Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Yöneticilerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 687 - 698, 25.08.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı eğitim yöneticilerinin toksik liderlik davranışlarının öğretmen algılarına göre belirlemektir. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır’da görev yapan 3456 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 310 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Çelebi ve diğ. (2015) tarafından geliştirilmiş olan “Toksik Liderlik Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul yöneticilerinin toksik liderlik davranışlarına sahip olma düzeylerinin öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine ve öğrenim durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Avcı, U. ve Topaloğlu, C. (2009). Hiyerarşik Kademelere Göre Liderlik Davranışlarını Algılama Farklılıkları: Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009 (1), 1-20. Buluç, B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 57 (57), 5-34 .
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd edition). SAGE Publication.
  • Çelebi, N., Güner, H. ve Yıldız, V. (2015). Toksik liderlik ölçeğinin geliştirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 249–268
  • Çelik, V. (2011). Eğitimsel liderlik. Pegem A.
  • Çetinkaya, H. (2017). Okul yöneticilerinin toksik (zehirli) liderlik davranışları ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Eliveren 0009-0004-6655-2630

Yekta Toker 0009-0003-6381-305X

Celal Duman 0000-0002-0054-1697

Zeliha Özgün 0009-0006-0495-4882

Mehmet Çiftçi 0009-0000-4815-0110

Ümit Kaçmaz 0009-0002-2418-8522

Erken Görünüm Tarihi 7 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eliveren, S., Toker, Y., Duman, C., Özgün, Z., vd. (2023). Eğitim Yöneticilerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(3), 687-698.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC