Political parties or candidates try to gain their (voters’) support by influencing the voters with political advertisements during the election process. Political advertisements have an important place in these political communication studies in this aspect. In the study, political parties use political advertisements effectively in both general and local elections. Relationship between media, communication and politics in conceptual framework; The concept of political advertising, the characteristics of political advertising, its emergence in the world and in Turkey and its genres are tried to be explained by researching the literature. Afterwards, the political commercial (advertising) film titled “Dreams Come True (It Was A Dream, But It Came True)”, prepared by the Justice and Development Party (AKP) for the June 12, 2011 General Election; and the film titled “Come, Vote, Let them Go”, prepared by the Republican People's Party (CHP) for the General Election of June 07, 2015; are examined by semiotic method. In the political advertisements examined within the scope of the study, how social classes and occupations are represented and displayed in their narratives are scrutinized. Aim of the article is to examine political parties and political advertisements covering the election period and to reveal their differences and expectations. In this way, it is tried to examine and understand both differences in the political communication approaches between the government and the opposition in Turkey and the political communication practices of political parties with different political ideologies.
Advertising Politics Political Advertising Political Party Economy Occupation Election
Siyasi parti ya da adayları seçim süreçlerinde siyasal reklamlar ile seçmeni etkileyerek, onların desteğini elde etmeye çalışmaktadır. Bu yöndeki siyasal iletişim çalışmaları içerisinde siyasal reklamlar önemli bir yere sahiptir. Siyasi partiler hem genel hem de yerel seçimlerde siyasal reklamları etkin bir şekilde kullanmaktadır. Çalışmada kavramsal çerçevede medya, iletişim, siyaset arasındaki ilişki; siyasal reklam kavramı, siyasal reklamın özellikleri, dünyada ve Türkiye’de ortaya çıkışı ile türleri literatür araştırması yapılarak açıklanmaya çalışılmaktadır. Devamında ise Adalet ve Kalkınma Partisi'nin (AKP) 12 Haziran 2011 Genel Seçimi için hazırlattığı, “Hayaldi Gerçek Oldu” isimli siyasal reklam filmi ve Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP) 07 Haziran 2015 Genel Seçimi için hazırlattığı “Gelin Oy Verin Gitsinler” isimli siyasal reklam filmi, göstergebilimsel yöntem ile incelenmektedir. Çalışma kapsamında incelenen siyasal reklamlarda, sosyal sınıfların ve mesleklerin anlatıda nasıl temsil edildikleri ve gösterildikleri irdelenmektedir. Makalenin amacı, siyasal partiler ve seçim dönemi kullandıkları siyasal reklamları inceleyerek farklılıklarını ve beklentilerini ortaya koymaktır. Bu sayede hem Türkiye’ deki iktidar ve muhalefet arasındaki siyasal iletişim yaklaşımları farklılıklarını, hem de farklı siyasal ideolojilere sahip siyasal partilerin siyasal iletişim uygulamalarını incelemek ve anlamaya çalışılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Reklam Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала