Teachers, who have undertaken as a duty the activity of transmitting what they have learned to others since the very first human beings, are colleagues of the Prophet Muhammad, who said, “I was sent as a teacher.” Being competent in the teaching profession means possessing both the general competencies of the teaching profession and the subject-specific competencies related to one’s field. Examining completed studies on teachers’ subject-specific competencies through systematic analysis methods and presenting them in a single study will provide comparable and practical contributions to teachers and all stakeholders interested in the topic. This study is a comprehensive research prepared with a qualitative method according to the document analysis model regarding teachers’ subject-specific competencies. In the study, a systematic literature review and content analysis were conducted on graduate theses whose titles contained the key expressions “Teacher,” “Subject-Specific,” and “Competency” in some way. Within the scope of the research, a total of 53 graduate theses—9 doctoral, 44 master’s, 51 in Turkish and 2 in English—identified through the YÖK, ULAKBİM, TR Dizin, DergiPark, and İSAM platforms were meticulously read and examined. The level distributions, problem statements, objectives, methods, study groups, and data analysis techniques of these theses were analyzed and tabulated. Of the 53 studies examined, 37 were based on teachers’ views, 3 on academics’ views, and 13 on undergraduate university students’ views; 26 employed quantitative methods, 15 qualitative methods, and 12 mixed methods. It was determined that the studies were prepared in accordance with scientific research methods and techniques. The research is concluded with a section on results and recommendations.
Teacher Competencies Subject-Specific Competencies Literature Review
İlk insanla başlayan öğrendiklerini başkalarına aktarma faaliyetini görev olarak üstlenmiş olan öğretmenler, “Ben öğretmen olarak gönderildim” diyen Hazreti Muhammed’in meslektaşı konumundadır. Öğretmenlik mesleğinde yeterli olmak demek, öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ve alanıyla ilgili özel alan yeterliklerine sahip olmak demektir. Öğretmenlerin özel alan yeterlikleriyle ilgili tamamlanmış araştırmaların sistematik analiz yöntemleriyle incelenmesi ve tek bir çalışmada ortaya konması öğretmenlere ve konuyla ilgilenen tüm taraflara kıyaslanabilir pratik katkılar sağlayacaktır. Bu çalışma öğretmenlerin özel alan yeterlikleriyle ilgili olarak doküman analizi modeline göre nitel yöntemle hazırlanmış kapsamlı bir araştırmadır. Çalışmada “Öğretmen”, “Özel Alan” ve “Yeterli” anahtar ifadeleri bir şekilde konu başlıklarında bulunan lisansüstü tezlerin sistematik literatür taraması ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamında YÖK, ULAKBİM, TR Dizin, Dergi Park ve İSAM platformları üzerinden belirlenen 9’u doktora, 44’ü yüksek lisans ve 2’si İngilizce 51’i Türkçe toplam 53 lisansüstü tezin tamamı titizlikle okunmuş ve incelenmiştir. Araştırma kapsamında tezlerin seviye dağılımları, problem durumları, amaçları, yöntemleri, çalışma grupları ve veri analiz teknikleri incelenerek veriler tablolaştırılmıştır. İncelenen 53 araştırmadan 37’si öğretmenlerin, 3’ü akademisyenlerin, 13’ü lisans seviyesindeki üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre, tüm çalışmaların 26’sı nicel, 15’i nitel, 12’si de karma yöntemlerle hazırlanmıştır. Çalışmaların bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine göre hazırlandığı belirlenmiştir. Araştırma sonuç ve öneriler kısmıyla tamamlanmıştır.
Öğretmen Yeterlikleri Özel Alan Yeterlikleri Literatür Taramas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 4 |