İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ayfer Tunç’un Kırmızı Azap Hikâyesinde Luigi Pirandello Tesiri

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 39, 30.09.2024

Öz

Luigi Pirandello; İtalyan edebiyatında şiir, hikâye, roman ve tiyatro eserleriyle öne çıkan bir yazardır. Sanatının olgunluk evresinde daha çok tiyatroya yönelen Pirandello, başta Altı Kişi Yazarını Arıyor (1921) olmak üzere oyunlarında dünya tiyatro tarihinde dönüm noktası olarak nitelenen yeniliklere imza atar. Pirandello’nun özellikle tiyatro oyunlarındaki başarısı, dünya çapında bir etki uyandırır ve farklı kültürlerde birçok yazara ilham kaynağı olur. Türk edebiyatının önemli isimlerinden Ayfer Tunç da Pirandello’dan etkilenen yazarlar arasındadır. Tunç, Kırmızı Azap (1996) adlı hikâyesini, İtalyan yazarın tesiriyle kaleme alır.
Tematik benzerlik yanında Pirandello’nun Altı Kişi Yazarını Arıyor’da inşa ettiği dramatik yapı, kurgu teknikleri ile dil ve üslup özellikleri de Tunç’un öyküsünde kendini gösterir. Söz konusu tesir; sanatın gücü, evrenselliği ve kültürlerarası etkileşimi göstermesi açısından önemlidir. Bu bağlamda, Kırmızı Azap hikâyesi, Pirandello’nun edebî mirasının çağdaş Türk edebiyatındaki yansımalarından biri olarak değerlendirilebilir.

Kaynakça

  • Akkan, O. (2012). Ayfer Tunç’un Öykülerinde Yapı ve Tema. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktay, E. (2019). Ayfer Tunç’un Romanlarında Toplumsal Cinsiyet. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atasoy, E. (2021). The Portrayal of Family and Self-reflexivity in Luigi Pirandello’s Six Characters in Search of an Author. Dil ve Edebiyat Araştırmaları (DEA), (23), 239- 253.
  • Akyüz, M. (2020). Bir Okuma Biçimi Olarak Tiyatro -Türlerarası İlişkiler-. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Bakkaloğlu, Ş. (2018). Ayfer Tunç’un Roman ve Hikâyelerinde Sosyal Eleştiri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balamir, E. (2008). Luigi Pırandello’nun Yazın Kimliğinde Son Nokta Tiyatro (Kimi Tiyatro Oyunlarında Kadın Figürü). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balamir, E. (2010). İtalyan Yazarı Luigi Pirandello’nun Tiyatroya Bakışı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, (50), 19-34.
  • Başer, S. (2020). Ayfer Tunç’un Hikâye ve Romanlarında Kadın- Erkek İlişkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Boschiggia, E. (1986). Guida alla Lettura di Pirandello, Mondadori. Milano.
  • Demir Solak, N. (2023). An Analysis of the Play Six Characters in Search of an Author in the Context of the Author- Work Relationship. Art Time, (4), 15-20.
  • Demirtaş, M. (2016). “Yazarın Ölümü” ve “Geri Dönüşü”: Yazarın Rolü Üzerine Bir Değerlendirme. MSGSÜ Sosyal Bilimler, (13), 48-56.
  • Derrida, J. (2010). Edebiyat Edimleri. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Erkek, H. (1999). Oyun İçinde Oyun. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Fisher, J. (2023). Karakterlerini Arayan Bir Yazar: Pirandello ve Commedia Dell’arte. Altı Kişi Yazarını Arıyor -Oyunlar- Önsöz. (Çev. B. Özkul), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Güler, İ. Y. (2019). Luigi Pırandello’nun “Biri, Hiçbiri, Binlercesi” Adlı Eserinde Görecelik Kavramı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koyun, M. (2020). Herta Müller ve Ayfer Tunç’un Romanlarında Kültürel Yabancılaşmanın Sınır Durumu Psikolojisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öz, H. (2016). Ayfer Tunç’un Roman ve Hikâyelerinde Yapı ve Tema. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgü, M. (1970). Luigi Pirandello -Tiyatro Yazarı-. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, (I), 155-170.
  • Paolucci, A. (2023). Sicilya’ya Özgü Temalar ve Yeniden Yapılandırılan Sahne: Luigi Pirandello’nun Eserlerinde Kurmaca ve Drama Diyalektiği. Altı Kişi Yazarını Arıyor -Oyunlar- Sonsöz. (Çev. B. Özkul), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pirandello, L. (2009). Altı Kişi Yazarını Arıyor, Liola, Ağzı Çiçekli Adam, Meslek Belgesi. (Çev. H. Aygen). İstanbul: Mitos-Boyut Tiyatro Oyunları.
  • Pirandello, L. (2023). Altı Kişi Yazarını Arıyor -Oyunlar-. (Çev. N. Adabağ). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sevim Y. (2010). Modern ve Modern Sonrası Tiyatroda Karakterin Evrimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Şen, C. (2015). Bir Tereddüdün Romanı’nın İtalyan Misafiri: Luigi Pirandello. Hece Dergisi, Peyami Safa Özel Sayısı, (217), 380-390.
  • Tunç, A. (2005). Aziz Bey Hadisesi. İstanbul: Can Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şahmurat Arık 0000-0002-1525-5984

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2024
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arık, Ş. (2024). Ayfer Tunç’un Kırmızı Azap Hikâyesinde Luigi Pirandello Tesiri. Aydın Türklük Bilgisi, 10(1), 1-39.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png