Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/

Reflections of the Poppy Motif on Anatolian Seljuk Period Tiles Contemporary Turkish Painting

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Art is not only a form of aesthetic expression, but also a powerful language that carries the cultural and symbolic codes of a society, leaving traces in history. The poppy motif in Anatolian Seljuk Period tile art is not only a visual ornament, but also carries deep meanings symbolising fertility, power and eternity throughout history. In addition to having an important place in medical, religious and agricultural fields throughout history, the poppy has also been used as a powerful symbol in the field of art. The aim of this research is to reveal how the poppy motif was used in tile art during the Seljuk period and to determine how this motif was transferred to contemporary Turkish art. In the research, the use of the poppy motif in Seljuk tiles was evaluated using the descriptive analysis method, and the place of the motif in works of art was examined through iconographic analysis. Within the scope of the study, the works of artists such as Tamer Bilgiç, Filiz Ural, Yavuz Saraçoğlu, Mehmet Arpacık and Özkan İpekçi were evaluated and the transformation of the motifs in the works of artists from traditional art to contemporary art was analysed. In the works of the artists, it has been observed that the poppy motif is sometimes handled directly as a vegetal form, and sometimes as an abstract or symbolic element of expression. As a result, it has been revealed that the poppy motif functions as a historical and cultural bridge, contributing to the protection of traditional heritage and its integration with contemporary art. The study contributes to the history of art and cultural heritage studies and emphasises the continuity of floral motifs in art.

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/

Anadolu Selçuklu Dönemi Çinilerindeki Haşhaş Motifinin Çağdaş Türk Resmine Yansımaları

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 3, 782 - 798, 28.07.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Öz

Sanat, sadece estetik bir ifade biçimi değil, aynı zamanda bir toplumun kültürel ve sembolik kodlarını taşıyan güçlü bir dil olarak tarihe izler bırakır. Anadolu Selçuklu Dönemi çini sanatında yer alan haşhaş motifi, yalnızca görsel bir süsleme değil, tarih boyunca bereket, güç ve sonsuzluğu simgeleyen derin anlamlar taşımaktadır. Haşhaş, tarih boyunca tıbbi, dini ve tarımsal alanlarda önemli bir yere sahip olmasının yanı sıra, sanat alanında da güçlü bir sembol olarak kullanılmıştır. Selçuklu dönemindeki haşhaş motifinin çini sanatında nasıl işlendiğini ortaya koymak ve bu motifin çağdaş Türk sanatına nasıl aktarıldığını belirlemek, araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, betimsel analiz yöntemi kullanılarak Selçuklu çinilerinde haşhaş motifinin kullanım biçimleri değerlendirilmiş, ikonografik çözümleme ile motifin sanat eserlerindeki yeri incelenmiştir. Çalışma kapsamında, Tamer Bilgiç, Filiz Ural, Yavuz Saraçoğlu, Mehmet Arpacık ve Özkan İpekçi gibi sanatçıların eserleri değerlendirilmeye alınmış ve sanatçıların eserlerindeki motiflerin geleneksel sanattan çağdaş sanata nasıl bir dönüşüm geçirdiği analiz edilmiştir. Sanatçıların eserlerinde haşhaş motifinin bazen doğrudan bitkisel bir form olarak, bazen de soyut ya da sembolik bir anlatım unsuru olarak ele alındığı görülmüştür. Sonuç olarak, haşhaş motifinin tarihsel ve kültürel bir köprü işlevi gördüğü, geleneksel mirasın korunması ve çağdaş sanatla bütünleşmesine katkı sağladığı ortaya konmuştur. Çalışma, sanat tarihine ve kültürel miras çalışmalarına katkı sunarak, bitkisel motiflerin sanattaki sürekliliğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Akbil, F.P. (1970). Türk El Sanatlarından Örnekler, Samples of Turkish handcrafts from Prof. Özbel’s collection. Akademi Yayınları.
  • Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aslanapa, O. (2003). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Atasağun, G. (1996). İlahi dinlerde (Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam'da) Dini semboller [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bilici, Z. K. (1993). Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal'a Armağan). (ss. 73-86). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Bozer, R. & Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Çaycı, A. (2008). Selçuklularda Egemenlik Sembolleri. İz Yayıncılık.
  • Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimari Süsleme – I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erol, A. F. & Yanık E. (2019). Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri. Millî Folklor, 31 (124), 202-212.
  • Gibson, C. (2013). Semboller Nasıl Okunur? (Çev. C. Alpan). YEM Yayın. Kavuncuoğlu, A. P. (2003). Selçuklu Dönemi Konya ve Yöresi Çini ve Seramik Motiflerinin Günümüz Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri ve Önemi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Öney, G. (1988). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şahin, F. (1983). Seramik Sözlüğü. Anadolu Sanat Yayınları.
  • Şimşir, Z. (1990). Konya Selçuklu Çinilerinde Kullanılan Motifler [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Yazarı Belli Olan Elektronik Kaynaklar
  • Yörükan Karamağaralı, B. (1982). İslam Sanatında Haşhaş Ve Hint Keneviri Motifleri. İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, ss: 463-484. http://hdl.handle.net/20.500.12575/63281,
  • İnternet Kaynakları
  • Galeri Soyut, (2023). Tamer Bilgiç. https://www.galerisoyut.com.tr
  • Onlinemuzayede, (2024). Mehmet Arpacık.
  • Sanat Gezgini, (2023a). Filiz Ural. https://www.sanatgezgini.com/
  • Sanat Gezgini, (2023b). Yavuz Saraçoğlu, https://www.sanatgezg
  • Sanat Gezgini, (2023c). Özkan İpekçi. https://www.sanatgezg
  • TDK, (2023). Türk Dil Kurumu Online Sözlük. https://sozluk.gov.tr
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Kadeh Tutan Erkek Portresi. 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Görsel 2. Kase, 13. yy., Sgraffito Tekniği, Yüksekliği: 8cm, Ağız Çapı: 31cm, Aksaray Temel Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi.
  • Görsel 3. Balık Figürü 13. yy. Sır Altı Tekniği Çini Parçası, Kubad Abad Sarayı, Konya Karatay Müzesi. Arık, R. (2000). Kubad Abad: Selçuklu Saray Ve Çinileri. Türkiye İş Bankası Yayınları; Genel Yayın No. 514 s.119
  • Görsel 4. Kase 13. yy. Sıraltı Tekniği, Yüksekliği: 7,4 cm, Ağız Çapı: 13.1cm, Samsat Kazısı. Bozer, R. ve Çeken, M. (2016). Anadolu Selçuklu Çağı Mirası Projesi. Konya Arkadaş Basım Yayınevi, s.49.
  • Görsel 5. Tamer Bilgiç, İsimsiz. 2004, TÜAB, 80cm x 135 cm, https://www.galerisoyut.com.tr/tamer-bilgic-
  • Görsel 6. Filiz Ural, Çoşku. 2000, TÜYB, 80cm x 60 cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 7. Yavuz Saraçoğlu, Haşhaş Toplayanlar. 2022, TÜAB,35cmx50cm, https://www.sanatgezgini.com/
  • Görsel 8. Mehmet Arpacık, Haşhaş Tarlası. T.Ü.Y.B. ty 35x22 https://www.janusmezat.com/en/
  • Görsel 9. Özkan İpekçi, Geliş. 2017, Seramik Üzeri Resim, 55 cm x 50 cm x 6 cm https://www.sanatgezgini.com/
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Kültür Tarihi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Öztürk 0000-0002-1302-2765

Tahsin Samur 0009-0008-8675-6103

Erken Görünüm Tarihi 4 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2025
Kabul Tarihi 4 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., & Samur, T. (2025). Anadolu Selçuklu Dönemi Çinilerindeki Haşhaş Motifinin Çağdaş Türk Resmine Yansımaları. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(3), 782-798. https://doi.org/10.46868/atdd.2025.955

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır