Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİLSEL YETERLİLİK ÖLÇÜTÜNE GÖRE ALMANCA YAZMADA HATA ANALİZİ

Yıl 2021, Sayı: 43, 235 - 253, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.871762

Öz

Bu çalışmanın amacı, Almanca öğretmeni adaylarının Almanca yazma konusunda yaptıkları hataların incelenmesi ve bunların hangi hata konuları altında yer aldıklarının belirlenmesidir. Bu amaç kapsamında, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde okuyan ve Almanca öğretmenliği eğitimi alan 20 Almanca öğretmeni adayına üç tane yazma görevi verilmiş ve üretilen yazılı metinler incelenmiştir. Çalışmada, yazma görevlerine verilen yazılı yanıtlar içerik analizi yöntemi ile önceden belirlenmiş olan hata kategorilerine göre incelenmiştir. Bu kategoriler, Almanca Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeğinde yer alan dilsel yeterlilik ölçütü göstergeleri esas alınarak oluşturulmuştur. Hatalar, söz dizimi, biçim bilim, yazım hataları, noktalama hataları ve söz dağarcığı başlıkları altında incelenmiş ve tablolar halinde sunulmuştur. Elde edilen bulgular göstermektedir ki, yapılan hataların %43,8 oranında biçim bilim, %22,1 oranında söz dizimi ve %15,4 oranında yazım hataları kategorileri altında yapılmaktadır. Biçim bilim alanında en çok fiiller ile ilgili hatalar yapılmakta, söz dizimi kategorisinde ise basit cümlede sıralama hatalarına daha sık rastlanılmaktadır. Elde edilen bu bulgular ışığında, Almanca öğretmeni adaylarına cümle kuruluşu ve fiiller ile ilgili konularda destekleyici eğitimin verilmesi önerilmektedir. Bilinen diller arasında yapılan yanlış aktarımların önüne geçmek için ise, karşılaştırmalı olarak Almanca, Türkçe ve birinci yabancı dil olan İngilizce arasındaki söz dizimi ve cümle kuruluşu arasındaki benzerlik ve farklılıklara değinilmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Boncuk, A. (2020). 2023 Vizyon belgesinde öğretmenlik mesleğine ilişkin politikaları öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anatolian Turk Educational Journal, 2(1), 55-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Geliştirilmiş 15. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. & Topçuoğlu Ü. (2019). Öyküleyici metin türünde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir uygulama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 190-204.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 165-176.
  • Çevik, S. (2015). Almanca hazırlık öğrencilerinin yazılı anlatım yanlışlarının çözümlenmesi. Yayınlamamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, T. (2013). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Demirkan, C. (2008). Yabancı dil öğreniminin bireylerin sosyal yaşamına etkisi: Isparta’da öğretmenlik üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Epçeli, N. (2011). Analyse und Bewertung von Grammatikfehlern im Studienvorbereitenden Deutschunterricht an der Trakya Universität. Unveröffentlichte Dissertation, Trakya Universität, Institut für Sozialwssenschaften.
  • Erdoğan, E. (2011). Eine fehleranalytische Untersuchung bei den DaF-Studentinnen der Vorbereitungsklasse. Unveröffentlichte Magisterarbeit, Universität Selçuk, Institut für Erziehungswissenschaften.
  • Gedik, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Farsça öğrenen Türk öğrencilerin yazılı anlatımlarının hata çözümlemesi yöntemine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goethe Zertifikat. (2015). Goethe Zertifikat Modellsatz B1. Schreiben. https://bfu.goethe.de/b1_mod/schreiben.php. Erişim tarihi: 01.12.2020.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 654-700.
  • Karapınar, M. (2016). İlköğretim son sınıf öğrencilerinin ana dili kavramına ve dört temel dil becerilerine yönelik metaforik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç, D. (2019). Öğretmen adaylarının kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırmızı, B. (2016). Almanca bölümü öğrencilerinin Almanca yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Language and Literature, 2(4), 90-100.
  • Oflaz & Bolat (2012). Almanca öğreniminde ana dili ve İngilizce kaynaklı girişim hataları. Turkish Studies, 7(1), 1635 – 1651.
  • Özkayran, A. (2019). Yükseköğretim öğrencilerinin İngilizce yazma etkinliklerinde yaptıkları hataların analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Recepoğlu, S. & Recepoğlu, E. (2019). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 779-814.
  • Sarıer, Y. (2020). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 294-306.
  • Taş, İ. D. (2020). Çeşitli ülkelerde öğretmen değerlendirme. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 311-332.
  • Tiryaki ve Demir (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerisine Yönelik Metaforik Algıları/Turkish Teacher Candidates’ Metaphorical Perceptions Related to Writing Skills. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 18-27.
  • Uçar, M. M. (2020). A1 düzeyindeki Almanca öğrencilerinin yazılı ürünleri üzerine bir hata analizi. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 2(1), 89 – 101.
  • Uyar, Y. (2016). Yazma becerisini geliştirmeye yönelik araştırmalar: Son çeyrek asrın değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2273-2294.
  • Yapucuoğlu, M. D. & Gündoğdu, K. (2020). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine İlişkin Program Değişikliklerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 33-52.
Yıl 2021, Sayı: 43, 235 - 253, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.871762

Öz

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Boncuk, A. (2020). 2023 Vizyon belgesinde öğretmenlik mesleğine ilişkin politikaları öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anatolian Turk Educational Journal, 2(1), 55-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Geliştirilmiş 15. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. & Topçuoğlu Ü. (2019). Öyküleyici metin türünde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir uygulama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 190-204.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 165-176.
  • Çevik, S. (2015). Almanca hazırlık öğrencilerinin yazılı anlatım yanlışlarının çözümlenmesi. Yayınlamamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, T. (2013). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Demirkan, C. (2008). Yabancı dil öğreniminin bireylerin sosyal yaşamına etkisi: Isparta’da öğretmenlik üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Epçeli, N. (2011). Analyse und Bewertung von Grammatikfehlern im Studienvorbereitenden Deutschunterricht an der Trakya Universität. Unveröffentlichte Dissertation, Trakya Universität, Institut für Sozialwssenschaften.
  • Erdoğan, E. (2011). Eine fehleranalytische Untersuchung bei den DaF-Studentinnen der Vorbereitungsklasse. Unveröffentlichte Magisterarbeit, Universität Selçuk, Institut für Erziehungswissenschaften.
  • Gedik, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Farsça öğrenen Türk öğrencilerin yazılı anlatımlarının hata çözümlemesi yöntemine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goethe Zertifikat. (2015). Goethe Zertifikat Modellsatz B1. Schreiben. https://bfu.goethe.de/b1_mod/schreiben.php. Erişim tarihi: 01.12.2020.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 654-700.
  • Karapınar, M. (2016). İlköğretim son sınıf öğrencilerinin ana dili kavramına ve dört temel dil becerilerine yönelik metaforik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç, D. (2019). Öğretmen adaylarının kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırmızı, B. (2016). Almanca bölümü öğrencilerinin Almanca yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Language and Literature, 2(4), 90-100.
  • Oflaz & Bolat (2012). Almanca öğreniminde ana dili ve İngilizce kaynaklı girişim hataları. Turkish Studies, 7(1), 1635 – 1651.
  • Özkayran, A. (2019). Yükseköğretim öğrencilerinin İngilizce yazma etkinliklerinde yaptıkları hataların analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Recepoğlu, S. & Recepoğlu, E. (2019). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 779-814.
  • Sarıer, Y. (2020). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 294-306.
  • Taş, İ. D. (2020). Çeşitli ülkelerde öğretmen değerlendirme. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 311-332.
  • Tiryaki ve Demir (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerisine Yönelik Metaforik Algıları/Turkish Teacher Candidates’ Metaphorical Perceptions Related to Writing Skills. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 18-27.
  • Uçar, M. M. (2020). A1 düzeyindeki Almanca öğrencilerinin yazılı ürünleri üzerine bir hata analizi. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 2(1), 89 – 101.
  • Uyar, Y. (2016). Yazma becerisini geliştirmeye yönelik araştırmalar: Son çeyrek asrın değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2273-2294.
  • Yapucuoğlu, M. D. & Gündoğdu, K. (2020). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine İlişkin Program Değişikliklerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 33-52.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Deregözü 0000-0002-8371-8047

Bilal Üstün 0000-0002-9490-3109

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2021
Kabul Tarihi 6 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Deregözü, A., & Üstün, B. (2021). DİLSEL YETERLİLİK ÖLÇÜTÜNE GÖRE ALMANCA YAZMADA HATA ANALİZİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 235-253. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.871762