Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Sanal Ortam Bağımlılığının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 6, 4286 - 4303

Öz

Teknoloji günümüzde insan dünyasına getirmiş olduğu sayısız faydalarla hayranlık uyandırmakta ve albeni merkezi olarak görülmektedir. Teknoloji kullanması ise bir taraftan bireyler için statü kazanma vasıtası olarak görülürken öteki taraftan ferdin teknoloji kullanması üstünde kontrolünün kaybolması ve teknolojiyi ölçüsüz ve süresiz kullanımı birçok sorunu bununla beraber getirmekte internet bağımlılığı ve bunun neticeleri tüm dünyada tartışmalar ve çözüm arayışlarına sebep olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ergenlik dönemindeki öğrencilerin sanal ortam bağımlılığını, öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024 eğitim öğretim yılının güz döneminde Diyarbakır ili merkez lise okullarında görev yapan 20 öğretmenden maksimum çeşitlilik tekniğine göre oluşturulmuştur. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma verilerinin sunumunda temalar, kodlar kullanılmış ve bazı görüşlerden doğrudan alıntı yapılarak yorumlar desteklenmiştir. Araştırmada elde edilen bulguların sonuçlarına göre öğretmenler sanal ortam bağımlılığının ergen öğrenciler üzerinde olumlu etkileri olduğu kadar olumsuz etkilerinin de olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmenlerin tamamı sanal ortamın olumlu olarak kullanıldığında öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri kazandırabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler, öğrencilerin sanal ortamı yerinde kullanması için özellikle kitap okumak, sinema ve tiyatroya gitme etkinliklerinin kazandırılması gereğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • Ayas, T. (2012). Lise Öğrencilerini İnternet ve Bilgisayar Oyun Bağımlılık Düzeylerinin Utangaçlıkla İlişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 632-535.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci. Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayır Z. (2012). İnternet Folkloru: Netlore ve Netrografi. Geleneksel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cicioğlu, M. (2014). Öğrencilerin problemli internet kullanımı ve siber zorbalık davranışlarına ilişkin görüşleri [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Çelik, H., Başer Baykal, N. & Kılıç Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of QualitativeResearch in Education, 8 (1), 379-406.
  • Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías ya las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95.
  • Ekşi, F., & Ümmet, D. (2013). Bir kişilerarası iletişim problemi olarak internet bağımlılığı ve siber zorbalık: Psikolojik danışma açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 91-115.
  • Jamshed, S. (2014). Qualitative research method-interviewing and observation. Journal of basic and clinical pharmacy, 5(4), 87.
  • Jung, Y. E., Leventhal, B., Kim, Y. S., Park, T. W., Lee, S. H., Lee, … Park, J. (2014). Cyberbull ying, problematic internet use, and psychopat hologics ymptom samong Koreanyouth. Yonsei Medical Journal, 55(3), 826-830.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Birliği, A. P. (2013). DSM-5 tanı ölçütleri başvuru el kitabı. (Çev. E Köroğlu). Hekimler Yayın Birliği, 158.
  • Kuzu, A., Odabaşı, F., Erişti, S. D., Kabakçı, I. & Kurt, A. A. (2008). İnternet Kullanımı ve Aile Araştırması. T C Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Özdemir, Y. & Çok, F. (2011). Ergenlikte Özerklik Gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 152-162.
  • Patton. M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks. Sage Publications.
  • Schoenfeld, A. H. (2010). How we think: A theory of goal-oriented decision making and its educational applications. Routledge.
  • Steinberg, L. D. (2007). Ergenlik. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Taştekin, E. (2016). Ergenlerin arkadaşlık ilişkileri ve benlik saygısı ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yavuz, O. (2018). Ergenlik Döneminde İnternet Bağımlılığının Okul Başarısı Üzerinde Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1056-1080.
  • Yeygel, S., & Eğinli, A. T. (2009). Çocukların Yeni Oyuncağı: Internet (Çocukların İnternet Kullanımına İlişkin Bir Araştırma). Marmara İletişim Dergisi, 15, 159-184.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seckin.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American behavioral

Investigation of Virtual Environment Addiction of Adolescent Students According to Teachers' Opinions

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 6, 4286 - 4303

Öz

Today, technology is admired for the countless benefits it has brought to the human world and is seen as a centre of attraction. While the use of technology is seen as a means of gaining status for individuals on the one hand, on the other hand, the individual's loss of control over the use of technology and the use of technology without measure and indefinitely brings many problems with it, internet addiction and its consequences cause discussions and search for solutions all over the world. The aim of this study is to determine the virtual environment addiction of adolescents according to teachers' views. In this research, case study method, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research was formed according to the maximum diversity technique from 20 teachers working in Diyarbakır province central high schools in the autumn term of the 2023-2024 academic year. The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher. The data obtained were subjected to content analysis. Themes and codes were used in the presentation of the research data and comments were supported by direct quotations from some opinions. According to the results of the findings obtained in the research, teachers stated that virtual environment addiction has positive effects as well as negative effects on adolescent students. In addition, all of the teachers stated that when the virtual environment is used positively, students can gain cognitive, affective and psychomotor skills. In addition, teachers stated that in order for students to use the virtual environment appropriately, especially reading books, going to cinema and theatre activities should be provided.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • Ayas, T. (2012). Lise Öğrencilerini İnternet ve Bilgisayar Oyun Bağımlılık Düzeylerinin Utangaçlıkla İlişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 632-535.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci. Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayır Z. (2012). İnternet Folkloru: Netlore ve Netrografi. Geleneksel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, K. Ş., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cicioğlu, M. (2014). Öğrencilerin problemli internet kullanımı ve siber zorbalık davranışlarına ilişkin görüşleri [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Çelik, H., Başer Baykal, N. & Kılıç Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of QualitativeResearch in Education, 8 (1), 379-406.
  • Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías ya las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95.
  • Ekşi, F., & Ümmet, D. (2013). Bir kişilerarası iletişim problemi olarak internet bağımlılığı ve siber zorbalık: Psikolojik danışma açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 91-115.
  • Jamshed, S. (2014). Qualitative research method-interviewing and observation. Journal of basic and clinical pharmacy, 5(4), 87.
  • Jung, Y. E., Leventhal, B., Kim, Y. S., Park, T. W., Lee, S. H., Lee, … Park, J. (2014). Cyberbull ying, problematic internet use, and psychopat hologics ymptom samong Koreanyouth. Yonsei Medical Journal, 55(3), 826-830.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Birliği, A. P. (2013). DSM-5 tanı ölçütleri başvuru el kitabı. (Çev. E Köroğlu). Hekimler Yayın Birliği, 158.
  • Kuzu, A., Odabaşı, F., Erişti, S. D., Kabakçı, I. & Kurt, A. A. (2008). İnternet Kullanımı ve Aile Araştırması. T C Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Özdemir, Y. & Çok, F. (2011). Ergenlikte Özerklik Gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 152-162.
  • Patton. M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks. Sage Publications.
  • Schoenfeld, A. H. (2010). How we think: A theory of goal-oriented decision making and its educational applications. Routledge.
  • Steinberg, L. D. (2007). Ergenlik. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Taştekin, E. (2016). Ergenlerin arkadaşlık ilişkileri ve benlik saygısı ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yavuz, O. (2018). Ergenlik Döneminde İnternet Bağımlılığının Okul Başarısı Üzerinde Etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1056-1080.
  • Yeygel, S., & Eğinli, A. T. (2009). Çocukların Yeni Oyuncağı: Internet (Çocukların İnternet Kullanımına İlişkin Bir Araştırma). Marmara İletişim Dergisi, 15, 159-184.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seckin.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American behavioral
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Karaman Pınar 0009-0002-4035-827X

Arzu Aydın Bu kişi benim 0000-0002-4038-2483

Recep Yetiştiren 0009-0002-7053-6276

Abdullah Adsız 0009-0005-5806-7974

Erken Görünüm Tarihi 3 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Pınar, K., Aydın, A., Yetiştiren, R., Adsız, A. (2025). Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Sanal Ortam Bağımlılığının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(6), 4286-4303.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC