BibTex RIS Kaynak Göster

AHMET MİTHAT EFENDİ VE “HİKMET-İ CEDİDE”

Yıl 2010, Sayı: 44, 65 - 80, 12.01.2011

Öz

Bu yazıda, Ahmet Mithat Efendi’nin “yeni
hikmet”e bakışı ele alınmaktadır. Ahmet Mithat
Efendi, “velud” bir yazardır. O, hem gazete
yayınlar, hem gazetede yazı yazar. Ayrıca
üniversitede (Darulfünun) felsefe dersleri verir.
Ahmet Mithat Efendi, yeni felsefeyi,
Schopenhauer üzerinden ele alır. Konuyla ilgili
yazısını, önce gazete yayımlamış, daha sonra kitap
olarak bastırmıştır. Bu anlamda o, ilk defa Türk
fikir hayatında Batının felsefe problemleri
üzerinde düşünen kişidir. İslam inanç değerlerine
bağlıdır. Felsefeyi, üç ana dönemde anlamaktadır.
Üçüncü dönem, yeni felsefe dönemidir.

Kaynakça

  • AHMET MİTHAT EFENDİ, “Schopenhauer’in Hikmet-i Cedidesi”, Felsefe Metinleri, Yay.Erdoğan Erbay-Ali Utku, Babil Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ------------, Hüseyin Fellah, İstanbul, 1292, Latin Harfleri yay.haz.Durali Yılmaz, Hasan Fellah, İstanbul, 1981.
  • ------------,“Felsefe ve Felasife”, Dağarcık, İstanbul, 1928, 3.cüz s.80-86, 4.cüz s.121-124
  • ------------,“Hikmet-i Maddiyeye Müdafaa”, Yay.Erdoğan Erbay-Ali Utku, Babil Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ------------,Menfa/Sürgün Hatıraları, Yay.Handan İnci, Arma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • _____________,Tarih-i Hikmet, Hukuk Matbaası, Dersaadet, 1330.
  • BENGİ Işın, “Çeviribilimde Bir Hace-i Evvel: Ahmet Mithat Efendi”, Merhaba Ey Muharrir Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar, İstanbul, 2006.
  • ÇİĞDEM Ahmet, Aydınlanma Düşüncesi, İletişim, İstanbul, 2009.
  • HİLAV Selahattin, Schopenhauer’in Felsefesi, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2002.
  • KARAKUŞ Rahmi, Felsefe Serüvenimiz, Seyran, İstanbul, 1995.
  • PARLA Jale, “Rakım Efendi’den Nurullah Bey’e Cemaatçi Osmanlılıktan Cemiyetçi Türk Milliyetçiliğine Ahmet Mithat’ın Romancılığı”, Merhaba Ey Muharrir Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar, İstanbul, 2006.
  • SCHOPENHAUER, Aşkın Metafiziği, Tür.Selahattin Hilav, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ÜLKEN H.Ziya, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, 1966, c.I.
Yıl 2010, Sayı: 44, 65 - 80, 12.01.2011

Öz

Kaynakça

  • AHMET MİTHAT EFENDİ, “Schopenhauer’in Hikmet-i Cedidesi”, Felsefe Metinleri, Yay.Erdoğan Erbay-Ali Utku, Babil Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ------------, Hüseyin Fellah, İstanbul, 1292, Latin Harfleri yay.haz.Durali Yılmaz, Hasan Fellah, İstanbul, 1981.
  • ------------,“Felsefe ve Felasife”, Dağarcık, İstanbul, 1928, 3.cüz s.80-86, 4.cüz s.121-124
  • ------------,“Hikmet-i Maddiyeye Müdafaa”, Yay.Erdoğan Erbay-Ali Utku, Babil Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ------------,Menfa/Sürgün Hatıraları, Yay.Handan İnci, Arma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • _____________,Tarih-i Hikmet, Hukuk Matbaası, Dersaadet, 1330.
  • BENGİ Işın, “Çeviribilimde Bir Hace-i Evvel: Ahmet Mithat Efendi”, Merhaba Ey Muharrir Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar, İstanbul, 2006.
  • ÇİĞDEM Ahmet, Aydınlanma Düşüncesi, İletişim, İstanbul, 2009.
  • HİLAV Selahattin, Schopenhauer’in Felsefesi, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2002.
  • KARAKUŞ Rahmi, Felsefe Serüvenimiz, Seyran, İstanbul, 1995.
  • PARLA Jale, “Rakım Efendi’den Nurullah Bey’e Cemaatçi Osmanlılıktan Cemiyetçi Türk Milliyetçiliğine Ahmet Mithat’ın Romancılığı”, Merhaba Ey Muharrir Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar, İstanbul, 2006.
  • SCHOPENHAUER, Aşkın Metafiziği, Tür.Selahattin Hilav, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2002.
  • ÜLKEN H.Ziya, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, 1966, c.I.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrfan Görkaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Görkaş, İ. (2011). AHMET MİTHAT EFENDİ VE “HİKMET-İ CEDİDE”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(44), 65-80.