Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MİLLİ EĞİTİM MÜZİK DERSİNDE TÜRK MÜZİĞİ ENSTRÜMANLARI KULLANIMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 43, 425 - 451, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.835941

Öz

Hayatımızın her döneminde yer alan müzik toplumlara ve bölgelere göre şekillenmektedir. Doğduğumuz andan itibaren hayatımıza giren müzik, eğitim ile birlikte farklı bir yön almaktadır. Aldığımız eğitim ve çevresel faktörler ile birlikte müzikal tercihlerimiz şekillenmeye başlamaktadır. İlkokul ile başlayan genel müzik eğitimimiz lise sonuna kadar devam eder. Sonrasında ise lisans düzeyinde profesyonel müzik eğitimi başlamaktadır. Osmanlı döneminde haremde ve Enderun’da yapılan müzik eğitimi Cumhuriyetin ilanı ile Musiki Muallim Mektebi ile devam etmiş ve açılan yeni kurumlar ile günümüzde de devam etmektedir. Özellikle Türk müziği konservatuvarı mezunu öğrencilerin müzik öğretmeni olması ile birlikte, derslerde Türk müziği enstrümanlarının çalınma oranında artış görülmeye başlanmıştır.
Çalışmamızda, ilkokuldan başlayıp lise son sınıfına kadar verilen müzik derslerinde ki Türk müziği enstrümanlarının kullanılabilirliğinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada veri toplamak için anket formu hazırlanmış ve ulaşılabilen müzik öğretmenlerine uygulanmıştır ve veriler elde edilerek yorumlanmıştır. Çalışmanın alana katkı sağlayacağı ve Milli Eğitim’de müzik derslerinde Türk müziği enstrümanı kullanımına yönelik algıyı artıracağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Apaydın, Ö. (2018), İmam-Hatip Liselerinde Okutulan Dinî Mûsikî Dersinin Nicelik ve Nitelik Bakımından İncelenmesi, Journal of Education in Muslim Societies and Communities. 1, 219–256.
  • Baydar, E.K. (2011), 19. Yüzyıl Osmanlı Padişahlarının Müzik Politikalarından Kesitler, Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, Cilt/Volume IV Sayı/Number 1 Nisan/April
  • Çölok, A.A. (2005), Ses, Nefes, Konuşma Ve Beden İlişkisi, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek lisans Tezi, Ankara
  • Duman, R. (2008), Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi, ÇTTAD,VII/16-17, (2008/Bahar-Güz), s.s.259-272
  • Ekiz, D. (2003), Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Gürzap, C. (1999), Konuşan İnsan. Ed. Ebru Salmaner, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • İslamoğlu A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayınları, İstanbul
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara
  • Küçümen, F.C. (2018), 19. Yüzyıl Osmanlı Sarayında Batı Müziği Formlarında Eser Yazan Kadın Besteciler, Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi Yıl:1, Sayı:1, Aralık, s.44-50
  • Özdek, A. (2012), Ulusal Müzik Eğitiminde Halk Müziğinin Yeri: Türkiye-Azerbaycan Örneği, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Tamamlanmış Doktora Tezi.
  • Saygun, A.A. (1987), Atatürk ve Musiki, O2nunla Birlikte, O’ndan Sonra, Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları, Ankara
  • Tanrıkorur, C. (2003), Osmanlı Dönemi Türk Musikisi, Dergah Yayınları, İstanbul
  • Tanrıöver, U.A., Tanrıöver, G.B. (2015), Genel, Özengen Ve Mesleki Müzik Eğitimi Süreci İçinde Verilen Keman Eğitiminde Karşılaşılabilecek Olası Güçlükler, The Journal of Academic Social Science Studies, Winter III: (32), p. 555-567
  • Tarman, S. (2013), Doğumunun 130. Yılında Atatürk ve Müzik, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara
  • Türkmen, E.F. (2012), Müzik Yazıları, Kocatepe Akademi Yayınları, Afyonkarahisar
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitiminde Kavramlar- İlkeler-Yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayın Evi.
  • Uçan, A. (1997), Müzik Eğitimi, Kavramlar- İlkeler-Yaklaşımlar, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara
  • Umuzdaş, S., Levent, A. (2012), Müzik Öğretmenlerinin İlköğretim Müzik Dersi İşleyişine Yönelik Görüşleri, YYÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012, Cilt:IX , Sayı:I, 56‐73
  • Müzik Dersi Öğretim Programı, (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2018, Ankarahttps://mufredat.meb.gov.tr/ ProgramDetay.aspx?PID=357 (Erişim T. 23.11.2020)
  • Müzik Dersi Öğretim Programı, 9,10,11 ve 12. Sınıflar için), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2018https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=359, (Erişim T. 24.11.2020)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağhan Adar 0000-0002-6096-9054

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2020
Kabul Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Adar, Ç. (2021). MİLLİ EĞİTİM MÜZİK DERSİNDE TÜRK MÜZİĞİ ENSTRÜMANLARI KULLANIMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 425-451. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.835941