Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Final-Position Hamza in Arabic Script: Challenges and Solutions

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1045 - 1053, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15631107

Öz

This article analyzes errors related to the writing of final hamza in Arabic, encountered by learners of Arabic as a foreign language. It examines the orthographic rules governing the writing of final hamza and explores the most common difficulties faced by students, which stem from phonetic, morphological, and graphical factors. The study is based on a rich variety of examples illustrating the nature and typology of these errors. Particular attention is given to the analysis of learners' challenges and possible ways to overcome them. The findings of this research may be useful for Arabic language instructors, methodologists, and curriculum developers.

Kaynakça

  • Abdul Ghani, A. A. (2012). Al-Kafi fi Qawa’id al-Imla’ wa al-Kitabah. Kamal Bishr, Mahmoud Kamil al-Naqa. Dar al-Tawfiqiyya lil-Turath.
  • Al-‘Uthaymin, M. bin S. (2009). (ed. and commentary by Mustafa Mahmoud al-Azhari). Qawa’id fi al-Imla’. Cairo, Maktabat ‘Ibad al-Rahman li-Ṭaba’a wa al-Nashr wa al-Tawzi’
  • Al-Najjar, F. (2008). Qawa’id al-Imla’ fi ‘Ashrati Durus Sahlah. Riyadh, Maktabat al-Kawthar.
  • Harun, A. S. M. (1993). Qawa’id al-Imla’. Cairo, Maktabat al-‘Anglo al-Misriyya.
  • Mir ‘Alam, Y. (2012). (ed. and design), Rashid Naji al-Hasan (contrib.). Qawa’id al-Imla’. Kuwait, al-Wa’y al-Islami.

Arap Alfabesinde Son Pozisyon Hemze: Zorluklar ve Çözümler

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1045 - 1053, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15631107

Öz

Bu makale, yabancı dil olarak Arapça öğrenenlerin karşılaştığı Arapça son hamza yazımıyla ilgili hataları analiz etmektedir. Son hamzanın yazımını düzenleyen imla kurallarını incelemekte ve öğrencilerin karşılaştığı fonetik, morfolojik ve grafik faktörlerden kaynaklanan en yaygın zorlukları araştırmaktadır. Çalışma, bu hataların doğasını ve tipolojisini gösteren zengin bir örnek çeşitliliğine dayanmaktadır. Öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların ve bunların üstesinden gelmenin olası yollarının analizine özel önem verilmektedir. Bu araştırmanın bulguları Arapça eğitmenleri, metodologları ve müfredat geliştiricileri için faydalı olabilir.

Kaynakça

  • Abdul Ghani, A. A. (2012). Al-Kafi fi Qawa’id al-Imla’ wa al-Kitabah. Kamal Bishr, Mahmoud Kamil al-Naqa. Dar al-Tawfiqiyya lil-Turath.
  • Al-‘Uthaymin, M. bin S. (2009). (ed. and commentary by Mustafa Mahmoud al-Azhari). Qawa’id fi al-Imla’. Cairo, Maktabat ‘Ibad al-Rahman li-Ṭaba’a wa al-Nashr wa al-Tawzi’
  • Al-Najjar, F. (2008). Qawa’id al-Imla’ fi ‘Ashrati Durus Sahlah. Riyadh, Maktabat al-Kawthar.
  • Harun, A. S. M. (1993). Qawa’id al-Imla’. Cairo, Maktabat al-‘Anglo al-Misriyya.
  • Mir ‘Alam, Y. (2012). (ed. and design), Rashid Naji al-Hasan (contrib.). Qawa’id al-Imla’. Kuwait, al-Wa’y al-Islami.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vugar Garadaghli Bu kişi benim 0000-0002-5282-4752

Erken Görünüm Tarihi 22 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Garadaghli, V. (2025). Final-Position Hamza in Arabic Script: Challenges and Solutions. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(1), 1045-1053. https://doi.org/10.5281/zenodo.15631107

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır