The aim of this study is to examine the postgraduate studies on the instructional leadership of teachers by document analysis. In line with the purpose of the study, a total of 50 postgraduate theses conducted between 2012-2022 were examined. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. As a data analysis method, descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used. In the examination of postgraduate studies on the instructional leadership of teachers; The "Publication Review Form" developed by the researchers using the relevant literature was used. Publication review form; years of the research, data types, research designs, sample group and finally their themes. According to the research findings; It is seen that the most thesis on postgraduate studies on teachers' instructional leadership was made in 2021 and they preferred quantitative research methods as a research type. At the same time, when the theses were examined according to the research themes, it was determined that the distribution of themes in the form of improving teaching, supervising teaching, supporting teaching, improving teaching, management of the teaching process, planning the teaching, and defining the purpose came to the fore in the studies.
Teacher Leadership Instructional Leadership Document analysis
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin öğretimsel liderliği ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2012-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 50 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin öğretimsel liderliği ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin öğretimsel liderliği ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2021 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerini tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde çalışmalarda, öğretimi geliştirme, öğretimi denetleme, öğretimin desteklenmesi, öğretimin geliştirilmesi, öğretim sürecinin yönetimi, öğretimin planlanması, amaç tanımlama şeklinde tema dağılımlarının ön plana çıktığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала