Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Teknolojik Bağımlılıkları ile İlgili Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 1228 - 1240, 26.09.2023

Öz

Bu araştırma COVID-19 pandemi döneminde öğrencilerin teknolojik bağımlılıkları ile ilgili yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Diyarbakır ili Sur ve Yenişehir ilçesinde farklı kademelerde görev yapan 20 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem seçimi için en uygun olarak maksimum çeşitlilik örneklem tekniği tercih edilmiştir. Veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiş ve katılımcılara yönelik görüş almak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim ve öğretim yılının güz döneminde yapılmıştır. Görüşler iki temel alt problem çerçevesinde sunulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda öğretmenler, öğrencilerin teknoloji bağımlılığının yol açtığı sorunları ifade ederken, öğrencilerde sağlıklı beslenmeden uzaklaşma, hareketsiz yaşam, odaklanma problemi, özgüven eksikliği, şiddet eğilimin artması ve kendini ifade etmeme gibi sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler ise çözüm önerileri olarak; ebeveynlerin, okul yönetiminin ve kendilerinin bu konuda çalışmalar yapmaları gerektiğini belirtmişlerdir. Ebeveynlerin çocukları ile iletişim kurmaları ve zaman ayırmaları, okul yönetiminin ise afiş hazırlama ve sosyal etkinlikler düzenlemelerinin gerekliliğini vurgulamışlardır. Öğretmenlerin öğrencilerde görülen teknoloji bağımlılığını önlemenin temel noktasının rol model olma ve veli-okul işbirliğinin önemli olduğunu ön plana çıkardıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Anderson, K. J. (2001). Internet use among college students: An exploratory study. J Am Coll Health, 50, 21-26.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Turkish Studies,15 (4), 109-129. Balcı, A. (2020). Covid-19 Özelinde Salgınların Eğitime Etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (3), 75-85.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic internet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based cognitive-behavioural measurement instrument. Comput Human Behav, 18, 553-575.
  • Chang, M. K, Man Law S. P. (2008). Factor structure for young’s internet addiction test: a confirmatory study. Comput Human Behav, 24, 2597-2619.
  • Çetinkaya, S., Sütçü, S. S. (2016). Çocukların Gözüyle Ebeveynlerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Kısıtlamaları ve Nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7, 79-116.
  • Çınar, F. ve Oğuz, M. (2020). Türkiye’nin COVİD-19 Pandemisine Yönelik Stratejilerinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 1-11.
  • Doğan, M., Düzel, B. (2020). Covid-19 Özelinde Korku-Kaygı Düzeyleri. Turkish Studies (Elektronik), 15 (4), 739-752.
  • Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ] (2020). WHO director-general's opening remarks at the media briefing on COVID-19. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-directorgeneral-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-COVID-19
  • Grüsser, S. M., Thalemann, R. (2006). Computerspielsüchtig? Bern, Hans Huber Verlag.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 56-68.
  • İkiışık, H., Turan, G., Korkmaz, S., Aydın, H. B., Solak, H., Özmeral, K., Bayram, S., Bulut, M. ve Maral, I. (2020). Öğrencilerde Akıllı Telefon Bağımlılığının Değerlendirilmesi: Bir Tıp Fakültesi Örneği. Bağımlılık Dergisi, 21 (4), 317-325.
  • Karakuş, Z. (2016). İnternet Bağımlılık Düzeyinin TEOG Ders Puanları Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Mersin, Çağ Üniversitesi].
  • Keskin, A. D. ve Aral, N. (2021). Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Bağımlılık Dergisi, 22 (3), 327-339.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covid-19 Salgını ve Beraberinde Getirdiği Eğitim Süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 283-289.
  • Leung, L, Lee P. S. N. (2012). Impact of internet literacy, internet addiction symptoms, and internet activities on academic performance. Soc Sci Comput Rev, 30, 403–418.
  • M.E.B. (2018). https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/03175027_03-12-2018__ Ynternet_BYlteni.pdf.
  • Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Telli, G., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • Toraman, M. (2013). İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanım Düzeylerinin Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Başarıları İle İlişkisinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi].
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2023). Bilim ve sanat terimleri sözlüğü. ‘Pandemi’ Bir hastalığın bir kıta ya da birkaç ülke üzerinde aynı anda yaygın şekilde görülmesi, büyük salgın olarak tanımlamıştır. https://sozluk.gov.tr/ Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA). (2020). COVID-19 pandemi değerlendirme raporu.
  • https://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf
  • Türkmen, G. N. (2021). Teknoloji Bağımlılığı ve Bağımlılığın Tükettiği Kimlikler [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi].
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştirma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. Am Behav Sci, 48, 402-415.
  • Young, K. S. Rogers, R. C. (1998). The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychol Behav, 1, 25–28.

Problems Experienced by Students Regarding Their Technological Addictions During the Covid-19 Pandemic Period and Teachers’ Opinions About Solution Suggestions

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 1228 - 1240, 26.09.2023

Öz

This study aims to determine problems experienced by students regarding their technological addictions during the COVID-19 pandemic period and teachers’ opinions about solution suggestions. The study was designed with the phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group consists of 20 teachers working at different levels in Sur and Yenişehir districts of Diyarbakır province. The maximum variation sampling technique was preferred as the most suitable for sample selection. The data were obtained by interview method and a semi-structured interview form was used to get opinions about the participants. The study was carried out in the fall semester of the 2021-2022 academic year. Opinions are presented within the framework of two basic sub-problems. As a result of the study the teachers stated that while students expressed the problems caused by technology addiction, they faced problems such as avoiding healthy eating, sedentary life, focusing problems, lack of self-confidence, increasing tendency to violence and being unable to express themselves. The teachers stated as solution suggestions that parents, school management and themselves should work on this issue. They emphasized the need for parents to communicate and spare time with their children, and for the school administration to prepare posters and organize social activities. It was seen that the teachers brought into the forefront the importance of being a role model and parent-school cooperation as the main point of preventing technology addiction in students.

Kaynakça

  • Anderson, K. J. (2001). Internet use among college students: An exploratory study. J Am Coll Health, 50, 21-26.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Turkish Studies,15 (4), 109-129. Balcı, A. (2020). Covid-19 Özelinde Salgınların Eğitime Etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (3), 75-85.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic internet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based cognitive-behavioural measurement instrument. Comput Human Behav, 18, 553-575.
  • Chang, M. K, Man Law S. P. (2008). Factor structure for young’s internet addiction test: a confirmatory study. Comput Human Behav, 24, 2597-2619.
  • Çetinkaya, S., Sütçü, S. S. (2016). Çocukların Gözüyle Ebeveynlerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Kısıtlamaları ve Nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7, 79-116.
  • Çınar, F. ve Oğuz, M. (2020). Türkiye’nin COVİD-19 Pandemisine Yönelik Stratejilerinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 1-11.
  • Doğan, M., Düzel, B. (2020). Covid-19 Özelinde Korku-Kaygı Düzeyleri. Turkish Studies (Elektronik), 15 (4), 739-752.
  • Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ] (2020). WHO director-general's opening remarks at the media briefing on COVID-19. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-directorgeneral-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-COVID-19
  • Grüsser, S. M., Thalemann, R. (2006). Computerspielsüchtig? Bern, Hans Huber Verlag.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 56-68.
  • İkiışık, H., Turan, G., Korkmaz, S., Aydın, H. B., Solak, H., Özmeral, K., Bayram, S., Bulut, M. ve Maral, I. (2020). Öğrencilerde Akıllı Telefon Bağımlılığının Değerlendirilmesi: Bir Tıp Fakültesi Örneği. Bağımlılık Dergisi, 21 (4), 317-325.
  • Karakuş, Z. (2016). İnternet Bağımlılık Düzeyinin TEOG Ders Puanları Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Mersin, Çağ Üniversitesi].
  • Keskin, A. D. ve Aral, N. (2021). Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Bağımlılık Dergisi, 22 (3), 327-339.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covid-19 Salgını ve Beraberinde Getirdiği Eğitim Süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 283-289.
  • Leung, L, Lee P. S. N. (2012). Impact of internet literacy, internet addiction symptoms, and internet activities on academic performance. Soc Sci Comput Rev, 30, 403–418.
  • M.E.B. (2018). https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/03175027_03-12-2018__ Ynternet_BYlteni.pdf.
  • Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Telli, G., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • Toraman, M. (2013). İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanım Düzeylerinin Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Başarıları İle İlişkisinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi].
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2023). Bilim ve sanat terimleri sözlüğü. ‘Pandemi’ Bir hastalığın bir kıta ya da birkaç ülke üzerinde aynı anda yaygın şekilde görülmesi, büyük salgın olarak tanımlamıştır. https://sozluk.gov.tr/ Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA). (2020). COVID-19 pandemi değerlendirme raporu.
  • https://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid-19%20Raporu-Final+.pdf
  • Türkmen, G. N. (2021). Teknoloji Bağımlılığı ve Bağımlılığın Tükettiği Kimlikler [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi].
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştirma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. Am Behav Sci, 48, 402-415.
  • Young, K. S. Rogers, R. C. (1998). The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychol Behav, 1, 25–28.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Güvenliği Yönetimi, Bilgi Sistemleri Felsefesi, Araştırma Yöntemleri ve Teori
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Yılmaz 0009-0006-5453-3306

İlhami Oğurtan 0009-0007-0288-5649

İhsan Yüzak 0009-0006-9538-0430

İlyas Can 0009-0003-7280-5262

Jiyan Demir Oğurtan 0009-0009-0731-8365

Osman Pilatin 0009-0000-0611-2175

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Kabul Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., Oğurtan, İ., Yüzak, İ., Can, İ., vd. (2023). Covid-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Teknolojik Bağımlılıkları ile İlgili Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(4), 1228-1240.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC