Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ (COVİD-19) SÜRECİNDEKİ UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA İLİŞKİN LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Sayı: 41, 134 - 158, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142

Öz

Bu çalışmanın amacı covid-19 sürecinde uygulanan uzaktan eğitim uygulamalarının lisansüstü öğrencilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırma bir durum çalışmasıdır. Çalışmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’ne bağlı lisansüstü öğrenimine devam eden gönüllü 14 öğrenciden öğrenci günlükleri yoluyla ve bu 14 öğrencinin içinden 7 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak veriler toplanmıştır. İçerik analizi ve betimsel analiz kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda lisansüstü öğrencilerin uzaktan eğitim uygulamalarının verimini arttırdığını düşündükleri faktörler derslere fiziksel hazırlığın ortadan kalkması, ders kayıtlarının ve materyallerinin ulaşılabilir olması, öğretim elemanları ile iletişimin hızlanması, öğretim elemanlarının destekleyici tavır ve yeterlikleri, üniversitenin uzaktan eğitim uygulamalarına hızlı adapte oluşu, öğrencilerin nitelikleri, zaman-para-emek açısından ekonomik oluşu, ödevlerin öğrencileri derse hazırlaması/dersten kopmayı önlemesi, öğretimsel görevlere verilen geribildirimler, kaynaklara erişim kolaylığı sağlaması, online eğitimlere katılım fırsatı olarak ifade edilmiştir. Uzaktan eğitim süreci üzerinde olumsuz etki oluşturan faktörler ise derslerin bir günde yoğunlaşması, artan ödev yükü, aile üyelerinin gürültüsü/dışarıdan gelen uyaranlar, öğretimsel görevlerin yeterli açıklanmaması, teknolojiye aşırı maruz kalma, pandemi kaynaklı sorunlar, öğrenci nitelikleri, internet kaynaklı sıkıntılar, sistemsel-teknolojik sorunlar, yöntem ve tekniklerde tekdüzelik, sınıf mevcutlarının fazlalığı, ders içeriklerinin öğrenciler tarafından sunulması (kötü sunumlar) olarak belirtilmiştir. Uzaktan eğitimde yaşanan bu sorunları ifade eden çalışmalara alanyazında da rastlanmaktadır.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M. ve Yıldız, M. (2020). Covıd-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1),1-9.
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (nitel bir araştırma). Journal of Sport and Recreation Researches, 2(11),1-13.
  • Arbour, M., Kaspar, R. W. ve Teall, A. M. (2015). Strategies to promote cultural competence in distance education. Journal of Transcultural Nursing, 26(4), 436–440.
  • Asadı N., Khodabandeh, F. ve Yekta, R.R. (2019). Comparing and contrasing the interactional performance of teachers and students in traditional and virtual classrooms of advanced writing course in distance education university. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(4),135-148.
  • Ballıel Ünal, B. (2017). Web tabanlı uzaktan eğitimin fen bilimleri konularında öğrenci başarısına etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9),481-490.
  • Başar, M., Arslan S., Günsel, E., Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Bayram, M., Peker, A.T., Aka, S.T. ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. AUAd, 3(2), 85-124.
  • Cabı, E. (2018). Uzaktan eğitim ile bilgisayar okuryazarlığı öğretimi: Eğitmen deneyimleri. Başkent Unıversıty Journal Of Educatıon, 5(1), 61-68.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(2), 11-53.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Devran, Y. ve Elitaş, T. (2016). Uzaktan eğitim: Fırsatlar ve tehditler. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8(27),31-40.
  • Ekiz, T., Ilıman, E. ve Dönmez, E. (2020). Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile covıd-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1), 139-154.
  • Elcil, Ş. ve Sözen Şahiner, D. (2013). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2),525-537.
  • Hotar, N., Omay, R.E., Bayrak, S., Kuruüzüm, Z. ve Ünal, B. (2020). Pandeminin toplumsal yansımaları. İzmir İktisat Dergisi, 35(2), 211-220.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 536-550.
  • Kaçan, A. ve Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6 (1), 1-21.
  • Kahraman, M.E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Karakuş, İ. ve Yanpar Yelken, T. (2020). Uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin sosyal bulunuşluk ile işlemsel uzaklıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1),186-201.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M.Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Journal of Language and Literature Studies, (19), 220-241.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kocatürk Kapucu, N. ve Uşun, S. (2020). Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(1), 8-27.
  • Koçoğlu, E., Ulu Kalın, Ö., Tekdal, D. ve Yiğen, V. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde türkiye’deki eğitime bakış. International Social Sciences Studies Journal, 6(65), 2956-2966.
  • Kırali, F.N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, (30), 55-83.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covıd-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD, 7(5), 66-77.
  • Pınar, M.A. ve Dönel Akgül, G. (2020). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Journal Of International Social Sciences Academic Researches, 4(1),40-53.
  • Solak, H.İ., Ütebay, G. ve Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. AUAd, 6(1), 41-52.
  • Tesar, M. (2020). Towards a post-covid-19 ‘new normality?’: Physical and social distancing, the move to online and higher education. Policy Futures In Education, 18(5), 556–559.
  • Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2014). Yükseköğretimde uzaktan eğitimin sayısal verilerle değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 9(1),22-40.
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu. (2020). <http://www.unesco.org.tr/home/AnnouncementDetail/1453>
  • Ustati, R. ve Hassan, S. S. S. (2013). Distance learning students' need: evaluating interactions from moore's theory of transactional distance. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(2), 292-304.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S. ve Zhou, M. (2020). 'School’s out, but class’ on', the largest online education in the world today: Taking china’s practical exploration during the covid-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evid Chin Edu, 4(2), 501-519.
  • YÖK (2020a, 18 Mart). Basın Açıklaması. <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx> (2020, Ağustos 6).
  • YÖK (2020b,3 Mayıs) YÖK’ten Üniversitelerdeki Uzaktan Eğitime Yöneklik Bir Değerlendirme. <http://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx > (2020, Ağustos 7).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Salih Zeki Genç 0000-0002-6839-8284

Gizem Engin 0000-0003-2532-8136

Tuğçe Yardım Bu kişi benim 0000-0003-3339-9639

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 26 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Genç, S. Z., Engin, G., & Yardım, T. (2020). PANDEMİ (COVİD-19) SÜRECİNDEKİ UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA İLİŞKİN LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 134-158. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142

Cited By