olarak deney grubunda üç ayrı oyun
kullanılmıştır.
Deney grubunda Fen Bilimleri dersindeki Maddenin
Değişimi ünitesindeki etkinlikler eğitsel oyunlarla desteklenerek verilmiştir.
Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi kullanılmıştır. Ayrıca uygulama
sonrasında deney grubundan 20 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Akademik başarı
testi SPSS 16.00 programı ile değerlendirilirken
yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanan
veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonrasında verilerin
analizi ile deney ve kontrol gruplarının Fen Bilimleri dersi başarısına yönelik
deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Görüşmeler sonucunda ise
eğitsel oyunlarla desteklenmiş öğretim yönteminin öğrencilerde Fen Bilimleri
dersine yönelik ilgilerinde artış olduğu gözlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2007). Anne baba öğretmen kaynak kitabı. Ankara: Asil Yayınları.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, başarı güdüsü, öz-yeterlilik ve tutum özelliklerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bakar, A., Tüzün, H. & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunlarını kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27-37.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve Teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Can, İ. (2010) İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Oyunlarla Fen Öğretiminin Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi İçin 8. Sınıf Öğrencilerinin Başarı ve Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods design. Sage, London.
  • Gökçek, T. (2014). Karma yöntem araştırması. M. Metin, (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri ( 372-410). Ankara Pegem Akademi.
  • Jones, M. (2001). Oyun ve Çocuk. Çev., Ayda Çayır. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
  • Karabacak, N. (1996). Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılınçaslan, H., & Şimşek, P. Ö. (2015). 6. Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve
  • Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180).
  • Kula, A., & Erdem, M. (2005). Öğretimsel bilgisayar oyunlarının temel aritmetik işlem becerilerinin gelişmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29).
  • Oruç, M. (1993): “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Tutumları ile Fen Başarıları Arasındaki İlişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, E., & Varol, A. (2012). Eğitsel bilgisayar oyunlarının akademik başarıya etkisi: Sosyal bilgiler dersi örneği. Akademik Bilişim.
  • Sönmez, M. T. & Dinç, P. (2011). Web üzerinden sunulan eğitsel matematik oyunlarının kesirler ve ondalık sayılara ilişkin öğrenci başarısına etkisi. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Şahin, M. (2015). Oyunlaştırılmış oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüzün, H. (2006). Eğitsel bilgisayar oyunları ve bir örnek: Quest Atlantist. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 220-229.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3).
  • Whelan, D.L. (2005). Let the games begin. School Library Journal, 51(4), 40-43.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. Sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

“THERE ARE OR NOT” AT SCIENCE COURSE WITH INSTRUCTIONAL GAMES?

Yıl 2017, Sayı: 35, 14 - 30, 31.12.2017

Öz

The purpose of this study was to investigate the effect of a science course
taught by using instructional games on 5th grade pupils’
achievement. The study was conducted in 2016- 2017 school year with 120 pupils.
The study was conducted in the unit of “Change of Matter” 5th  grade secondary school science course and instruction
lasted 6 weeks in total. During six weeks, while Change of Matter unit was
taught by instructional games in experimental group. In the study, “Academic
Achievement Test” has been used and data obtained via the instrument were
analysed with SPSS 16.0 program. In the analysis of semi-structured interviews
and descriptive analyzes were made by posting collected data. After the
research, data analysis showed that there was a significant difference in favor
of experimental group for experiment and control groups' achievement of science
class. As a result of the interviews, it was observed that the teaching method
supported by instructional games increased in the pupils' interest in science courses.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2007). Anne baba öğretmen kaynak kitabı. Ankara: Asil Yayınları.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, başarı güdüsü, öz-yeterlilik ve tutum özelliklerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bakar, A., Tüzün, H. & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunlarını kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27-37.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve Teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Can, İ. (2010) İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Oyunlarla Fen Öğretiminin Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi İçin 8. Sınıf Öğrencilerinin Başarı ve Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods design. Sage, London.
  • Gökçek, T. (2014). Karma yöntem araştırması. M. Metin, (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri ( 372-410). Ankara Pegem Akademi.
  • Jones, M. (2001). Oyun ve Çocuk. Çev., Ayda Çayır. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
  • Karabacak, N. (1996). Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılınçaslan, H., & Şimşek, P. Ö. (2015). 6. Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve
  • Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180).
  • Kula, A., & Erdem, M. (2005). Öğretimsel bilgisayar oyunlarının temel aritmetik işlem becerilerinin gelişmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29).
  • Oruç, M. (1993): “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Tutumları ile Fen Başarıları Arasındaki İlişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, E., & Varol, A. (2012). Eğitsel bilgisayar oyunlarının akademik başarıya etkisi: Sosyal bilgiler dersi örneği. Akademik Bilişim.
  • Sönmez, M. T. & Dinç, P. (2011). Web üzerinden sunulan eğitsel matematik oyunlarının kesirler ve ondalık sayılara ilişkin öğrenci başarısına etkisi. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Şahin, M. (2015). Oyunlaştırılmış oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüzün, H. (2006). Eğitsel bilgisayar oyunları ve bir örnek: Quest Atlantist. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 220-229.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3).
  • Whelan, D.L. (2005). Let the games begin. School Library Journal, 51(4), 40-43.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. Sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Yıldırım

Süleyman Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 2 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M., & Can, S. (2017). EĞİTSEL OYUNLARLA FEN DERSİNE “VAR MISIN YOK MUSUN”?. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 14-30.