This article investigates the role of social communications, the educational environment, cultural and historical context, personal experience, information technologies, and media in shaping the philosophical worldview of students. The paper discusses the multi-dimensional nature of this process and emphasizes the influence of various factors in the development of students' thought systems. The impact of information technologies and media, the importance of social and educational environments, the role of life experiences in shaping personality, and factors supporting philosophical development are discussed in detail. The article offers suggestions for enhancing students' critical thinking skills and underscores the importance of philosophical worldview in the contemporary information society.
Keywords:
Philosophical Worldview of Students Social Communications Educational Environment Culture and History Information Technologies Media
Bu makale, öğrencilerin felsefi dünya görüşlerinin şekillenmesinde sosyal iletişimin, eğitim ortamının, kültürel ve tarihsel bağlamın, kişisel deneyimlerin, bilgi teknolojilerinin ve medyanın rolünü araştırmaktadır. Makale, bu sürecin çok boyutlu doğasını tartışmakta ve öğrencilerin düşünce sistemlerinin gelişiminde çeşitli faktörlerin etkisini vurgulamaktadır. Bilişim teknolojileri ve medyanın etkisi, sosyal ve eğitim ortamlarının önemi, yaşam deneyimlerinin kişiliğin şekillenmesindeki rolü ve felsefi gelişimi destekleyen faktörler ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Makale, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik öneriler sunmakta ve çağdaş bilgi toplumunda felsefi dünya görüşünün önemini vurgulamaktadır.
Anahtar Kelimeler:
Öğrencilerin Felsefi Dünya Görüşü Sosyal İletişim Eğitim Ortamı Kültür ve Tarih Bilgi Teknolojileri Medya
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Bilgi Modelleme, Yönetim ve Ontolojiler |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 21 Nisan 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |