Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Multimedia Applicatıons in Turkısh Language and Literature Teaching: Example of The National Literature Period

Yıl 2018, Sayı: 63, 289 - 304, 30.09.2018
https://doi.org/10.14222/Turkiyat4030

Öz

In this study,
the effects of interactive multimedia applications developed for the purpose of
teaching Turkish Literature in the National Literature Period on the attitude
and success of the course were examined. The National Literature Period Turkish
literature is designed to be used for the teaching of Turkish literature on
smart boards, computers and tablets. The courses in the experimental group were
conducted with the use of the prepared instructional software on the smart
board, while the courses in the control group were conducted according to the
current curriculum.



The research process was carried out in three schools
as high-level, middle-level and lower-level pre-test semi-experimental design
with pre-test control group. In the research, it was concluded that Turkish
language and literature course carried out with multimedia applications
significantly increased the attitudes of students towards Turkish literature
and their success in this course at three school levels.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutumlara etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aktaş, Ş. (2009). Edebî metin ve özellikleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (Hüseyin AYAN Özel Sayısı), 39, 187-200. Bilgegil, K. (2004). Edebiyat. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (Cilt 2, ss. 428-436). İstanbul: Dergâh Yayınları. Brooks, D. W (1997). Web-teaching: A guide to designing interactive tcaching for the World Wide Web. New York: Plenum. Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 8. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. Çetin, İ. (2015). Türk dili ve edebiyatı öğretiminin tarihsel gelişimi. İ. Çetin (Ed.), Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri içinde (2. Baskı, ss.1-22). Ankara: Nobel Yayınları. Çetin, O. (2010). Fen ve Teknoloji dersinde “çoklu ortam tasarım modeli”ne göre hazırlanmış web tabanlı öğretim içeriğinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi ile içeriğe yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27. Gülbenk T. (2008). Çoklu ortam gösteriminin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarısına etkisi (oran-orantı örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Güven, G. ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (9),1. Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press. Okay, O. (1994). Edebiyat. TDV İslam Ansiklopedisi (Cilt 10, ss. 395-397). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi. Sevim, O. (2013). Sekizinci sınıf Türkçe dersi kişisel gelişim temasının öğretiminde etkileşimli bilgisayar uygulamalarının etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Schwartz, J. E. and Beichner, R. J. (1999), Essentials of educational technology. Bostan: Allyn and Bacon. Shenton, A. and Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: the use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy, 41 (3), 129-136. Tannenbaum, R. S. (1998). Theoretical foundations of multimedia. New York: Computer Science Press. TDK (2011). Türkçe Sözlük (11. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Veyis, F. ve İskender, M. E. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin akıllı tahta kullanım yeterlikleri üzerine bir inceleme, 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Antalya. Veyis, F., (2015). Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Turkısh Studıes, 10 (11), 1609-1620.

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Çoklu Ortam Uygulamalarının Etkileri: Millî Edebiyat Dönemi Örneği

Yıl 2018, Sayı: 63, 289 - 304, 30.09.2018
https://doi.org/10.14222/Turkiyat4030

Öz

Bu çalışmada, Millî Edebiyat Dönemi Türk Edebiyatı’nın
öğretimi amacıyla geliştirilen etkileşimli çoklu ortam uygulamalarının derse
yönelik tutum ve başarı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Millî Edebiyat
Dönemi Türk Edebiyatı’nın öğretimine yönelik hazırlanan çoklu ortam materyali
akıllı tahta, bilgisayar ve tabletlerde kullanılabilecek şekilde
tasarlanmıştır. Deney grubundaki dersler, hazırlanan öğretim yazılımının akıllı
tahtada kullanımı ile gerçekleştirilirken kontrol grubundaki dersler mevcut
öğretim programına göre gerçekleştirilmiştir.



Araştırma süreci ön test
son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile başarı bakımından
gruplandırılmış üst seviye, orta seviye ve alt seviye olmak üzere üç okulda
yürütülmüştür. Araştırmada, çoklu ortam uygulamaları ile yürütülen Türk dili ve
edebiyatı dersinin, öğrencilerin Türk edebiyatı dersine yönelik tutumlarını ve
bu dersteki başarılarını üç okul seviyesinde de anlamlı düzeyde artırdığı
sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutumlara etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aktaş, Ş. (2009). Edebî metin ve özellikleri. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (Hüseyin AYAN Özel Sayısı), 39, 187-200. Bilgegil, K. (2004). Edebiyat. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (Cilt 2, ss. 428-436). İstanbul: Dergâh Yayınları. Brooks, D. W (1997). Web-teaching: A guide to designing interactive tcaching for the World Wide Web. New York: Plenum. Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 8. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. Çetin, İ. (2015). Türk dili ve edebiyatı öğretiminin tarihsel gelişimi. İ. Çetin (Ed.), Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri içinde (2. Baskı, ss.1-22). Ankara: Nobel Yayınları. Çetin, O. (2010). Fen ve Teknoloji dersinde “çoklu ortam tasarım modeli”ne göre hazırlanmış web tabanlı öğretim içeriğinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi ile içeriğe yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27. Gülbenk T. (2008). Çoklu ortam gösteriminin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarısına etkisi (oran-orantı örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Güven, G. ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (9),1. Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press. Okay, O. (1994). Edebiyat. TDV İslam Ansiklopedisi (Cilt 10, ss. 395-397). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi. Sevim, O. (2013). Sekizinci sınıf Türkçe dersi kişisel gelişim temasının öğretiminde etkileşimli bilgisayar uygulamalarının etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Schwartz, J. E. and Beichner, R. J. (1999), Essentials of educational technology. Bostan: Allyn and Bacon. Shenton, A. and Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: the use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy, 41 (3), 129-136. Tannenbaum, R. S. (1998). Theoretical foundations of multimedia. New York: Computer Science Press. TDK (2011). Türkçe Sözlük (11. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Veyis, F. ve İskender, M. E. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin akıllı tahta kullanım yeterlikleri üzerine bir inceleme, 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Antalya. Veyis, F., (2015). Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Turkısh Studıes, 10 (11), 1609-1620.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Veyis 0000-0002-4874-7643

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Veyis, F. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Çoklu Ortam Uygulamalarının Etkileri: Millî Edebiyat Dönemi Örneği. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(63), 289-304. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4030