Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN FEN BİLİMLERİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ: HATAY BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 41, 67 - 81, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.745381

Öz

Bu araştırmanın amacı üstün yetenek tanısı konulmuş ve bilim sanat merkezine devam eden yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğrenim sürecine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Hatay Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 10 gönüllü öğrenciden oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler içerik, öğrenme süreci ve değerlendirme olmak üzere üç temada toplanmıştır. Elde edilen veriler ışığında öğrenciler için en kolay konuların biyoloji içerikli, en zor konuların ise fizik içerikli konular olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrenme ve öğretme sürecinde öğrencilerin en fazla uygulamalı etkinlikler yapılmasını, materyal olarak ise görselliğin daha fazla ön planda olduğu materyaller kullanılmasını istedikleri ortaya çıkmıştır. Değerlendirme süreci ile ilgili olarak ise öğrenciler sınavda daha çok mantık ve bilgi kullanımı sağlayacak sorulması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Ayvacı, H. Ş., ve Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmenlerinin ders sürecinde ve yazılı sınavlarda sordukları soruların bilişsel seviyelerinin karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 441-455.
  • Ayvacı, H. Ş., ve Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25. Brandwein, P. F. (1955). The gifted student as future scientist. New York.
  • Brualdi, Army C. (1998). Clasroom Questions. Practical Assessment, Research & Evaluation, 6(6), http://pareonline.net/getun.asp?v=6&n=6. , Cooper, C. R., Baum, S. M. and Neu, T. W. (2004). Developing scientific talent in students with special needs: An alternative model for identification, curriculum, and assessment. Prufrock Journal, 15(4), 162-169.
  • Cross, T. L. and Coleman, L. J. (1992). Gifted High School Students' Advice to Science Teachers. Gifted Child Today (GCT), 15(5), 25-26.
  • Davis, G. A., and Colangelo, N. (Eds.). (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon.
  • Diezmann, C. M. and Watters, J. J. (2000). Challenging the young gifted child in science and mathematics: An enrichment strategy. Talent Ed, 18(1), 2-8.
  • Eş, H. (2005). Liselere giriş sınavları fen bilgisi soruları ile ilköğretim fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hacker, R. G. and Rowe, M. J. (1993). A Study of the Effects of an Organization Change from Streamlined to Mixed-ability Classes upon Science Classroom Instruction. Journal of Research in Science Teaching, 30 (3), 223-31.
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking. USA: Viacom Company.
  • Johnson, D. T., Boyce, L. N., and VanTassel-Baska, J. (1995). Science curriculum review: Evaluating materials for high-ability learners. Gifted Child Quarterly, 39(1), 36-42.
  • Joyce, B. A., and Farenga, S. J. (1999). Informal science experience, attitudes, future interest in science, and gender of high‐ability students: An exploratory study. School Science and Mathematics, 99(8), 431-437.
  • Karnes, F., and Bean, S. (2014). Methods and materials for teaching the gifted. Sourcebooks, Inc..
  • Keser, F. F. ve Kalender, S. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 95-105.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A. ve Yaman, S. (2002). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirmesi. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 38-46.
  • Köksal, M. S. ve Sormunen, K. (2009). Advanced science students’ understanding on nature of science in Turkey. Esera 2009 Conference, 31 August‐ 4 September, İstanbul, Turkey.
  • Lin, H.G. (2008). Impact of Gifted Program from Math and Science Talent Students’ Perspectives. In: Paper presented at the 10th Asia-Pacific Conference on Giftedness in Singapore, July. 2008. p. 14-18.
  • Maykut, P. and Morehouse, R. (2005) . Beginning qualitative reserach. London: The Palmer Press.
  • Melber, L. M. (2003). Partnerships in science learning: Museum outreach and elementary gifted education. Gifted Child Quarterly, 47(4), 251-258.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (2. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B. Demir.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Robinson, A., Shore, B.M and Enersen, D.L. (2014). Üstün Zekalılar Eğitiminde En İyi Uygulamalar: Kanıt Temelli Bir Kılavuz ( Çeviri Editörleri: Ü. Ogurlu, F.Kaya) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • chools, D. (1986). Gifted Education Handbook. Chesterton. Indiana.
  • Sternberg, R. J. (1982). Teaching scientific thinking to gifted children. Roeper Review, 4(4), 4-6.
  • Watters, J. J., and Diezmann, C. M. (1998). “This is nothing like school”: Discourse and the social environment as key components in learning science. Early Child Development and Care, 140(1), 73-84.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • VanTassel-Baska, J. (1998a). Planning Science Programs for High Ability Learners. ERIC Digest E546.
  • VanTassel-Baska, J., Bass, G., Ries, R., Poland, D., and Avery, L. D. (1998b). A national study of science curriculum effectiveness with high ability students. Gifted Child Quarterly, 42(4), 200-211.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Münevver Subaşı 0000-0001-6777-6995

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2020
Kabul Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Subaşı, M. (2020). ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN FEN BİLİMLERİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ: HATAY BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖRNEĞİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 67-81. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.745381