Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Methodological Substantiation of Civic and Patriotic Education of Students in the Period of Globalization

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 540 - 554, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15627604

Öz

In the modern world, national education policy has been able to maintain and give progressive movement to the educational space taking into account global trends. In the context of an unexpected pandemic, the problem of forming patriotism and civic values among young people has acquired particular relevance, new meaning and significance. The authors emphasize in the article that synergetic, wave and other approaches to studying the development of society necessitate new approaches in scientific research related to the problem of civic-patriotic education of students. The work examines the specifics of the formation and development of the theory and practice of civic-patriotic education of student youth from the standpoint of systemic-activity, environmental and socio-cultural approaches. The emphasis is on the need for the pedagogical community to understand new technologies, forms and methods used in the implementation of civic-patriotic education.

Kaynakça

  • Aksenova, E. A. (2024). Pedagogical innovations in the civil education of schoolchildren abroad, http:// www.eidos.ru/iournal/2007/0Q3 -ll.htm (accessed 2.06.2016).
  • Andreeva, A. Y. (2009). The possibilities of socio-cultural animation technologies in the formation of patriotic qualities of young people (the results of experimental work). Bulletin of the Tambov University. The series" Humanities".-Tambov: TSU named after GR Derzhavin, (3), 71.
  • Nurligenova, Z. N. (2017). Patriotic education of Kazakh youth: history and prospects. Young scientist, (45), 179.
  • Titova, E. N. (2000). Formation of civic consciousness of students of higher educational institutions in the educational process of a technical university [author's abstract. dis., candidate of ped. Sciences]. Tula.

Küreselleşme Döneminde Öğrencilerin Yurttaşlık ve Vatanseverlik Eğitiminin Metodolojik Olarak Kanıtlanması

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 540 - 554, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15627604

Öz

Modern dünyada ulusal eğitim politikası, küresel eğilimleri dikkate alarak eğitim alanına ilerici bir hareket kazandırmış ve bunu sürdürebilmiştir. Beklenmedik bir pandemi bağlamında, gençler arasında vatanseverlik ve yurttaşlık değerleri oluşturma sorunu özel bir önem, yeni bir anlam ve önem kazanmıştır. Yazarlar makalede, toplumun gelişimini incelemeye yönelik sinerjik, dalga ve diğer yaklaşımların, öğrencilerin yurttaşlık-vatanseverlik eğitimi sorunuyla ilgili bilimsel araştırmalarda yeni yaklaşımlar gerektirdiğini vurgulamaktadır. Çalışma, sistemik-aktivite, çevresel ve sosyo-kültürel yaklaşımlar açısından öğrenci gençliğin yurttaşlık-vatanseverlik eğitiminin teori ve pratiğinin oluşumu ve gelişiminin özelliklerini incelemektedir. Pedagoji camiasının, yurttaşlık-vatanseverlik eğitiminin uygulanmasında kullanılan yeni teknolojileri, biçimleri ve yöntemleri anlama ihtiyacı üzerinde durulmaktadır.

Kaynakça

  • Aksenova, E. A. (2024). Pedagogical innovations in the civil education of schoolchildren abroad, http:// www.eidos.ru/iournal/2007/0Q3 -ll.htm (accessed 2.06.2016).
  • Andreeva, A. Y. (2009). The possibilities of socio-cultural animation technologies in the formation of patriotic qualities of young people (the results of experimental work). Bulletin of the Tambov University. The series" Humanities".-Tambov: TSU named after GR Derzhavin, (3), 71.
  • Nurligenova, Z. N. (2017). Patriotic education of Kazakh youth: history and prospects. Young scientist, (45), 179.
  • Titova, E. N. (2000). Formation of civic consciousness of students of higher educational institutions in the educational process of a technical university [author's abstract. dis., candidate of ped. Sciences]. Tula.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bilgi Sistemleri Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gulizamira D. Batubekova Bu kişi benim 0000-0002-9454-7191

Nazilya M. İrgebayeva Bu kişi benim 0000-0002-6502-6856

Serik K. Zhantikeev Bu kişi benim 0000-0002-3324-0401

Begaim Zhiyentayeva Bu kişi benim 0000-0001-8860-7285

Erken Görünüm Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2024
Kabul Tarihi 10 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Batubekova, G. D., İrgebayeva, N. M., Zhantikeev, S. K., Zhiyentayeva, B. (2025). Methodological Substantiation of Civic and Patriotic Education of Students in the Period of Globalization. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(1), 540-554. https://doi.org/10.5281/zenodo.15627604

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır