Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri

Yıl 2022, Sayı: 46, 62 - 70, 15.09.2022
https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.809078

Öz

Bu araştırmada, 4. sınıf ilkokul öğrencilerinin (9–10 yaş) cinsiyet, okul spor takımına katılma, lisanslı
spor yapma ve aile gelir seviyesi değişkenlerine göre fiziksel aktivite ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri incelenmiştir. Ayrıca, fiziksel aktivite ve problem çözmeye
yönelik yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı
düşünme becerilerinin fiziksel aktivite becerilerini yordama düzeyi incelenmiştir. Gümüşhane ili
merkez ilkokullarında öğrenim gören, 95 kız ve 88 erkek, toplam 183 ilköğretim öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemleri arasında yer alan ilişkisel tarama yöntemi, hâkim araştırma yöntemidir. Araştırmada, “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme
Beceri Ölçeği” ve “Çocuklar için Fiziksel Aktivite Anketi” kullanılarak veriler elde edilmiştir. Veri
analizinde, öğrencilerin demografik verilerini çözümlemek amacıyla frekans ve yüzde, değişkenler bağlamında ölçeklerin alt boyutları arasında olası anlamlı farklılıkları tespit etmek amacıyla
Multivariate Analysis of Variance (MANOVA); alt boyutlar arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
Pearson Kolerasyon Çarpımı testi ve öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme
becerilerinin fiziksel aktivite düzeylerini tahmin etme derecesini belirlemek için Çoklu Doğrusal
Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, fiziksel aktivite ve değerlendirme arasında
pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, değerlendirmenin fiziksel aktivitenin önemli
bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet, okul spor takımlarına katılma,
lisanslı spor yapma ve aile gelir düzeyi değişkenleri açısından fiziksel aktivite ve problem çözmeye
yönelik yansıtıcı düşünme becerileri arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. İlkokul öğrencilerinde değerlendirme davranışının fiziksel aktivite düzeyi üzerinde etkili olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Alma, B. (2004). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. (çev. F. Oğuzkan), Milli Eğitim Yayınevi, 26.
  • Ardahan, F., & Lapa, T. Y. (2011). Açık alan rekreasyonu: bisiklet kullanıcıları ve yürüyüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327–1341.
  • Aydın, M., & Çelik, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 169–131.
  • Bandura, A. (2004). Health promotion by social cognitive means. Health Education and Behavior, 31(2), 143–164. [CrossRef]
  • Barut, Y., & Yılmaz, M. (2000). Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne ve Eğitim Fakültesine Devam Eden Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası 1. Spor Bilimleri Kongresi. 11-13 Mayıs, Ankara.
  • Baş, G., & Kıvılcım, Z. S. (2013). Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik düşünme becerileri ile matematik ve geometri derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1–17.
  • Baumann, S. (1994). Uygulamalı Spor Psikolojisi. (çev.C. İkizler & A. Ö. Özcan), Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Bayrakçı, T. V. (2012). Yetişkinlerde Fiziksel Aktivite. T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • Bigge, M. L., & Shermis, S. S. (1999). Learning Theories for Teachers Addison Wesley Longman.
  • Bilgiç, C. (2017). İlköğretim Öğrencilerin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerileri ve Sosyal Bilgiler Dersi Akademik Başarıları. (Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Dil Dergisi, 126, 19–28
  • Çubukçu, Z. (2011). Düşünme becerileri. İçinde (ed. S. B. Filiz), Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, 279-334.
  • D’Zurilla, T. J., & Nezu, M. (1990). Development and preliminary evaluation of the social problem-solving ınventory: Psychological assessment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2), 156–163.
  • Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Motivation scale for participation in physical activity (msppa): A study of validity and reliability. [Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (Fakmö): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması]. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479–2492.
  • Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ. (2019). Fiziksel aktiviteye katilim motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 23–34.
  • Demirel, M., Derman, I., & Karagedik, E. (2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 197, 2086–2096. [CrossRef]
  • Doğanay, A. (2007). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. İçinde (ed. A. Doğanay), Öğretim İlke ve Yöntemleri Pegem Akademi Yayıncılık, 279–331.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343–360.
  • Dyson, B. P. (1995). Students voices in two alternative elementary physical education programs. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 394–407. [CrossRef]
  • Ersözlü, Z., & Kazu, H. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141–159.
  • Güneş, K., & Aybek, B. (2018). Bilim sanat merkezi öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 4(24), 5031–5042.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Elif Aydın

Bijen Filiz

Mehmet Durnalı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2021
Kabul Tarihi 12 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Aydın, E., Filiz, B., & Durnalı, M. (2022). İlkokul Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 62-70. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.809078