Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SINIF İÇİ DAVRANIŞ BİÇİMLERİ İLE SAĞLIKLI GELİŞİM VE ÖĞRENME BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2017, Sayı: 35, 76 - 105, 31.12.2017

Öz

Bu çalışmada, evren
olarak kabul edilen ve çalışma grubu (örneklem) olarak seçilen ilköğretim okulu
öğrencilerinin birbirleri ile ilişkili yaşantı, deneyim ve düşünsel yorumlarına
dayalı ve anket maddeleriyle sorgulanan/belirlenen gelişim boyutlu tutum ve
davranışlar açısından sınıf içerisindeki “en…” ler (öğrenciler hakkında “en
şöyle”, “en böyle” olanlar tanımlamaları) ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Öğrencilerin diğer öğrenciler nezdinde elde ettikleri bu gelişim özellikleri
çerçevesindeki davranış biçimleri ile okul öğrenme başarıları arasındaki ilişki
değerlendirilerek karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin
“en…” özellikleri ile davranış biçimleri ve öğrenme başarıları arasında bir
korelasyonun olup olmadığı üzerinde durulmuştur. Bu karşılaştırma ve
değerlendirme sonucunda ortaya çıkan durumların nedenleri hakkında daha fazla
sosyal ve psikolojik araştırmaların yapılması gereği vurgulandı.

 

Öğrencilerin bir
örgün öğretim programına dahil edilmeden önce, kazanmış oldukları davranışların
detayları hakkında bilgi edinilmesinin önemi mevcut program çerçevesindeki
bilgi ve davranışsal becerilerin edinilmesinde temel değişkenlerden olmasından
kaynaklanmaktadır. Uygulanan ve daha farklı boyutlarda geliştirilebilecek olan
bu teknikle öğrencilerin giriş davranışları ve hazır bulunuşluk düzeyleri
hakkında tutarlı ve objektif yorum ve değerlendirmeler yapılabilir. Böylece
elde edilen veriler özellikle rehberlik uzmanlarına ve öğretmenlere önemli
kolaylıklar sağlayacak ve var olan istenmeyen sorunların giderilmesi için
isabetli çalışma ve program geliştirme süreçlerine katkı sağlayacaktır.

 









Bu çalışmada çalışma
evreni olarak düşünülen ilköğretim okulları 4. Sınıf öğrencileri arasından
seçilen Kars ili içerisindeki Fevzipaşa lköğretim Okulu 4-b ve 4-c sınıfı
öğrencileri örneklem grubu olarak seçilmiştir. Öğrencilerin görüş ve
değerlendirmeleri MEB ARGE ilgili birimi uzmanları tarafından hazırlanan bir
anket kullanılarak alınmıştır. Verilen cevaplar tek tek değerlendirilmiş olup,
olumlu yönde en…” olan öğrencilerin başarıları sınıf ortalamasının üzerinde
olduğu ve olumsuz yönde “en…” olan öğrencilerin ise başarıları, istisnalar
hariç, sınıf ortalamasının altında olduğu gözlenmiştir. Sonuçta sadece
öğrenciden değil, aileden ve çevreden kaynaklanan sebepler üzerinde de
durulmuştur.

Kaynakça

  • ARICAK, T. (2004). Sınıf İçi Disiplin. M. Gürsel, H. Sarı, B. Dilmaç (Ed). Sınıf Yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • ATAMAN, A. (2000). “Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Küçükahmet, L. (Editör). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, 171-191. Ankara: Nobel Yayınları.
  • ATICI, R. (2014). “Sınıf İçerisinde Öğrenci Davranışlarına Etki Eden Etmenler” International Journal of Social Science Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2445 Number: 28 , p. 413-427, Autumn II 2014
  • ÇAĞLAR, D. (2000). Aile Eğitimi. Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. MEB Özel Eğitim Rehberlik Ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • ERDEN, M. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • ERDEN, M. (2005). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • ERDEN, M. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • ERDOĞAN, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. Sistem Yayınları, Ocak 2000, İkinci Baskı: Ekim 2000.
  • ERTÜRK, S. (1998). Eğitimde program Geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları
  • FONTANA, D. (1985) Classroom Control Understanding And GuidingClassroom Behaviour.London: British Psychological Society.
  • GÜNDÜZ, Yüksel. “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimindeki Yeterlilikleri”, Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • ILGAR, L. (2005). Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları. KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • ÖZTÜRK, B. (2002). “Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi” Sınıf Yönetimi. (Editor: Emin Karip), Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • ÖZTÜRK, B. (2005).“Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi”,Sınıf Yönetimi. (Editor: Emin Karip), Ankara:Pegem A Yayıncılık. Sınıf İçerisinde Öğrenci Davranışlarına Etki Eden Etmenler 427
  • ŞENAY, K.(2011). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Görevli Yönetici Ve Öğretmen Algılarına Göre İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Önleme Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi İstanbul.
  • ŞENTÜRK, H. ve ORAL, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (26), 2- 13.
  • ŞİŞMAN, M. & TURAN, S. (Ed). Sınıf Yönetimi içinde (s. 42-56), Ankara: Öğreti Yayınları TAŞ, A. (2005). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etenler. Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: AnıYayınları.
  • YENER, F. (2011) Sorunlu Öğrenci Davranışlarının Çözümünde Yönetici ve Öğretmenlerin Rol Model Davranışlarının Önemi Kocaeli Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • YİĞİT, B. (2005). Sınıfta Disiplin ve Öğrenci Davranışlarının Yönetimi. Sınıf Yönetimi (185–204), M. Şişman ve S. Turan (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık
Yıl 2017, Sayı: 35, 76 - 105, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • ARICAK, T. (2004). Sınıf İçi Disiplin. M. Gürsel, H. Sarı, B. Dilmaç (Ed). Sınıf Yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • ATAMAN, A. (2000). “Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Küçükahmet, L. (Editör). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, 171-191. Ankara: Nobel Yayınları.
  • ATICI, R. (2014). “Sınıf İçerisinde Öğrenci Davranışlarına Etki Eden Etmenler” International Journal of Social Science Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2445 Number: 28 , p. 413-427, Autumn II 2014
  • ÇAĞLAR, D. (2000). Aile Eğitimi. Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. MEB Özel Eğitim Rehberlik Ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • ERDEN, M. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • ERDEN, M. (2005). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • ERDEN, M. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • ERDOĞAN, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. Sistem Yayınları, Ocak 2000, İkinci Baskı: Ekim 2000.
  • ERTÜRK, S. (1998). Eğitimde program Geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları
  • FONTANA, D. (1985) Classroom Control Understanding And GuidingClassroom Behaviour.London: British Psychological Society.
  • GÜNDÜZ, Yüksel. “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimindeki Yeterlilikleri”, Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • ILGAR, L. (2005). Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları. KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • ÖZTÜRK, B. (2002). “Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi” Sınıf Yönetimi. (Editor: Emin Karip), Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • ÖZTÜRK, B. (2005).“Sınıfta İstenmeyen Davranışların Önlenmesi ve Giderilmesi”,Sınıf Yönetimi. (Editor: Emin Karip), Ankara:Pegem A Yayıncılık. Sınıf İçerisinde Öğrenci Davranışlarına Etki Eden Etmenler 427
  • ŞENAY, K.(2011). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Görevli Yönetici Ve Öğretmen Algılarına Göre İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Önleme Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi İstanbul.
  • ŞENTÜRK, H. ve ORAL, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (26), 2- 13.
  • ŞİŞMAN, M. & TURAN, S. (Ed). Sınıf Yönetimi içinde (s. 42-56), Ankara: Öğreti Yayınları TAŞ, A. (2005). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etenler. Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: AnıYayınları.
  • YENER, F. (2011) Sorunlu Öğrenci Davranışlarının Çözümünde Yönetici ve Öğretmenlerin Rol Model Davranışlarının Önemi Kocaeli Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • YİĞİT, B. (2005). Sınıfta Disiplin ve Öğrenci Davranışlarının Yönetimi. Sınıf Yönetimi (185–204), M. Şişman ve S. Turan (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Osman Engin Bu kişi benim

Cağrı Engin

Muhammed Çağatay Engin Bu kişi benim

Mehmet Kök Bu kişi benim

K. Su Ekinci Bu kişi benim

Seren Berdibek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2017
Kabul Tarihi 4 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Engin, A. O., Engin, C., Engin, M. Ç., Kök, M., vd. (2017). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SINIF İÇİ DAVRANIŞ BİÇİMLERİ İLE SAĞLIKLI GELİŞİM VE ÖĞRENME BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 76-105.