Liderlik; aynı hedef için beraber ilerlediği ekiple iletişim halinde olan, karar aşamasında takım içerisinde bulunan tüm işgörenlerin fikirlerine başvuran, onlara güvenen ve bu bağlamda sorumluluklar veren kişi olarak tanımlanmaktadır. Okullarda bulunan yöneticilerin takım liderliği vasıfları arasında değişen ve gelişen çevresel faktörler karşısında ne yapması gerektiğini iyi belirleyen, değişime hızla adapte olarak hedefe ulaşımı sağlayan, takım içerisindeki insanların sergiledikleri tutumları anlayan, değerlendiren ve istekleri göz önünde bulunduran kişilerden oluşması gerekmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı okul yöneticilerin takım liderlik davranışlarını bazı sosyo demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Bağlar ve Kayapınar ilçelerinde çalışan 9751 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 230 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Çankaya & Karakuş (2010) ölçeğe ait Cronbach’s alpha değerini .94 olarak hesaplamışlardır. Takım liderliği ölçeği 20 madde ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdülerin takım liderlik liderlik davranışlarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.
Leadership is defined as a person who is in communication with the team with whom he/she progresses for the same goal, who refers to the ideas of all the employees in the team at the decision stage, trusts them and gives responsibilities in this context. Among the team leadership qualities of managers in schools, it is necessary that they should be people who determine well what to do in the face of changing and developing environmental factors, adapt to change rapidly and achieve the goal, understand and evaluate the attitudes exhibited by the people in the team and take into account the wishes. In this context, the aim of this study is to examine the team leadership behaviours of school administrators according to some socio-demographic variables. The population of the study consists of 9751 teachers working in Diyarbakır Bağlar and Kayapınar districts in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 230 teachers determined by random sampling from the universe. Çankaya & Karakuş (2010) calculated the Cronbach's alpha value of the scale as .94. The team leadership scale consists of 20 items and 3 sub-dimensions. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyses; it was seen that the team leadership behaviours of school principals did not show significant differences according to their gender, education level and education level.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала