BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 17 Sayı: 2, 0 - , 03.01.2014

Öz

Conjoint analysis is a statistical technique used in market research to determine how people value different features that make up an individual product or service. This study investigates to determine residental preferences of the healthcare workers. Then, 393 healthcare working in Erzincan were presented the 16 selection card created from the Orhogonal array. Additionally, they are requested to give the sequence numbers to the selection cards according to the residental preferences. Moreover, the most valued variables in their residental preferences and the most ideal type of residental are tried to determine by analysing the obtained data.According to the results of the conjoint analysis, the most important variable in the resindental preferences of the participants is the floor variable. Furthermore, the most preferred resindental type is determined as the resindental having 150-180 m2 surface, central heating system, car park, and play ground, being also in city centre, inside a site, and on the third floor

Kaynakça

  • Aslan, H. (2006). Sağlık Sigortaları Sektöründe Hizmetlerin Satın Alımında Konjoint Analiz Yaklaşımı (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Şen, H. ve Çemrek, F. (2004). “Konjoint Analizi ve Özel Dersane Tercihine Yönelik Bir Uygulama”. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 105-119.
  • Danaher, P.J. (1997). “Using Conjoint Analysis to Determine the Relative Importance of Service Attributes Measured in Customer Satisfaction Surveys”. Journal of Retailing, 73(2), 235-260.
  • Dikici, T. (2006). Konjoint Analizi ve Tüketicilerin Cep Telefonu Tercihinin Belir- lenmesi İle İlgili Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pazarlıoğlu, V. (2007). “Türkiye’de Konut Tercihi: Deneysel Bir Analiz”. EKEV Aka- demi Dergisi, Sayı:33, Ankara.
  • Tosun, K. E. ve Fırat, Z. (2012). “Kentsel Mekanlardaki Değişimler ve Kişilerin Ko- nut Tercileri”. Bussiness and Economics Research Journal, 3(1), 173-195.
  • Tekeli, İ. (1998). “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Kentsel Gelişme ve Kent Plan- laması”. 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. (Ed. Yıldız Sey). İstanbul: Türkiye İş Ban- kası- Türkiye Ekonomi ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayını, 1-24.
  • Tosun, K. E. (2007). Küreselleşme Sürecinde Mekânsal, Sosyal ve Kültürel Değişim: Bursa Örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, C. (2006). Tüketicinin Otomobil Tercihinin Konjoint Analizi İle Belirlen- mesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, H. ve Kaygısız, Z.(2004). “Konjoint Analizi ve Ulaşım Sektör Pazarı Üzerine Bir Çalışma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:1, 139-148.
  • Filiz, Z. ve Şengöz, M. (2010). “Kasko Sigortası Tercihinin Konjoint Analizi İle İn- celenmesi”. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, 107- 121.
  • Yalnız, A. ve Bilen, L. (1997). “Kasko Sigortalarında Konjoint Analizi ile Tüketici Tercihi”. Hazine Dergis
  • Saraçlı, S. ve Şıklar, E. (2005). “Bireysel Emeklilik Şirketlerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörlerin Konjoint Analizi ile İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), Eskişehir.
  • Tatlıdil, H. (1995). Konjoint Analizi Ders Notları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İs- tatistik Bölümü.
  • Sönmez, H. (2001). Konjoint Analizi Tekniğinin Pazarlama Araştırmalarında Kulla- nım Olanakları ve Bir Uygulama (Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, H. (2006). “Müşteri Tercihleri için Konjoint Analizi Uygulaması: Ev Bilgi- sayarı Nasıl Seçilir”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, 185-196.
  • Hair, J. F, Anderson, E.R., Tathem, L. R and Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis With Readings. New Jersey, USA: Prencetice Hall Inc.
  • Soykan, Y. (2009). “Endüstriyel Satın Alma Kararlarında Konjoint Analizi ve Bir Uy- gulama”. Akademik Bakış, Sayı:16, Celalabat, Kırgızistan: İktisat ve Girişimcilik Üni- versitesi.
  • ftp://tip.mersin.edu.tr/pub/biostat/kongre/bildiriler/st09.pdf, 15/05/2013

Konjoint Analizi İle Sağlık Çalışanlarının Konut Tercihlerinin Belirlenmesi / The Determination of Residental Preferences of Healthcare Workers Through Conjoint Analysis

Yıl 2013, Cilt: 17 Sayı: 2, 0 - , 03.01.2014

Öz

Öz: Konjoint analizi, insanların belirli bir ürün ya da hizmeti oluşturan farklı özelliklere
ne kadar değer verdiğini belirlemek için pazar araştırmalarında kullanılan istatistiksel
bir tekniktir. Bu çalışmada, sağlık çalışanlarının konut tercihlerini belirlemeye yönelik
bir araştırma yapılmıştır. Ortogonal düzen yardımıyla 16 seçim kartı oluşturulmuş ve bu
kartlar Erzincan’da görev yapan 393 sağlık çalışanına sunulmuştur. Erzincan’da görev
yapan sağlık çalışanlarından, konutların özelliklerine göre oluşturulan seçim kartlarına
sıra numarası vermeleri istenmiştir. Elde edilen veriler analiz edilerek sağlık çalışanlarının,
konut tercihinde en çok önem verdikleri değişken ve en ideal konut tipi belirlenmeye
çalışılmıştır.
Konjoint analizi sonuçlarına göre konut tercihlerinde en çok önem verilen değişken,
konutun bulunduğu kat değişkenidir. En çok tercih edilen konut tipi ise yüzölçümü 150-
180 metrekare, şehir merkezinde, bulunduğu kat 3.kat, merkezi ısınma sistemli, otoparkı
olan, site içerisinde yer alan ve oyun parkı olan bir konut olarak belirlenmiştir.


Abstract: Conjoint analysis is a statistical technique used in market research to
determine how people value different features that make up an individual product or
service. This study investigates to determine residental preferences of the healthcare
workers. Then, 393 healthcare working in Erzincan were presented the 16 selection card
created from the Orhogonal array. Additionally, they are requested to give the sequence
numbers to the selection cards according to the residental preferences. Moreover, the
most valued variables in their residental preferences and the most ideal type of residental
are tried to determine by analysing the obtained data.
According to the results of the conjoint analysis, the most important variable in the
resindental preferences of the participants is the floor variable. Furthermore, the most
preferred resindental type is determined as the resindental having 150-180 m2 surface,
central heating system, car park, and play ground, being also in city centre, inside a site,
and on the third floor.


Anahtar Kelimeler: Konjoint Analizi, Konut Tercihi, Fayda Skorları


Keywords: Conjoint Analysis, Housing Choice, Utility Scores


Kaynakça

  • Aslan, H. (2006). Sağlık Sigortaları Sektöründe Hizmetlerin Satın Alımında Konjoint Analiz Yaklaşımı (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Şen, H. ve Çemrek, F. (2004). “Konjoint Analizi ve Özel Dersane Tercihine Yönelik Bir Uygulama”. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 105-119.
  • Danaher, P.J. (1997). “Using Conjoint Analysis to Determine the Relative Importance of Service Attributes Measured in Customer Satisfaction Surveys”. Journal of Retailing, 73(2), 235-260.
  • Dikici, T. (2006). Konjoint Analizi ve Tüketicilerin Cep Telefonu Tercihinin Belir- lenmesi İle İlgili Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pazarlıoğlu, V. (2007). “Türkiye’de Konut Tercihi: Deneysel Bir Analiz”. EKEV Aka- demi Dergisi, Sayı:33, Ankara.
  • Tosun, K. E. ve Fırat, Z. (2012). “Kentsel Mekanlardaki Değişimler ve Kişilerin Ko- nut Tercileri”. Bussiness and Economics Research Journal, 3(1), 173-195.
  • Tekeli, İ. (1998). “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Kentsel Gelişme ve Kent Plan- laması”. 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. (Ed. Yıldız Sey). İstanbul: Türkiye İş Ban- kası- Türkiye Ekonomi ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayını, 1-24.
  • Tosun, K. E. (2007). Küreselleşme Sürecinde Mekânsal, Sosyal ve Kültürel Değişim: Bursa Örneği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, C. (2006). Tüketicinin Otomobil Tercihinin Konjoint Analizi İle Belirlen- mesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, H. ve Kaygısız, Z.(2004). “Konjoint Analizi ve Ulaşım Sektör Pazarı Üzerine Bir Çalışma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:1, 139-148.
  • Filiz, Z. ve Şengöz, M. (2010). “Kasko Sigortası Tercihinin Konjoint Analizi İle İn- celenmesi”. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, 107- 121.
  • Yalnız, A. ve Bilen, L. (1997). “Kasko Sigortalarında Konjoint Analizi ile Tüketici Tercihi”. Hazine Dergis
  • Saraçlı, S. ve Şıklar, E. (2005). “Bireysel Emeklilik Şirketlerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörlerin Konjoint Analizi ile İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), Eskişehir.
  • Tatlıdil, H. (1995). Konjoint Analizi Ders Notları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İs- tatistik Bölümü.
  • Sönmez, H. (2001). Konjoint Analizi Tekniğinin Pazarlama Araştırmalarında Kulla- nım Olanakları ve Bir Uygulama (Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, H. (2006). “Müşteri Tercihleri için Konjoint Analizi Uygulaması: Ev Bilgi- sayarı Nasıl Seçilir”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, 185-196.
  • Hair, J. F, Anderson, E.R., Tathem, L. R and Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis With Readings. New Jersey, USA: Prencetice Hall Inc.
  • Soykan, Y. (2009). “Endüstriyel Satın Alma Kararlarında Konjoint Analizi ve Bir Uy- gulama”. Akademik Bakış, Sayı:16, Celalabat, Kırgızistan: İktisat ve Girişimcilik Üni- versitesi.
  • ftp://tip.mersin.edu.tr/pub/biostat/kongre/bildiriler/st09.pdf, 15/05/2013
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selahattin Yavuz Bu kişi benim

Fatih Çemrek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, S., & Çemrek, F. (2014). Konjoint Analizi İle Sağlık Çalışanlarının Konut Tercihlerinin Belirlenmesi / The Determination of Residental Preferences of Healthcare Workers Through Conjoint Analysis. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.