Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Sosyo-Demografik Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 218 - 228, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15515796

Öz

Sınav kaygısı, öğrencilerin sınav durumunu olumsuz yorumlamasına ve olası başarısızlığın sonuçlarıyla ilgilenmesine dayalı bir kaygıdır. Sınav kaygısı olanlar, durumu genellikle zor ve hatta tehdit edici olarak yorumlarlar ve bu zorluğun üstesinden gelemeyeceklerine inanırlar. Bu nedenle kişisel yetersizliklerinden dolayı kötü performans sergileyeceklerini düşünmeye eğilimlidirler. İlköğretim öğrencilerinin (6. 7. ve 8. sınıf) sınav kaygısı ile sosyo-demografik özelliklerinin incelenmesi amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın evreni 2024-2025 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Kayapınar da okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın evren büyüklüğü %89 güven aralığı ,%3 hata payı ile 500 ilköğretim (6. 7. ve 8. sınıf) öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, Demografik Bilgiler Formu ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği (WSKÖ) kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama süresi yaklaşık 5-10 dakika sürmüştür. Araştırma bulgularına göre cinsiyet, sınıf, ekonomik durum gibi demografik özellikleri ile Sınav Kaygısı Ölçeğinin puan ortalamaları karşılaştırıldığında, öğrencilerin demografik sorular ile ölçekler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmaktadır (*p>0,05).

Kaynakça

  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aşılıoğlu, B. & Özkan, E. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (6), 83-111.
  • Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58.
  • Habacı, İ. (2013). Ortaöğretim 10, 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Electronic Journal of Education Sciences, 2 (4), 1-13.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin Üniversite Sınavına İlişkin Kaygıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 26 (121), 12-23.
  • Öner, N. (1998). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Öztürk, O. (2002). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Yayınları.
  • Softa, H. & Karaahmetoğlu, G. (2021). Çabuk F. Lise son sınıflarındaki sınav kaygısı ve düşüncelerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 23(4), 1481-94.
  • Totan, T., Özgül, Ö. & Tosun, E. (2019). Bilişsel ve duygusal düzenlemenin sınav kaygısına olan etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 98-108.
  • Turan-Başoğlu, S. (2007). Sınav Kaygısı ile Özgüven Arasındaki İlişkinin Erinlik Döneminde İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
  • Yılmaz Aydın, D. (2018). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı, bağlanma stilleri ve annelerinin kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yılmaz, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 19 (3), 75-94.
  • Yolcu, M. A. (2015). Aile sosyo-ekonomik durumu ve ana-baba tutumlarının sınav kaygısı düzeyleri üzerine etkilerinin incelenmesi: Konya örneğinde üniversite sınavına dershaneye giderek hazırlanan öğrencilere bir uygulama [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Ortaokul örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. Yök Tez.

Examination of Examination Anxiety and Socio-Demographic Characteristics of Primary School Students

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 218 - 228, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15515796

Öz

Examination anxiety is an anxiety based on students' negative interpretation of the exam situation and concern with the consequences of possible failure. Those with test anxiety often interpret the situation as difficult and even threatening and believe that they cannot overcome this challenge. Therefore, they tend to think that they will perform poorly due to their personal inadequacies. This study was conducted to examine the exam anxiety and socio-demographic characteristics of primary school students (6th, 7th and 8th grades). The research is descriptive, cross-sectional and relational. The population of the research consists of students studying in Diyarbakır Kayapınar in the 2024-2025 academic year. The population size of the research consists of 500 primary school (6th, 7th and 8th grade) students with 89% confidence interval and 3% margin of error. Data were collected using the Demographic Information Form and the Westside Test Anxiety Scale (WESAS). The data collection period lasted approximately 5-10 minutes. According to the findings of the study, when the demographic characteristics such as gender, class, economic status and the mean scores of the Test Anxiety Scale are compared, there is a statistically significant difference between the demographic questions and the scales (*p>0.05).

Kaynakça

  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aşılıoğlu, B. & Özkan, E. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (6), 83-111.
  • Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58.
  • Habacı, İ. (2013). Ortaöğretim 10, 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Electronic Journal of Education Sciences, 2 (4), 1-13.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin Üniversite Sınavına İlişkin Kaygıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 26 (121), 12-23.
  • Öner, N. (1998). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Öztürk, O. (2002). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Yayınları.
  • Softa, H. & Karaahmetoğlu, G. (2021). Çabuk F. Lise son sınıflarındaki sınav kaygısı ve düşüncelerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 23(4), 1481-94.
  • Totan, T., Özgül, Ö. & Tosun, E. (2019). Bilişsel ve duygusal düzenlemenin sınav kaygısına olan etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracılık rolü. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 98-108.
  • Turan-Başoğlu, S. (2007). Sınav Kaygısı ile Özgüven Arasındaki İlişkinin Erinlik Döneminde İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
  • Yılmaz Aydın, D. (2018). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı, bağlanma stilleri ve annelerinin kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yılmaz, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 19 (3), 75-94.
  • Yolcu, M. A. (2015). Aile sosyo-ekonomik durumu ve ana-baba tutumlarının sınav kaygısı düzeyleri üzerine etkilerinin incelenmesi: Konya örneğinde üniversite sınavına dershaneye giderek hazırlanan öğrencilere bir uygulama [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Ortaokul örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. Yök Tez.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Mahfuz Daşkın 0009-0008-6291-8315

Ramazan Çelik 0009-0008-8268-7390

Mehmet Emin Toprak 0009-0004-6729-7715

Mehmet Salih Örçen 0009-0008-0172-5376

Sibel Aybar 0009-0006-6443-0167

Ercan Aybar 0009-0001-2420-2884

Nursen Umay 0009-0009-9284-422X

Erken Görünüm Tarihi 9 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2024
Kabul Tarihi 9 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Daşkın, M. M., Çelik, R., Toprak, M. E., … Örçen, M. S. (2025). İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Sosyo-Demografik Özelliklerinin İncelenmesi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(1), 218-228. https://doi.org/10.5281/zenodo.15515796

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır