Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beşbeşelik / Peş Peşelik (Beşbeşe Romanı Üzerine Bir İnceleme)

Yıl 2020, Sayı: 67, 329 - 352, 31.01.2020
https://doi.org/10.14222/Turkiyat4270

Öz

Türk edebiyatı içinde dikkat çekici bir eser olan “Beşbeşe”; Murathan Mungan, Faruk Ulay, Elif Şafak, Celil Oker ve Pınar Kür tarafından peş peşe yazılmış bir romandır. Beşbeşe’nin ilk yazarı Murathan Mungan, eserin polisiye tarzda olmasını ve başkarakter Zehra’nın annesinin ölümü sonucunda yaşadığı travmanın ileriki yaşlarında da devam etmesini şekillendirmiştir. Ayrıca Mungan romanda seksek oyununu da ön plana çıkarmış ve bu oyun rakamlarla gösterilmiştir. İkinci yazar Faruk Ulay’ın bölümünde ise dikkat çeken husus, ayrıntının çok fazla oluşudur. Üçüncü yazar Elif Şafak tasavvufa bölümünde yer vermiş ve bazı kısımlarda kafiyeli bir yazım uygulamıştır. Bu bölümde kediler de dikkat çekmektedir. Dördüncü yazar Celil Oker’in bölümünde Rıdvan ile Zehra’nın kurguladığı bir roman verilmekte, beşinci bölümde Pınar Kür’ün son yazar olmasından dolayı roman artık çözüme ulaşmaktadır. Fakat yine de belirsizliğin olması romanın sonunda da gizemin devamına sebep olmaktadır. Beşbeşe romanında bazı şekille ilgili unsurlar da dikkat çekmektedir. Bu unsurlar, romanın kapağının mor renkli olması, yaprakların sadece bir sayfasına eserin yazılması ve yaprakların çok ince bir şekilde olmasıdır. Bu unsurlarla romanın ana karakteri Zehra’nın içinde yaşadığı psikolojik travma şekilsel hususlarla desteklenmektedir.

Kaynakça

  • Abdulkerim Kuşeyrî, Tasavvuf İlmine Dair-Kuşeyri Risalesi, (9. Baskı), Haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul 2017. Bozdemir, Bilal Semih, Renklerin Dünyası, Gülmat Matbaası, Ankara, 2014. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, (3. Baskı), Ankara, 2005. Cevdet Kudret, Karagöz, C. I, (2. Baskı), Bilgi Yayınevi, Ankara, 1992. Coşkuner, Süreyya, Renkler ve Kişiliğiniz, Site Ofset Ambalaj Sanayi ve Ltd. Şti, İzmir, 1995. El-Aclûnî, İsmail B. Muhammed, Keşfu’l-Hafâ ve Müzîlü’l-İlbâs ammeştehara mine’l-Ehâdîs alâ Elsineti’n-Nâs, Nşr. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut 1351, II, 29. Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1972. Freud, Sigmund, Rüya Yorumları 1, Öteki Yayınevi, (3. Baskı), Çev. Selçuk Budak, İstanbul, 2016. Köroğlu, Ertuğrul, Psikiyatri El Kitabı, HYB Yayıncılık, Ankara, 2005. Mungan, Murathan vd., Beşbeşe, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2004. Mutlu, İsmail, Günümüzün Meseleleri-Tarikatlar Nasıl Ortaya Çıktı?, Mutlu Yayıncılık, İstanbul, 2000. Sun, Howard&Doraty, Renginizi Tanıyın, Arıtan Yayınevi, Çev. Tuğrul Ökten, Drl. ve Haz. Aydın Arıtan, İstanbul, 1994.

Beşbeşelik / Peş Peşelik (A Research on Beşbeşe Novel)

Yıl 2020, Sayı: 67, 329 - 352, 31.01.2020
https://doi.org/10.14222/Turkiyat4270

Öz

Beşbeşe which is a remarkable work in Turkish literature; is a novel written by Murathan Mungan, Faruk Ulay, Elif Safak, Celil Oker and Pinar Kur consecutively. Murathan Mungan who is the first author of Beşbeşe,shaped the work to be a detective and to continue the trauma of the protagonist Zehra as a result of her mother's death. Mungan also highlighted the hopscotch game in the novel and this game is shown in figures.In the part of Faruk Ulay who is second author of the book remarkable point is having too many details. The third author, Elif Şafak, mentioned about Sufism in her part and applied a rhyming spelling in some parts. In this section, cats also draw attention.In the part of Celil Oker ,the fourth author of the novel ,a novel mounted by Rıdvan and Zehra is given ,ın the fifth part as Pınar Kür is the last author ,novel came to a conclusion. However, the uncertainty still leads to the continuation of the mystery at the end of the novel. Besbese novel also draws attention to some shape-related elements. These elements are the purple color of the novel’s cover , the work is written on only one page of the folios and the folios’ being very thin. With these elements, the psychological trauma that Zehra, the main character of the novel, lives in is supported by formal considerations.

Kaynakça

  • Abdulkerim Kuşeyrî, Tasavvuf İlmine Dair-Kuşeyri Risalesi, (9. Baskı), Haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul 2017. Bozdemir, Bilal Semih, Renklerin Dünyası, Gülmat Matbaası, Ankara, 2014. Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, (3. Baskı), Ankara, 2005. Cevdet Kudret, Karagöz, C. I, (2. Baskı), Bilgi Yayınevi, Ankara, 1992. Coşkuner, Süreyya, Renkler ve Kişiliğiniz, Site Ofset Ambalaj Sanayi ve Ltd. Şti, İzmir, 1995. El-Aclûnî, İsmail B. Muhammed, Keşfu’l-Hafâ ve Müzîlü’l-İlbâs ammeştehara mine’l-Ehâdîs alâ Elsineti’n-Nâs, Nşr. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut 1351, II, 29. Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1972. Freud, Sigmund, Rüya Yorumları 1, Öteki Yayınevi, (3. Baskı), Çev. Selçuk Budak, İstanbul, 2016. Köroğlu, Ertuğrul, Psikiyatri El Kitabı, HYB Yayıncılık, Ankara, 2005. Mungan, Murathan vd., Beşbeşe, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2004. Mutlu, İsmail, Günümüzün Meseleleri-Tarikatlar Nasıl Ortaya Çıktı?, Mutlu Yayıncılık, İstanbul, 2000. Sun, Howard&Doraty, Renginizi Tanıyın, Arıtan Yayınevi, Çev. Tuğrul Ökten, Drl. ve Haz. Aydın Arıtan, İstanbul, 1994.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Karakuş Bu kişi benim 0000-0002-8102-3516

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Karakuş, A. (2020). Beşbeşelik / Peş Peşelik (Beşbeşe Romanı Üzerine Bir İnceleme). Journal of Turkish Research Institute(67), 329-352. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4270