Teaching is a significant profession that shapes not only the future of individual students but also that of nations. According to the Qur’an, which declares, “We have tied every human’s destiny to his own effort,” human destiny can be improved only through effort, and such effort becomes more meaningful when undertaken consciously. The success of education is directly related to the quality of teachers, who serve as the primary implementers of the education system. Bringing together in a single study the articles published on teachers’ field competencies provides important contributions to education and to all stakeholders. This study constitutes the second comprehensive study prepared using the qualitative method based on document analysis concerning teachers’ field competencies. In this research, a systematic literature review and an in-depth content analysis were carried out on published articles whose titles include, in some form, the key expressions “Special Field,” “Teacher,” and “Competence.” Within the scope of the study, a total of 48 scientific articles identified through the databases of YÖK, ULAKBİM, TR Dizin, DergiPark, and İSAM were meticulously read and examined. The analysis investigated the distribution levels, problem statements, aims, study groups, methods, and data analysis techniques of the articles, and the findings were systematically organised into tables. Of the 48 studies examined, 20 were based on teachers’ opinions, one on academics’ opinions, and 19 on undergraduate students’ opinions. Moreover, 26 of the studies employed quantitative methods, 18 qualitative methods, and 4 mixed methods. It is recommended that future research employ mixed methods alongside quantitative and qualitative approaches. The research concludes with findings and recommendations.
Teacher Competencies Subject-Specific Competencies Literature Review
Öğretmenlik, bir öğrencinin hatta milletlerin geleceğine yön veren önemli bir meslektir. “Biz her insanın kaderini kendi çabasına bağladık” buyuran Kur’an’a göre insanın kaderinin güzelleşmesi için çaba göstermesi gerekir ancak bu çabanın bilinçli olması daha anlamlı olacaktır. Eğitimin başarısı, eğitim sisteminin uygulayıcısı olan öğretmenlerin nitelikli olmasıyla ilişiklidir. Öğretmenlerin alan yeterlikleriyle ilgili yayınlanmış makalelerin incelenerek tek bir çalışmada toplanması eğitime ve tüm ilgililere önemli katkılar sağlayacaktır. Bu çalışma öğretmenlerin alan yeterlikleriyle ilgili olarak doküman analizi yöntemine göre Nitel yöntemle hazırlanmış kapsamlı bir araştırmanın ikincisidir. Araştırmada “Özel Alan”, “Öğretmen” ve “Yeterli” anahtar ifadeleri bir şekilde konu başlıklarında bulunan yayınlanmış makalelerin sistemli literatür taraması ve derinlemesine içerik analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamında YÖK, ULAKBİM, TR Dizin, Dergi Park ve İSAM platformları üzerinden belirlenen 48 bilimsel makalenin tamamı titizlikle okunmuş ve incelenmiştir. Araştırma kapsamında makalelerin seviye dağılımları, problem durumları, amaçları, çalışma grupları, yöntemleri ve veri analiz yöntemleri incelenmiş ve veriler tablolara aktarılmıştır. İncelenen 48 araştırmadan 20’si öğretmenlerin, 1’i akademisyenlerin, 19’u Lisans seviyesindeki üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre hazırlanmıştır. Yine 48 çalışmadan 26’sı nicel, 18’i nitel, 4’ü de karma yöntemlerle hazırlanmıştır. Araştırmacıların konuya yönelik nicel ve nitel yöntemler yanında karma yöntemlerle de daha fazla araştırma yapmaları önerilmektedir. Araştırma sonuç ve öneriler kısmıyla tamamlanmıştır.
Öğretmen Yeterlikleri Özel Alan Yeterlikleri Literatür Taraması
Araştırmada etik yayın ilkelerine titizlikle uyulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 4 |