The Effects of Transformational Leadership Behaviours of School Principals on Teachers' Job Satisfaction
Today, leadership has a very important place for organisations to survive and maintain their competitive advantage. Transformational leadership functions towards innovations, changes, reforms and the future. Transformational leadership is especially important in schools. In this research study, the effects of transformational leadership behaviours of school principals on teachers' job satisfaction were examined. The population of the research study consists of 13781 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 250 teachers selected by random sampling from the population. In this study, ‘Transformational Leadership Scale’ and ‘Job Satisfaction Scale’ were used. In the data analyses of the study; standard deviation, arithmetic mean, percentage values, frequency, ANOVA and t-test were calculated. At the same time, correlation analysis was used to determine the link between job satisfaction perception levels and transformational leadership behaviours. As a result of the analyses, it was observed that transformational leadership behaviours and job satisfaction attitudes of school principals did not significantly differ on age, cadre and gender variables. In addition, there is a strong positive relationship (0,578) between principals' transformational leadership behaviours and job satisfaction at “0,05” level.
Principal Education Teacher School Leadership Job and Satisfaction
Kurumların ayakta kalıp rekabet üstünlüğünü koruması için günümüzde liderliğin oldukça önemli bir yeri vardır. Dönüştürücü liderlik; yeniliklere, değişimlere, reformlara ve geleceğe yönelik işlev üstlenmektedir. Bilhassa okullarda dönüşümcü liderlik önem arz etmektedir. Bu araştırma çalışmasında okul müdürlerinin dönüşümsel liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş doyumu üstündeki etkileri irdelenmiştir. Araştırma çalışmasının evreni 2023-2024 eğitim öğretim döneminde Diyarbakır’ın merkez ilçelerinde görev yapan 13781 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla seçilen 250 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışmada “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği” ile “İş Tatmin Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri analizlerinde; standart sapma, aritmetik ortalama, yüzde değerleri, frekans, ANOVA ve t-testi hesaplanmıştır. Aynı zamanda iş doyumu algı düzeyleriyle dönüşümcü liderlik davranışları arasındaki bağı saptamak için korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Yapılmış olan analizler neticesinde; okul müdürlerin dönüşümcü liderlik davranışlarıyla iş tatmin tutumlarının yaş, kadro ve cinsiyet değişkenleri üzerinde anlamlı seviyede farklılık oluşturmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca müdürlerin dönüşümcü liderlik davranışlarıyla iş tatmini arasında “0,05” düzeyinde pozitif yönlü (0,578) güçlü bir ilişki olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала