Günümüzde gelişmiş ülkeler başta olmak üzere ekilebilir tarım alanları son
sınırına ulaşmıştır. Bu durum, artan talebi karşılamak için yoğun girdi
kullanımı gerektiren entansif tarımı zorunlu hale getirmektedir. Tarımsal
üretimde entansif tarımın en önemli bileşenleri, kimyasal girdi, kalifiye
işgücü, yüksek kapasiteli üretim materyali ve mekanizasyondur. Türkiye gibi
gelişmekte olan ülkelerde de son yıllarda mekanizasyon düzeyinde önemli
artışlar olmuştur. Çalışma, Erzurum ili
çiftçilerinin traktör markası seçimi ve satın alma davranışlarını etkileyen
faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın materyalini, Erzurum İli
Yakutiye, Aziziye, Palandöken Hasankale, Aşkale ve İspir ilçelerinden tesadüfi örnekleme
ile seçilen 185 çiftçiyle yapılan yüz yüze görüşmede anket yoluyla elde edilen
veriler oluşturmaktadır. Çalışma sonuçlarına
göre işletmelerin ortalama arazi büyüklüğü 175 da iken bu arazilerin % 57’sinde
sulu tarım yapılmaktadır. İşletmelerde ortalama parsel sayısı 8 iken
parsellerin işletmeye uzaklığı 3,2 km olarak tespit edilmiştir. Üreticilerin % 55,1’i traktörlerini sıfır almışlardır. Çiftçilerin
marka seçiminde etkili olan en önemli faktörler sırasıyla yakıt tüketimi,
fiyat, yedek parça ve servis ağıdır. Marka seçiminde en az etkili olan
faktörler ise tanıtım ve reklam faaliyetleri ve satış sonrası müşteri
ziyaretleri şeklinde sıralanmıştır. Logit regresyon analizi sonuçlarına
göre, çiftçilerin herhangi markayı tercih etmelerinde, eğitim seviyesi ve
traktörün yıllık bakım giderleri istatistiksel olarak önemli bulunmuştur.
At present, arable agricultural areas especially
in the developed countries have reached to their last limit. This necessitates
intensive farming, which requires the use of intense input to meet the growing
demand. The most important components of intensive farming in agricultural
production are chemical input, qualified work force, high capacity production
material and mechanization. In recent years, there has been a significant
increase in the level of mechanization in developing countries such as Turkey.
This study is carried out to determine the factors affecting tractor brand
preference and purchase behavior of farmers in Erzurum province. Material of
this study is obtained from the questionnaires conducted in face to face
interviews with 185 farmers who are randomly selected from Yakutiye, Aziziye,
Palandöken, Hasankale, Aşkale and İspir districts in Erzurum province. According
to the results of the study, the average land size of farms is 175 decares,
while only 57 % of this lands are irrigated. The average parcel number of the
enterprises is 8, while the distance of these parcels to the enterprises is determined
to be 3.2 km. 55.1 % of the farmers have purchased brand new tractors. The most
important factors that affect farmers' brand selection are fuel consumption,
price, spare parts and service network respectively. The least effective
factors in brand selection are promotional and advertising activities and
after-sales customer visits. According to the results of logit regression analysis,
the education level of the farmers and the annual maintenance expenses of the
tractor were found to be statistically significant when they preferred any
brand.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMALAR |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 50 Sayı: 1 |
Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Uluslararası Lisansı (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) kapsamında yayınlanmaktadır. Bu, orijinal makaleye uygun şekilde atıf yapılması şartıyla, eserin herhangi bir ortam veya formatta kopyalanmasını ve dağıtılmasını sağlar. Ancak, eserler ticari amaçlar için kullanılamaz.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/